Har lite funderingar på för och nackdelarna om man jämför motorgräsklippare och handjagare. Och då tänker jag till ganska stor del på klippresultat och gräsmattans välmående och ogräsets vantrivsel.

I dag har jag en Toro motorgräsklippare. Tycker det är en väldigt bra maskin och eftersom man kan välja att antingen uppsamling, recycler eller sidoutkast så klarar man ju dom flesta längder på gräset. Och dessutom är det ju ett stort plus till dess automatiska drivsystem.

Men jag funderar lite på att skaffa även en handjagare. Och då är det nog denna som blir aktuell då min pappa är helnöjd med sin. http://www.gardena.com/se/lawn-care/lawn-mower/380-c/.
Vad jag har fattat så mår gräsmattan bättre av att klippas med denna typen av klippare? Men hur är den typen av gräsklippare mot ogräs och diverse småblommor, klöver och annat skit man har i gräsmattan? Mossan är helt borta nu tack vare fero gent som jag hällde ut i våras.

Så egentligen är väl frågan försvinner ogräset om man börjar köra med cylindergräsklippare eller måste man ta bort det på annat sätt? Och är det lönt att kosta på sig nästan 2000 kr som en 380 C kostar med uppsamlare? Kan ju tillägga att vår tomt är på 1500 m2.
 
Ska du klippa 1500m2 med handklippare så bör du nästan inte ha nåt ordinarie jobb.
Men är det bra resultat du vill åt så köp en motordriven cylinderklippare.
 
Du lär behålla lika mycket ogräs med en cylindergräsklippare som med en konventionell motor-eller elgräsklippare.
 
Varför inte en AL-KO Ginge GU 400, traditionell, icke frigående cylinderklippare som fått bäst i test nyligen, Googla!

Har själv en Klippo Free cylinderklippare, rätt nöjd, men nu har kuggarna/spärrdreven lagt av och måste bytas...

Lite inne på en motordriven cylinder, Gudenaa nånting, också från AL-KO

/A

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Stefan N: inte behöver man jobba så mycket. Klipper själv halva ytan ett par ggr i veckan med handjagare men tar ibland till motorklippare eftersom min Gardena 380 C inte ger så bra resultat. Problemet är att den ger efter och lyfter sig vid ojämnheter, dessutom skär den lite ojämnt och lämnar tussar här o var. Ska titta på Al-Ko om inte nån har tips på förbättring på Gardenan?
 
Kolla om inte drevkuggarna i hjulen slitits ut, då den den glappa sporadiskt på det sättet.

/A
 
Som jag skrev i en annan tråd har jag precis köpt en AL-KO Ginge/Gudenaa GU/400 som handjagare, och det är en riktigt bra gräsklippare som jag verkligen rekomenderar. Faktiskt mycket bättre än den Klippo Free som den fick ersätta!

/A
 
Låter bra, såg att de låg lika i pris senast jag kollade. Får titta närmare på den, Gardenan blir iaf skrot. Har gett upp o kör motorklippare resten av säsongen. (sneglar också på grannarnas robotar :/
 
Köp en robotgräsklippare!
 
Du har ett eget forum som bara handlar om robotgräsklippare, kan du inte förgylla det med spännande inlägg som ovanstående istället, det uppskattas säkerligen! ;)

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.