Förutsättningar: Har en rätt stor bastu (1,5 *3 m)vilket innebär rätt stor luftvolym

Då bastun gränsar till barnrum så kom jag på att jag borde kunna bygga boxar under lavarna och ha skjutlådor inbyggda i väggen i barnrummet.

Jag har tänkt att göra så här,jag bygger boxen med 75*45 regel och sätter gips på insidanregeln, 75 isolering och dubbelgips på utsidan. Boxarna har lite fall så att vatten ej blir stående)
Efter detta blir det tätskickt och kakel.

Lavarna kommer ligga på boxen (självklart med fästanordning)

På detta sätt minskar jag luftvolymen och vinner en hel garderob.

Skriv gärna kommenterar och tips då min fru inte är lika övertygad och vill ha flera åsikter än mina ;)
 
Hej!

Det låter ju lite pyssligt att göra, men helt genomförbart.
Jag tycker att det låter som en lysande idé att "sno" det utrymmet från bastun. Det blir ju verkligen win-win med mindre volym att värma upp i bastun och bra förvaring för barnens saker.

;D Ulrica
 
Pyssligt är nog mitt mellannamn :-/ brukar alltid bli speciallare överallt, kanske därför jag inte blir klar med bygget så snabbt jag önskar??

Min fru är mest rädd att det blir för varmt i facken men jag tycker att då de är relativt låga (55 resp 110 cm övanför golvet) samt isolerade så borde det inte bli så varmt.
 
Snett_o_vint skrev:
Pyssligt är nog mitt mellannamn :-/ brukar alltid bli speciallare överallt, kanske därför jag inte blir klar med bygget så snabbt jag önskar??

Min fru är mest rädd att det blir för varmt i facken men jag tycker att då de är relativt låga (55 resp 110 cm övanför golvet) samt isolerade så borde det inte bli så varmt.
Annars kan det väl vara skönt att ta på sig en uppvärm tröja på morgonen. :cool:
 
Nu har det blivit en massa garderober i helgen :D

Hittils är bara hålen byggda, den rullande garderoben bygger jag när jag får mer tid för detaljerna.
Garderoben kan vara 1,1 meter hög, 45 bredoch 1,3 djup och kommer stå på hjul.
Och två hål för leksaksbackar, 45*45*45
Inte helt fel med tanke på att det bara var utrymme som gått till spillo annars.

Jag har isolerat den med 7,5 cm isolering samt att det inte blir någon dörr så värme och kondens ser jag inte som nåt problem.

Mindre kul att spackla och lägga golv i utrymmet :-? får nog bli innan jul så att jag inte fastnar halväggs :cool:
 
Det kommer att fuka bra, i förra huset vi hade en isolerad låda under lavarna där vi förvarade sylt och saft. När man hade full fart i bastun var det kallt i "boxen"
 
Snett_o_vint skrev:
Hittils är bara hålen byggda...
;D
 
I vårt fall blir utrymmet ett perfekt ställe för en extra varmvattenberedare..
 
Bra om lavarna inte ligger direkt an mot boxen/underlaget. Blir blött och snabbt geggigt. Vanlig fästanordning i väggreglarna samt tillräcklig luftcirkulation mellan lavarna och underlaget.
Många planerar bastun i anslutning till tvättstugan. Min syster har ökat golvytan i tvättstugan genom att placera tvättmaskinen och förvaring av smutstvätt under lavarna. Jättenöjd.
 
Lillbjorn skrev:
Många planerar bastun i anslutning till tvättstugan. Min syster har ökat golvytan i tvättstugan genom att placera tvättmaskinen och förvaring av smutstvätt under lavarna. Jättenöjd.

Det här lät ju helt klart intressant för vår del! Vi har bestämt oss för att bygga bastu genom att dela av en bit av tvättstugan och ha själva ingången till bastun från "lilla toaletten" som ligger nära tvättstugan. Om man skulle kunna "bygga in" tvättmaskinen så sparar man ju lite yta i tvättstugan...Det är inte så att det finns bilder på den utomordentliga lösningen?

Vi ska bygga nytt och det här bör vi nog försöka tänka till lite mer om..måste ta en diskussion med sambon.. ;D
 
ACME skrev:
[quote author=Snett_o_vint link=1132042908/0#4 date=1132575358]Hittils är bara hålen byggda...
;D  [/quote]
Och så har du ett "våga vägra smileys" som meddelande, ACME.. :D
 
Kantarellgatan skrev:
[quote author=Lillbjorn link=1132042908/0#8 date=1134587469]
Många planerar bastun i anslutning till tvättstugan. Min syster har ökat golvytan i tvättstugan genom att placera tvättmaskinen och förvaring av smutstvätt under lavarna. Jättenöjd.

.../Det är inte så att det finns bilder på den utomordentliga lösningen?/...

[/quote]

Inte ännu, men jag kan alltid fråga om syrran är beredd att exponera sin bastu och tvättstuga på Internet. Återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.