Hej,
Jag har idag ett fritidshus där jag har planer på att bygga en ny byggnad med permanentstandard. Det nya huset ska ha en yta på ca 100kvm. Jag vill göra det mesta själv (ja jag vet att det är ett stort projekt)

Nu funderar jag på att bygga i etapper på detta sätt:

År 1: Grund (platta på mark)
År 2: Resa stomme, regntätt.
År 3: Fortsatt arbete invändigt tills huset är färdigt.

En anledning till att jag vill starta igång bygget är att förhandsbeskedet om byggnation snart går ut.
Dessutom vill jag kunna bygga mycket själv utan att behöva vara extra ledig från mitt arbete. Fritidshuset ligger några timmars bilväg från min permanentbostad.

Är det någon annan som byggt på detta sätt?
Är det dumt att låta platta och stomme stå ouppvärmda under så lång tid?

Andra tankar, synpunkter eller förslag mottages tacksamt.

/Mattias
 
Det går bra att bygga under flera år,ev kan du beställa betong som tål bättre att frysa,stommen tar ingen skada av att stå kall.

Sök bygglov så har du ytterligare 2 år på dig innan du måste börja.

En övrig synpunkt är att du sparat gissningsvis 75% av jobbet till år 3
 
Kommer du behålla bef fritidshus så du kan bo där under byggnationen? I så fall tror jag att det är ett fungerande upplägg, även om jag håller med om att merparten av jobbet kommer år 3 och framåt.
 
Tack för era synpunkter.

Det befintliga fritidshuset ska stå kvar och användas under tiden. Därefter tänker jag att det får fungera som gästhus.

Som ni säger så är det mycket arbete kvar till år 3. Min tanke är att lägga mer tid då.

I vilka lägen kan man avsluta arbetet för att låta det stå ouppvärmt under vinterhalvåret?
Jag läste i en annan tråd här att det inte var bra att isolera, plasta osv, om det skulle stå över vintern utan värme.
Annars skulle det vara lämpligt att göra så långt att elen (som jag inte ska göra själv) kan dras efter att jag gjort min insats år två.
 
Det kritiska stadiet, som jag ser det, är när du börjat montera stommen och inte fått det vattentätt uppifrån och från sidorna.
Antingen så jobbar du snabbt i detta stadie med hjälp av några kompisar eller så vattenskyddar du stommen med ett yttre skal av kraftiga pressenningar eller glasfiberförstärkt ställningsplast, tills du fått på taket. Brukar dock vara lite vanskligt om du har huset i ett vindutsatt läge för du åker väl kanske inte dit under vintern och kollar så ofta.
Att plasta ett hus som står ouppvärmt under vintern är så klart inte bra, men att det står så i ett år kan inte ha någon större betydelse.
 
Det finns några stycken här på forumet som dokumenterat liknande bygget. Kommer speciellt ihåg en som byggde ett hus "över" sin stuga medans han bodde där. Kolla i forumsdelen socialt & projekt. Enkproj, projekt eller något heter han som bygger.
Tror mycket på det sättet att bygga om man kan stå ut med att ha det rörigt bitvis på ställen.
 
Jag har väl gjort ungefär så, med den skillnaden att jag gjorde plattan och stommen samma år.

Det du planerat för år två är det minsta jobbet, det handlar om ett par veckor. Men det beror lite på vad man menar med vädertätt. Det finns mycket man kan fortsätta med efter att det är vädertätt. Måla, plåtarbeten, trappor, uteplatser, trådgård etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.