Thomas59
EyEr0n skrev:
Man undviker att montera kundens eget material pga:

* Ingen som helst garanti på jobbet eller produkten.

* Firmans anseende tex: Kunden bjuder efter avslutat arbete hem någon kompis som kanske jobbar som det som hantverkaren gjorde och ser då att överallt sitter det tex Biltema vägguttag, frågar då kunden vilken firma som varit där och sedan går snacket "Nisses eltjänst monterar Biltemagrejjer hos folk" osv.

* Kunden kan aldrig ändå får bättre pris på samma grejjer än en etablerad firma. Här finns undantag men de är få.

Men det är klart, kommer kunden med dugliga produkter utav de märken som man själv använder så kan man montera det. Det samma gäller självklart om kunden köpt någon lampa eller så på nån gammal loppmarknad i Afganistan som de vill ha monterad. Men biltema/rusta/jula skiten går fetbort i alla lägen.

Är man inte nöjd med priserna kan man alltid pruta lite eller anlita firmor som inte lägger på flera 100% utan att skämmas det minsta.
Ang garanti: Stämmer inte alls som du skriver. Produktens ordinarie garanti gäller givetvis oavsett vem som köper produkten. Har du som hantverkare gjort ett dåligt jobb kan jag givetvis också reklamera jobbet. Snacket om "INGEN GARANTI" är just bara snack för att förmå kunden att köpa dyra prylar av hantverkaren. Att hantverkaren inte kostnadsfritt behöver byta den sak som gått sönder, som kunden köpt själv, stämmer dock. Lite beroende på vad som hänt kan dock produktleverantören få betala jobbet mht konsumentköplagen.

Ang firmans anseende: Kan nog inträffa. Stackars Nisses eltjänst!

Ang materialpriser: Ehum, ursäkta men - det är väl i de flesta fall precis TVÄRT om. Materialpriserna är i de flesta fall allt från lite dyrare till hutlöst, på gränsen till ocker, dyrare när hantverkaren gjort sina påslag på de sk riktprislistorna. Undantag, där hantverkarns materialpriser är lägre, finns givetvis men det är inte vanligt.

Jag kan förstå att ni hantverkare helst vill jobba med material ni själva köpt in. Ni har ju bra marginal på prylarna och tjänar en massa pengar på materialförsäljningen.

Jag kan till viss del även förstå att ni inte vill använda material med tveksam kvalitet och att det kan bli problem om kunden köpt fel prylar eller missat att köpa vissa prylar men resten av argumenten håller inte. Säg som det är istället; Ni vill tjäna extrapengar! Inget fel i det om påslaget är rimligt dvs motsvaras av något mervärde som ni kan tydliggöra.

Har ställt frågan tidigare vilket mervärde (se ovan) som erbjuds när man köper mtrl via hantverkare men inte fått något vettigt svar.

PS kommentar om våtrumsbehörighet är väl iofs relevant men många som gör våtrum vägrar att jobba med mtrl inköpt av kund ÄVEN om dom har behörighet på det aktuella märket.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Ja så kan du ju slänga in lite delar från biltema i skuffen och be Volvokillarna använda dom, gissar på att det blir årets gapskratt inne i fikarumet.
Nu har du nog en helt annan erfarenhet av bilverkstäder än vad jag har. (Man får ju tänka på att när mekanikern fått av sig overallen så kan han också vara kund till en hantverkare. Det kan ju vara så att de identifierar dig som hantverkare och då passar på att ge igen.)

Bilmekar skrattar inte åt sina kunder. Har man en viss typ av bil så kan de till och med rekommendera en att köpa delar på Biltema.

Men som sagt, har de en hantverkare som kund vill de säkert passa på att sälja originaldelar. Dyrt.
 
Hur ser ekonomin ut för hantverkare i allmänhet? Säg att man vill ha ut en svensk standardlön på 29000:- brutto på en normal årsarbetstid på 1600 timmar efter semestrar. Det blir 348000 i lönekostnad eller 460000 med arbetsgivaravgifter. Säg sen att 20% av tiden går bort i ej fakturerbar tid (ej beläggning, sjukfrånvaro, VAB, etc). Då har man 1280 timmar kvar. Anta sedan att man har kostnader (verktyg, fordon, kommunikation, revisor, etc) i verksamheten på 40000 kr/år, plus att man vill ha en sund vinstmarginal på 5% i verksamheten. Då är man uppe i 525000 kr. Det blir en timpenning på 410 kr + moms. Det borde alltså gå att gå runt som hantverkare utan att tjäna pengar på materialet. Eller vad säger ni hantverkare - har jag gjort en någolunda korrekt uppskattning?
 
Herregud, tjänar en genomsnittlig hantverkare 29 kkr/månad?!
 
