Status
Inte öppen för fler kommentarer.
prototypen skrev:
Det är väl ganska optimistiskt tro att Jula kommer att sälja Worxen i all evighet.
Tror du att den öht finns kvar om 2 år om HQs stämning går genom.

Hoppas du inte köpte en SAAB för ett tag sedan, uppgradering av den kan du ju glömma. Reservdelar finns ju att få tag på men resten av SAAB är ju dött.

protte
Nä, det är just därför att jag inte är så säker på att Landroid kommer finnas kvar om 2 år som jag är lätt missnöjd just nu. När jag köpte den trodde jag att det om 2 år skulle finnas en vidareutvecklad ny Landroid att sukta efter:)

Nä, jag slutade jobba hos SAAB åf för 3 år sen efter att ha varit där i 11 år.
 
MagnusSt
Vad hoppas du att Jula skall svara? Läget är ju som det är och de intygar att de kommer hålla sin del av avtalet gentemot dig. Att de tvingats sluta sälja Landroiden är ju synd - både för Jula och för kunderna, men inget att göra något åt.
Sedan är det kanske en osäker situation för Jula, pga eventuellt patentintrång av Worx. Jula vet inte själva hur det kommer sluta och kanske tom hoppas på en lösning där en modifierad Landroid kommer tillbaka. Jula varken kan eller bör tänka högt i ett sådant läge. De kan bara försäkra sina kunder att de tänker hålla sin del av köpeavtalen.
 
peternicklas
Vilket avtal som Jula och HQ har ingått lär vi aldrig få reda på. COOP har däremot inte blivit skrämda utan dragit affären vidare med att ta in en oberoende expert från Tyskland, han ser inga intrång i något av HQs patent. http://www.di.se/#!/artiklar/2012/7/13/coop-i-klipparkrig/
Att COOP och Jula blivit stämda beror helt klart på den volym som de lyckades få på marknaden på så kort tid. HQ såg sin hemmamarknad(Sverige) försvinna mycket snabbt. Det är bara i Sverige som de har stämt bolag som säljer produkten. Worx som företag kommer att finnas kvar, är ett hyfsat stort företag med andra produkter. Utvecklingen fortsätter av Landroiden och det kommer snart en version 3. Sedan vet jag inte om de kan stämma Positec då deras huvudkontor ligger i Shanghai, Kina. Det tyska kontoret är endast ett försäljningskontor.

Jag har kontakt med marknadschefen i Italien och deras konstruktionschef.
De säger " We are very confident we will win the case and the business will be back to normality
soon."
 
falmark skrev:
Här är ytterligare en variant på utformning i hörn
[länk]
Kanske kombinera den med peternicklas 35/45 cm hörn, för att trigga svängen tidigare.
Landroiden är dock lite kinkig om det är utförskörning / sidolutning vid hörnet...
Kombinerade era båda tips och det verkar lovande. Vi får se under dagen hur det går.
Problemet är inte hur den följer slingan utan när den först skall haka på den för att gå hem. Just i detta hörnet vill den inte vrida sig när den hakar på. Märkligt beteende...
 
peternicklas skrev:
HQ har ju en skruv med en yta där kniven ska ligga. Landroiden har en vanlig skruv.
Jag fick inga skruvar med paketet inte heller med paketet som kom från supporten.
Det var skruvar med när jag köpte LD:n. De låg i samma kartong som 12v agg. Skruvarna är inte direkt vanliga, har en "bricka" under skallen.
 
Bebbe56 skrev:
Skruvarna är inte direkt vanliga, har en "bricka" under skallen.
Heter det flänsskruv?
 
Prins Daniel skrev:
Heter det flänsskruv?
Om det är sexkantsskalle på skruven så stämmer det.
 
Nimajneb skrev:
Om det är sexkantsskalle på skruven så stämmer det.
Aha, ok, nej jag tror skallen är rund (med krysspår). Vad kallas en så'n då?
 
peternicklas
peternicklas skrev:
[länk]
Skulle det kunna vara.
[bild]
Vanlig skruvtyp. Kan helt säkert köpas styckvis i vilken välsorterad järnhandel som helst.
 
Förutom olika rostskyddsklasser så finns dessa skruvar med slät eller räfflad bricka. Skulle tro att den räfflade har någon form av låsbrickefunktion och att det är den typen man bör använda.
 
peternicklas
Nimajneb skrev:
Förutom olika rostskyddsklasser så finns dessa skruvar med slät eller räfflad bricka. Skulle tro att den räfflade har någon form av låsbrickefunktion och att det är den typen man bör använda.
Måste vara slät annars så låsar den kniven.
 
peternicklas skrev:
Måste vara slät annars så låsar den kniven.
Ser man på, men i vilket fall bör man se till att få rätt typ.
Personligen skulle jag heller inte välja rostfritt, inte bara för att den är dyrare men jag korrosionsoffrar hellre en skruv en gängan i maskinen.
 
Så här ser det ut på jula i Halmstad idag :)
Bilden verkar inte fungera, det va iaf worx slinga och märlor på hyllan:)
 
Redigerat:
Sen ang axel bulten vid hjulet som många har fixat med Loctite, så hade min redan från Frabrik något slags skruvlåsning. Någon annan som hade det med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.