fgo skrev:
[länk]

den där är beprövad och bra!
Tack för tipset! 500 spänn är ju faktiskt inte värre än att man kan testa.

Funkar den inte som tv-antenn så är ju alltid grillsäsongen i antågande... :p
 
spararen skrev:
Tack för tipset! 500 spänn är ju faktiskt inte värre än att man kan testa.

Funkar den inte som tv-antenn så är ju alltid grillsäsongen i antågande... :p
Ska testa den där saten jag med. Först byta vindskivor.. Woho..
 
Bor i tornedalen, tittar på svensk och finsk digital TV UTAN antenn. Va, tänker ni ingen antenn. Nä ingen antenn, bara ca 10 skalad koaxialkabel i fönstret som vetter söderut.
Ps. Vanlig 75 Ohms kabel från Biltema.
Ha det
 
Varmare skrev:
Bor i tornedalen, tittar på svensk och finsk digital TV UTAN antenn. Va, tänker ni ingen antenn. Nä ingen antenn, bara ca 10 skalad koaxialkabel i fönstret som vetter söderut.
Ps. Vanlig 75 Ohms kabel från Biltema.
Ha det
När jag bodde i Härnösand under studietiden (början på 90-talet) hade vi en bit (max 50 cm lång) fk hängande från uttaget på tvn, man fick grynig bild utan någon sladd alls
 
Har perfekt bild, både på svenska och finska kanaler.
 
Varmare skrev:
Bor i tornedalen, tittar på svensk och finsk digital TV UTAN antenn. Va, tänker ni ingen antenn. Nä ingen antenn, bara ca 10 skalad koaxialkabel i fönstret som vetter söderut.
Ps. Vanlig 75 Ohms kabel från Biltema.
Ha det
Tio millimeter? Centimeter? Decimeter? Meter?
Hur långt har du till sändaren?


(Är allt bättre och billigare i Norrland?)
 
Bor man tillräckligt nära en sändare kan man få kylskåpet att spela radio.

TV är dock svårare, finns det någon bild därinne så slocknar den när man öppnar dörren.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag hade börjat med att prova lägga den på vinden. Det fungerar i skrämmande många fall.
Jag plockade ner min antenn vid ett takbyte och kommer förhoppningsvis inte sätta upp en ny men om jag gör det så sitter jag troligen en gallerantenn på vinden och vid behov en förstärkare.

Då du är så nära sändaren är det mest vettig att ha just en gallerantenn då den har bättre spridning.

Fungerar det inte på vinden? Sätt upp den ute då, inget förlorat mer än lite tid.

Glöm inte kolla på teracoms hemsida så du kan kontrollera att du hittar rätt frekvenser när du söker efter kanaler.
 
KnockOnWood skrev:
Tio millimeter? Centimeter? Decimeter? Meter?
Hur långt har du till sändaren?


(Är allt bättre och billigare i Norrland?)
Hej
Glömde visst bort det i hastigheten mått i cm och exakt mått är 12cm. Gör så här: skala av ytterhöljet , vik ner skärmen över kabeln, behåll skärmen på innerledaren, vik denna i 90graders vinkel.
Jag har 22 km till sändarmasten;)
(Billigare i Norrland vet jag inte men TV i tornedalen kostar inte mycket.)
 
Redigerat:
Varmare skrev:
Hej
Glömde visst bort det i hastigheten mått i cm och exakt mått är 12cm. Gör så här: skala av ytterhöljet , vik ner skärmen över kabeln, behåll skärmen på innerledaren, vik denna i 90graders vinkel.
Och vi som är petiga påpekar då gärna att du inte alls kör *utan* antenn, utan bara har byggt en billig själv. ;)

Iom att du skalat och vikt båda ledarna åt olika håll så har du tom byggt en dipolantenn ((http://en.wikipedia.org/wiki/Dipole_antenna) som använts som TV antenn allt sedan TVns barndom (och långt innan dess i andra sammanhang), och en sådan räcker ofta långt (längre än man tror).
 
En dipolantenn kan liknas vid ett T när du byggt den färdig, min liknar ett upp och nervänt L:D
En äkta dipolantenn använder jag till ICE.NET modemet:D
 
Redigerat:
Varmare skrev:
En dipolantenn kan liknas vid ett T när du byggt den färdig, min liknar ett upp och nervänt L:D
OK, du har byggt en *dålig* dipol då... :D

(Borde funka lika b''ra eller bättre om du lät centrumledaren vara rak istället, dvs ha den i 'I'-form. Eftersom du har co-ax som matning så spelar det ju ingen roll i vilken vinkel anslutningen kommer in.)
 
Ska vi nu vara inne på dåliga antenner så en liten instrumentmejsel satt direkt i anteningången på tv:n (ja det funkade när jag pluggade i torpshammar)
 
Har testat rak modell men får bättre resultat med L form. Jag tänkte likadant, det spelar väl ingen roll, men det gjorde det.:D
 
Det handlar inte om bra eller dåliga antenner utan om antenner som levererar det man är ute efter.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.