Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mmange halmstad skrev:
Sen ang axel bulten vid hjulet som många har fixat med Loctite, så hade min redan från Frabrik något slags skruvlåsning. Någon annan som hade det med?
Det är inte gjort på fabriken, utan i göteborg, innan dom gick ut till jula. Men bara på dom sists exen som såldes på jula hann få.
 
peternicklas
Jonas_Pettersson skrev:
Det är inte gjort på fabriken, utan i göteborg, innan dom gick ut till jula. Men bara på dom sists exen som såldes på jula hann få.
Han de verkligen ut till butik? Såg att de hade 400 ex. för justering i GBG.
 
peternicklas
mmange halmstad skrev:
Så här ser det ut på jula i Halmstad idag :)[bild]
Bilden verkar inte fungera, det va iaf worx slinga och märlor på hyllan:)
Såg du om de hade fått in knivar?
 
Nimajneb skrev:
Ser man på, men i vilket fall bör man se till att få rätt typ.
Personligen skulle jag heller inte välja rostfritt, inte bara för att den är dyrare men jag korrosionsoffrar hellre en skruv en gängan i maskinen.
Med min maskin följde en paket med 9 skruvar och 9 knivblad. Så då verkar de ju tänkt att man skall byta skruv också. Dock är jag rädd för att axeln slits upp först om nu inte den är härdad. Se bilden jag gjort som förklarar hur axel, knivblad och skruv sitter. Dvs knivbladet snurrar runt axeln och inte skruven, vilket gör att det är den stora skruvskallen som slits. Men jag misstänker att man skall byta skruven pga slitaget på ovansida skruvskallen då den slits av grus, jord mm, så till slut är det inget spår kvar att lossa skruven med. Mvh Honken axel o skruv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Honken_byggare skrev:
Med min maskin följde en paket med 9 skruvar och 9 knivblad. Så då verkar de ju tänkt att man skall byta skruv också. Dock är jag rädd för att axeln slits upp först om nu inte den är härdad. Se bilden jag gjort som förklarar hur axel, knivblad och skruv sitter. Dvs knivbladet snurrar runt axeln och inte skruven, vilket gör att det är den stora skruvskallen som slits. Men jag misstänker att man skall byta skruven pga slitaget på ovansida skruvskallen då den slits av grus, jord mm, så till slut är det inget spår kvar att lossa skruven med. Mvh Honken [bild]
Kan kanske vara så att man ska byta skruvar varje gång men varför följer de då inte med eller att går att köpa lösa?
HQ har ju löst det så att kniven roterar runt skruven som har en liten ansats och jag tror det följer med skruvar när man köper knivar till HQ.
 
Det märks att Worxen är lite billigare, den tappen som bladet lagras på, den sitter på skruven på AM.
Husqvarna har låtit göra en skruv med en slät lite grövre del som bladet lagras på. AM där byter man "lagringen" vid varje knivbyte (ny skruv)

Protte
 
peternicklas
prototypen skrev:
Det märks att Worxen är lite billigare, den tappen som bladet lagras på, den sitter på skruven på AM.
Husqvarna har låtit göra en skruv med en slät lite grövre del som bladet lagras på. AM där byter man "lagringen" vid varje knivbyte (ny skruv)

Protte
Behöder inte vara billigare då denna skruv finns att köpa färdig men det är bättre att byta skruven med lagringsytan(HQ) än att behöva byta tallriken(Landroid) vid förslitning. Sedan har HQ mindre hål i knivarna vilket ger en starkare kniv.
 
prototypen skrev:
Det märks att Worxen är lite billigare, den tappen som bladet lagras på, den sitter på skruven på AM.
Husqvarna har låtit göra en skruv med en slät lite grövre del som bladet lagras på. AM där byter man "lagringen" vid varje knivbyte (ny skruv)

Protte
Lägg till att HQ har en skyddsplåt också, vilket ytterligare förlänger livslängden på knivdisken och ger bättre säkerhet.

Sedan är ju kanske HQ överspecad då den är designad för att hålla (gissningsvis) ca tio år. Då kanske tekniken är kraftigt förlegad...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
peternicklas skrev:
Han de verkligen ut till butik? Såg att de hade 400 ex. för justering i GBG.
Vet inte om dom han ut, men eftersom några tydligen såldes med gänglåsning så borde så vara fallet. Det var i mitten av juni dom började justera i Gbg.
 
pacman42 skrev:
Lägg till att HQ har en skyddsplåt också

Am 220 och uppåt har skyddsplåt. den mindre har inte det.
 
Hmm desto mer jag läser här tråden så blir jag mer och mer tveksam om jag skall köpa en LD. Har lagt undan en och hade tänkt hämta den imorgon men blir tveksam. Verkar som folk har problem och ka undrar verkligen om man skall lägga ut 9995:- (Coop Bygg) eller om jag skall satsa på en HQ 220ac :(

Är det värt 1300:- att spara genom att köpa från Poolrobot ? Som säljer både LD 1300:- billigare än Coop och säljer även HQ för 17500:-. Svårt att reklamera om det händer något osv eller vad säger ni, värt att spara 1300 på LD eller 2500:- på en HQ ?
 
Redigerat:
peternicklas
Hur du gör är ju upp till dig.
Support är garanterat av företaget i Hässleholm, likaså reservdelar och garanti.
Worx Landroid är säkra på att vinna tvisten med HQ. Utveckling av Landroid pågår.
Min har nu klippt i 2 månader och inga avbrott som klipparen är skyldig till.
Den är mycket tyst, snabb och prisvärd.
Den stora nackdelen som jag ser är att den måste följa slingan hem samt att den klipper inte över slingan när den följer den hem. Detta håller de på att åtgärda enligt min kontakt på företaget.
De har sålt ett mycket stort antal på kort tid vilket indikerar att det är en bra produkt.
HQ har lite mer kunskap men är enligt mig för dyr.
Jag skulle köpa en Landroid igen! Poolrobot verka vara de som har bäst pris just nu.
De 2 problem så ett fåtal har haft är att hjulen lösnar samt att ett kretskort går sönder.
De som jag vet om har fått detta åtgärdat mycket snabbt.
 
M@ZE skrev:
Hmm desto mer jag läser här tråden så blir jag mer och mer tveksam om jag skall köpa en LD. Har lagt undan en och hade tänkt hämta den imorgon men blir tveksam. Verkar som folk har problem och ka undrar verkligen om man skall lägga ut 9995:- (Coop Bygg) eller om jag skall satsa på en HQ 220ac :(

Är det värt 1300:- att spara genom att köpa från Poolrobot ? Som säljer både LD 1300:- billigare än Coop och säljer även HQ för 17500:-. Svårt att reklamera om det händer något osv eller vad säger ni, värt att spara 1300 på LD eller 2500:- på en HQ ?
Du kan ju läsa lite på HQ tråden så ser du att även deras maskiner har diverse problem. Eftersom detta är ganska komplicerade produkter så får man nog räkna med att en del problem uppstår, oavsett märke.
 
peternicklas skrev:
Kan kanske vara så att man ska byta skruvar varje gång men varför följer de då inte med eller att går att köpa lösa?
HQ har ju löst det så att kniven roterar runt skruven som har en liten ansats och jag tror det följer med skruvar när man köper knivar till HQ.
Det verkar ju dock som att vissa fått med skruvar, t.ex. Honken som fått en till varje blad. Jag hade inga skruvar i mitt paket och de två som låg i trafolådan är nog till för at skruva upp den på vägg eller dylikt om man vill det. Någon annan som fått skruvar i knivpaketet för i så fall kan man ju påpeka det för supporten och kanske få skruvar den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.