Nyfniken skrev:
Herregud, tjänar en genomsnittlig hantverkare 29 kkr/månad?!
29000 är den genomsnittliga svenska månadslönen 2011. Jag har inte kollat vad hantverkare tjänar.
 
andersmc skrev:
Bilmekar skrattar inte åt sina kunder. Har man en viss typ av bil så kan de till och med rekommendera en att köpa delar på Biltema.
oj då, varför skulle dom inte skratta åt sina kunder i fikarummet, säkert många dråpliga historier som lockat till skratt och däribland kanske också med någon som haft fullt av biltemaprylar i bagaget.

Att sedan verkstäder kan rekommendera delar från blitema kan kanske hända även om jag tror att det är ganska sällsynt och scenariot var ju att du kommer in med din Volvo på en auktoriserad volvoverkstad med ex. bromsskivor, backar, hjullager, olja osv. och bara göra jobbet till fast timpeng.

Minns BMW´s slogan "byt inte ut din bil bit för bit".............
 
D
pappskallen skrev:
scenariot var ju att du kommer in med din Volvo på en auktoriserad volvoverkstad med ex. bromsskivor, backar, hjullager, olja osv. och bara göra jobbet till fast timpeng.
I så fall var ju det scenariot ganska irrelevant i sammanhanget. Det är väl inte så många som skulle förundras om man ringer till en Mockfjärdsfönsterinstallatör och att han skulle vägra att montera fönster från Skånska byggvaror som du har köpt in själv.

Men här handlar det om fristående hantverkare utan någon naturlig koppling till något speciellt märke som vägrar att arbeta med material som han inte själv har sålt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Egentligen inte, det handlar om att en yrkesman vill jobba med produkter denne litar på och tycker fungera samt tjäna pengar på dessa.

Och jag tror även det är ganska ovanligt att man lämnar in bilen på en icke märkesbunden verkstad med alla delarna inköpta på ex. biltema.
 
pelpet skrev:
Hur ser ekonomin ut för hantverkare i allmänhet? Säg att man vill ha ut en svensk standardlön på 29000:- brutto på en normal årsarbetstid på 1600 timmar efter semestrar.
men.....ska inte semestrar, arbetstidsförkortning, utbildning osv. (förutom sådant som fk pröjsar ut) betalas??

Nä 2080 timmar minus låt säga 160 (20dgr.) vilket gör ca 1900 timmar ska firman betala ut i lön.
 
pappskallen skrev:
Och jag tror även det är ganska ovanligt att man lämnar in bilen på en icke märkesbunden verkstad med alla delarna inköpta på ex. biltema.
Vår lokala fristående bilmek uppmuntrar till att ta med delar för annars kan han inte hålla konkurrenskraftiga priser för en reparation pga dyra frakter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det förekommer säkert, det finns säkert någon solskenshistoria där dom knappt tar betalt för arbetet heller.....
Men jag tror somsagt det ör mycket, mycket ovanligt.

Samma sak inom hantverksyrket. Jag till exempel köper egna rörprylar i Tyskland/biltema osv och ser glatt att rörisen utan prut slänger in dom åt mig, på kvällstid givetvis. Detta gör jag för att rörisarna tar så fett betalt för mtrl när dom levererar själva;)
 
pappskallen skrev:
Det förekommer säkert, det finns säkert någon solskenshistoria där dom knappt tar betalt för arbetet heller.....
Men jag tror somsagt det ör mycket, mycket ovanligt.

Samma sak inom hantverksyrket. Jag till exempel köper egna rörprylar i Tyskland/biltema osv och ser glatt att rörisen utan prut slänger in dom åt mig, på kvällstid givetvis. Detta gör jag för att rörisarna tar så fett betalt för mtrl när dom levererar själva;)
Jag skulle snarare vilja säga att dom hantverkare/mekar etc som är smarta och vill profilera sig hittar egna vägar för att tjäna pengar.
Vill man tjäna pengar så ska man ha ett vettigt timpris, full beläggning och låga kostnader. Tyvärr så verkar det som om mainstream hantverkare bara spelar med prisparametern och vid behov höjer den medans dom smarta jobbar med beläggningsgrad och kostnader och justerar priset efter marknaden och beläggningsgraden.
I princip alla företag, förutom då hantverkare, verkar ha fattat detta.......
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Sen har vi kunden och hantverkaren som inte vet skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.
 
Thomas59
DrBosa skrev:
Sen har vi kunden och hantverkaren som inte vet skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt.
Visst, och hantverkaren som ljuger kunden rätt upp i ansiktet och påstår att garantin inte gäller när kunden köpt prylar själv som hantverkaren ska installera.
 
Thomas, nu driver du detta lite för hårt. Det var väl uppenbart att det inte handlade om produktgaranti i det inlägg som startade diskussionen om garanti.

Att en hantverkare inte på egen bekostnad vill betala tiden det tar att byta en felande Ikea-blandare är ju inget märkligt men säkerligen upphov till många diskussioner med slutkunder som inte fattar detta. Många kunder har säkerligen svårt att skilja på (och avgöra var felet ligger) en garanti på utfört arbete och en produktgaranti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.