Hej.
Från min tomt så finns en asfalterad genomfart till nästa tomt som använts av tidigare ägare.
Efter visst strul av de tidigare ägarna i mitt hus bla så blev det sagt att de 2 som har tomter ovanför fick göra en ny väg in till sig. Det blev gjort och allt är frid och fröjd, förutom att ena grannen fortfarande kör över min tomt och använder vägen som de ej ska använda. Har sagt åt honom men han bryr sig föga.

Då har jag tänkt att ta bort den och anlägga gräsmatta där ist.
Eftersom jag inte har några belastande servitut på min fastighet så borde jag kunna göra det eller hur?

Tänkte bäst jag frågar innan jag river upp asfalten och beställer hem jord.
 
Det kan ju finnas gamla servitut som inte är inskrivna.

Stäng av först och se om grannen kommer och viftar med något papper.
 
Borde inte finnas då vägen varit avstängd tidigare.

Det bodde en familj här förut, modern i hus 1 och ena dottern i hus 2 närmast större asfalterad väg.
Sen byggde sonen ett hus längre in och körde då över den asfalterade planen in till sitt hus utan att det blev bråk.
Senare så bygger sonens son ett hus längre in på tomten och ska också köra över asfalterade planen.
Då säger modern ifrån och vägen stängs av med ett tillfälligt hinder under ett flertal år.
När modern sedan dör kör de över planen någon gång om året.

Sen när jag köper det som dottern bor i så blir jag lovad att sonen inte har någon rätt att köra över min tomt.


Men visst, du har ju rätt i det du skriver. Får invänta till gubben i fråga kommer hem då och fråga om han har något papper att visa upp. Tänkte annars bjuda på en liten surprise :)



Edit: Om han nu skulle ha servitut på att köra där, varför kör han inte alltid på asfalten och slipper på det viset köra på gruset?
Hur vet man att det papper han visar upp är äkta? Det e en skum filur det här haha.
 
Redigerat:
Men är det alltså så att fastigheterna som nyttjar vägen har en annan väg in till sina tomter? Och då en väg som antingen går direkt ut till allmän väg, eller via servitut?

För om de inte har någon annan "legal" väg så kan de med lätthet tvinga fram ett servitut.
 
De har en annan väg ut från sina tomter som går via en servitutväg ut till "stora vägen".
 
peternicklas
Börja att parkera din bil där så ser du snart vad som händer.
 
Så här är det:
Modern bodde i hus 1, nu med ny ägare
Jag i hus 2 och sen de andra fastighetsägarna i 3 och 4.

tomten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ligger det i undersökningsplikten att ta reda på om det finns några icke inskrivna servitut när man köper en fastighet eller är det mäklarens uppgift?
Mäklaren sa när vi skulle skriva på ägarbytet att skönt att inte ha några belastande servitut.
 
Redigerat:
Som det där ser ut så finns det ingen anledning att köra "gamla vägen" Din granne vinner inget på att köra på din mark men är det öppet så KAN han köra. Det verkar lite okynne. Som peternicklas, parkera bil / släp / cykeln och se om han slutar köra.

Protte
 
peternicklas
prototypen skrev:
Som det där ser ut så finns det ingen anledning att köra "gamla vägen" Din granne vinner inget på att köra på din mark men är det öppet så KAN han köra. Det verkar lite okynne. Som peternicklas, parkera bil / släp / cykeln och se om han slutar köra.

Protte
En gammal vana eller ovana som personen har. Kanske det är lättare att ta sig ut på den stora vägen genom att använda "din" väg. Annars finns det ingen anledning att han skulle fortsätta. Skulle kanske vara för att bråka med dig.
 
Har ställt upp en stenkant där nu. Och en soptunna mitt i vägen så att det ska synas att något är i vägen.

Jag bryr mig inte direkt att de kör där, mer att min tomt känns så naken när det är en genomfart på den.
 
Fråga honom kanske? Jag fattar inte varför man så ofta tar till andra medel än att prata med de som det berör.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Fråga honom kanske? Jag fattar inte varför man så ofta tar till andra medel än att prata med de som det berör.

/Kent
I första inlägget står det att TS har snackat med grannen men han bryr sig inte...
 
Jo, och då säger man till denne att man kommer att stänga av vägen om han inte slutar.
Kanske svårt men det är först då man får svart på vitt om denne skiter i saker och tänker köra där ändå.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.