Hej

Just nu grävs det som bara den där jag bor ute på landet. Dom gräver ner el-ledningar och fiber.

Och jag råkar just nu bo mitt i mellan 2 st nystartade fiber föreningar. Intresset där jag bor var så dåligt så det blev inget här.


Dock så bor jag kanske 100 m från fibern och undrar lite lätt.

Vem äger stamnäts-fibern som ligger där i jorden?

Kan man göra någonting för att jag ska kunna få fibern till mig? Fibern ligger ju nära mig, kan man inte slå upp en liten fördelningsstation till mig och grannen en bit bort som också var sugen på fiber.

Kommer det kosta mycket i så fall?
 
Jag vet egentligen inte med jag tror att här äger kommunen stamnätet, men det kan också vara fiberföreningen själva, så hur det är hos dig är svårt att svara på.

Kostnader har jag ingen aning om, men kontakta de båda fiberföreningarna och fråga om ni får hänga på och vad det kommer kosta...

För att få ner dina kostnader kan du erbjuda dig att fixa grävningen själv, om du har tillgång till billig grävning...
 
A
Att lägga en fördelningsstation som du säger (en kopplingsbrunn) innebär ju arbete och kostnad det också med svetsning o.s.v (beroende på hur långt bort noden är m.m.).
Att du bor 100m från fibern skanar egentlig betydelse, då det är från Noden det har betydelse, sen dras det till dig endera direkt från noden, eller via ett kopplingsbrunn där fibern svetsas (en fiber innehåller ett antal par som fördelas ut).
Sen lär det väl vara så att OM dom skulle gå med på att ni får va med så får ni betala den faktiska kostnaden, vilket kan kosta en del.

Men det är ju som sagt bara o höra med dom.
 
Med nod menas den utrustning som krävs för att ansluta sig till stamkabeln och distribuera vidare.

Så här ser tex noden ut i vår fiberförening
sw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stamnätet (Skanova) kommer in i den nedre boxen till vänster på bilden (bakom trappstegen). Det stora racket rakt fram innehåller switchar (Telia) som fördelar signalen till våra 160 abonnenter via en korskoppling (de gula tamparna).

Det går alltså inte att ansluta sig direkt till stamnätet, utan i TS fall måste det gå via någon av fiberföreningarna som har avtal med en eller flera operatörer som kan tillhandahålla kommunikation och tjänster.
 
Den som äger fiberkabel är också den som säkerställer tillstånd att förlägga fiber på annans mark.
Så det är en del administration att hantera också, inte bara att börja gräva om flera fastigheter berörs
 
Ledningskollen.se kan vara ett bra första ställle och kolla på
 
peternicklas
Hos oss är det så att till husägare drar de inte fiber över en annan grannes tomt. Ville ha fiber när de gick utanför min tomt. Har dock en Skafttomt med 30 m asfalt. De stannar vid tomtgräns så gräva upp asfalten hade jag fått bekosta själv. Telia grävde ner fiber vid den andra sidan av min tomt vilket passar mig. Dock så var det en förening som betalade detta så inte heller detta gick att ansluta sig till. Så, jag har fiber runt min tomt men ingen egen anslutning:mad:
 
Försök gå med i föreningen, med lite tur har dom lediga fibrer utanför ditt hus eller kan blåsa i en ny kabel i kanalisationen.

Kolla var deras skåp står, det är dit du måste gräva.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Försök gå med i föreningen, med lite tur har dom lediga fibrer utanför ditt hus eller kan blåsa i en ny kabel i kanalisationen.

Kolla var deras skåp står, det är dit du måste gräva.
Skåpet står 1 m från min utfart. Det är en bostadsrättsförening och jag vet inte vilka avtal de har. Har telefonnummer så jag får väl ta och ringa till dem.
 
Är det frågan om ett flerfamiljshus så är det antagligen inte "rätt" skåp. Det låter som ett skåp för anslutning till stamnätet, men ring absolut och kolla med dem.
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Är det frågan om ett flerfamiljshus så är det antagligen inte "rätt" skåp. Det låter som ett skåp för anslutning till stamnätet, men ring absolut och kolla med dem.
Det är ett skåp för stamnätet. Det går in 1 rör med 4 rör för fiber och går ut med samma antal rör. Röret går sedan vidare till föreningen 300 m bort. Röret kommer från början från telestationen i byn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.