Hej

Har en Svedberg Fasett dörr som skall upp i badrumet.
Den skall skruvas fast med 6st skruv genom kakel å tätskickt, men funderar på om man kan limma fast den istället med ex. "NoNail" el dyligt eller är det en dum ide?
 
Står det inget om att limma så skulle jag avstå. Följ bruxen.
Handukskrokar och andra lättare saker kan med fördel limmas om det medföljer en lämplig fästplatta för just limning.
 
När den skruvas så fäster den ju i det underliggande regelverket/skivmaterialet. Limmar du så hänger den bara i kakel, det kan gå illa!
 
Har limmat mina dörra och det funkar hur fint som helst. Jag har kört glabete och varje dörr sitter med fyra "plattor med gängstång" eller hur man skall beskriva dem. Fästskenorna till dörrarna står ju redan på golvet så belastningen på kakelplattorna är ju i princip enbart dragande vinkelrätt ut från väggen och utspritt på flera plattor. Har limmat allt i mitt badrum utom kommoden. Gillar mest känslan av att veta att tätskicktet inte är punkterat på något enda ställe i närheten av vattenspolning.
 
mrw skrev:
Hej

Har en Svedberg Fasett dörr som skall upp i badrumet.
Den skall skruvas fast med 6st skruv genom kakel å tätskickt, men funderar på om man kan limma fast den istället med ex. "NoNail" el dyligt eller är det en dum ide?
Om det är en modell med gångjärn "längs hela dörren" är det ingå problem att limma då större delen av tyngden står på golvet. Använd ett ms-polymer lim, t.ex. pl400. Jag har två dörrar limmade så.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.