Hej jag har en sommarstuga, där jag ligger på ungefär 50-60% RL och ca 22 grader, men det blir ändå känslan av rå luft inomhus, speciellt i säng, kläder och soffa. Jag har oljeradiatorer som värmekälla. Jag är inte där under vinterhalvåret så jag är ej i behov av värmen då. Nu har jag börjat funderaa på att antingen sätta in en solvärmefångare eller en luftvärmepump för att få lite rotation på luften och på så sätt få bort luftfuktighet/råhet. Är det någon som skulle kunna ge tips vad man skall satsa på i det fallet?
 
Vi satte in en l/l värmepump i sommarstugan med sms samt fukt styrning. 10C funktion på pumpen.
Går RH över inställt värde trycker pumpen upp värmen till 18C tills fukten går ner.

Bara skicka ett sms till pumpen så är det varmt när man kommer.
Gigantisk skillnad i inomhusklimat bara att få lite rörelse i luften.

mvh
 
Båda, ta t.ex en Solarventi som ventilerar och tillför lite varm luft
Sedan tar du en luft/luftvärmepump för uppvärmning.
Så ventilera och sedan effektiv uppvärmning.
 
n1zz3 vad har du då för märke/modell på luftvärmepumpen?

AndersS...nja det känns lite overkill på en stuga på 25 kvm som bara är bebodd under det varmare halvåret =)
 
En enkel avfuktare kanske skulle passa? Eller en fläkt som drivs av en solcell, då ventilerar du ut när solen lyser och luften du tar in förmodligen är torrare.
 
Ja det är det jag menar med solvärmefångare =)
 
såklart! :) Funderade lite mer och det känns som att det är framförallt fuktigheten du vill ha ner, du vill/behöver inte ha upp temperaturen. Stämmer det? Då är ju en liten avfuktare det rätta kan jag tycka. LLVP känns som overkill.

En bekant berättade om att han kopplade på en fläkt med solcell från inglasade altanen. Då fungerade altanen som solfångare. Det funkade riktigt bra. Oavsett om det är avfuktare, solfångare eller möjligtvis LLVP så är det ju inga stora maskiner du behöver för 25 kvm.
 
Avfuktare tycker jag känns onödig kostnad då det bara blir merkostnad för en funktion. Antingen skall man köra med en engångskostnad alternativ solvärmefångare (med minskad verkningsgrad dåliga väderdagar) eller så skall man ha en mindre värmepump som kan uppfylla flera behov (ventilation, avfuktning, kylning, värmning) men som då medför driftskostnad...moment 22 känns det som =)
 
Helt klart solvärme. Ffa om du bara bor där under sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.