Nimajneb skrev:
Då du inte vet vad ordet Fanboy betyder tycker jag du ska googla lite.

[länk]

Har ingen panik med att besluta mig, åkklipparen gör fortfarande ett bra jobb tillsammans med Toron. Plus att jag fortfarande har orken att klippa gräset.;)
Den dag en robot som passar mig kommer ut på marknaden till ett vettigt pris så slår jag gärna till.
Förstår mycket väl vad ordet betyder för dig. Men menar du då att om man redan har en pryl man gillar så får man inte undersöka vidare på marknaden vad som kommer ut (eller inte) i framtiden. Då förstår jag din obeslutsamhet, vågar helt enkelt inte ta ställning. Åkgräsklipparen lär du få dras med, ingen som vill ha sådana längre hör jag av grannar som försöker bli av med sina nästan nya :confused:.
 
Nimajneb skrev:
Är inte det som tvisten handlar om? Stöld av HQ patent. Om det slutligen bedöms så är upp till domstol eller förlikning.
Svårt att förstå att man inte kan förstå det..... Men det är klart..... Förnekelse är ju ett särdrag för ordet du inte förstår. ;)
Jo det är ju klart att det handlar om att HQ anser att Worx "stulit" deras ideer, men vilket patent? Positec menar ju å sin sida på att detta kommer att vara avgjort till deras fördel inom snar framtid. Så den som lever får uppleva vem som får rätt helt enkelt :rolleyes:.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
:) kanske det har att göra med allmänbildning kombinerat med en vass tunga;)
Kanske det kanske och mycket tid därtill (y).
 
MBygga skrev:
Kanske det kanske och mycket tid därtill (y).
Nu kan jag bara prata för mig själv men jag skulle tro att det gäller för många BH Forumister med många inlägg att vi har en väl utvecklad simultanförmåga eller att vi tränar på att utveckla den ytterligare.

På så sätt skapar vi oss själva tid samtidigt som vi konstant lär oss något nytt och dessutom dela med oss av erfarenheter och kunskap.

Testa gärna, det är en bra hjärngympa. :) men du behöver nog bredda din repertoar o inte bara tjata om robotklippare och speciellt inte bara hylla Landroiden i nästan varje inlägg, direkt eller indirekt.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Förstår inte varför en Fanboy som MBygga ska tjabba runt i Boschtråden...
Verkar vara lite olika regler för vett å etikett för dessa fanboys, skrev man nått annat än tips till ägare av en Landroid i Landroid tråden så påtalades tydligt att dessa inlägg inte var välkomna, men i denna tråd så gäller tydligen andra regler för "gänget".
 
  • Gilla
Bezt och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte lära mig mer om robotgräsklippare inför en eventuell investering. Särskilt intresserad blev jag av Bosch och deras lösning på robotstyrning.

Vad finner jag då på detta forum? Jo några grälsjuka individer som hellre skulle passa på Flashback.org! Att vara admin på detta forum är nog mer än heltidsgöra, och därför hinns det inte med att stävja detta, i mitt tycke, otrevliga sätt att diskutera. Jag antar att de flesta på detta forum är medelålders män (kanske fördomsfullt?) och därmed borde vi kunna hålla en betydlig bättre ton!
 
  • Gilla
Henrik A och 8 till
  • Laddar…
Nu lämnar vi OT o går On topic igen :)

Gamla vanliga dumma robotar kan man ju säga har en beprövad och relativt väl fungerande metod att klippa gräset, men hur blir det med en något smartare Bosch? Om man köper en sådan och det visar sig att den inte är tillräckligt smart för just min trädgård, har man någon returrätt då?
 
Nimajneb skrev:
Nu lämnar vi OT o går On topic igen :)

Gamla vanliga dumma robotar kan man ju säga har en beprövad och relativt väl fungerande metod att klippa gräset, men hur blir det med en något smartare Bosch? Om man köper en sådan och det visar sig att den inte är tillräckligt smart för just min trädgård, har man någon returrätt då?
känns som att den kommer vara minst lika smart som de dumma robotarna ;)

Men oavsett så är det ju Bosch det handlar om, de har generellt sätt en bra produktlinje och misslyckas sällan med sina prylar, iallafall inte de jag testat. Att de skulle gå ut och lova en smart gräsklippare, som sen visar sig fungera likadant som alla andra har jag svårt att tro, skulle skada deras märke för mycket.

Ett nytt mindre företag hade jag absolut tvekat om de gick ut med en sådan produkt. Men Bosch....ne, är övertygad om att de vet vad de pysslar med :)
 
peternicklas
Felde skrev:
känns som att den kommer vara minst lika smart som de dumma robotarna ;)

Men oavsett så är det ju Bosch det handlar om, de har generellt sätt en bra produktlinje och misslyckas sällan med sina prylar, iallafall inte de jag testat. Att de skulle gå ut och lova en smart gräsklippare, som sen visar sig fungera likadant som alla andra har jag svårt att tro, skulle skada deras märke för mycket.

Ett nytt mindre företag hade jag absolut tvekat om de gick ut med en sådan produkt. Men Bosch....ne, är övertygad om att de vet vad de pysslar med :)
Läste en beskrivning av deras patent för Logic cut. Den är rätt enkel och borde fungera. Klipparen går först ut tills den träffar på slingan. Då vänder den 180 grader. Sensorerna i nosen vet då att riktningen på magnetfälten i slingan ska vara motsatt riktning.Så håller den på tills den är klar. Hur den kommer ihåg var den slutade för att gå in och ladda vet jag inte men det fanns ju även en typ av GPS inbyggt. Sen vet man inte vad som händer om marken lutar och den börjar att gå lite snett om den slirar eller annat som påverkar klippbanan. Ska bli intressant att se när den kommer.
 
Jag har personligen ett mycket gott förtroende till Bosch och jag är övertygad om att Indegon kommer att fungera utmärkt i en vanlig fyrkantig villaträdgård men om man inte har en gräsmatta som är 30*30m då........
 
peternicklas skrev:
Läste en beskrivning av deras patent för Logic cut. Den är rätt enkel och borde fungera. Klipparen går först ut tills den träffar på slingan. Då vänder den 180 grader. Sensorerna i nosen vet då att riktningen på magnetfälten i slingan ska vara motsatt riktning.Så håller den på tills den är klar. Hur den kommer ihåg var den slutade för att gå in och ladda vet jag inte men det fanns ju även en typ av GPS inbyggt. Sen vet man inte vad som händer om marken lutar och den börjar att gå lite snett om den slirar eller annat som påverkar klippbanan. Ska bli intressant att se när den kommer.
Exakt, GPSen har ju inte en centimeterprecision så risken är att den blir väldigt känslig för störningar.
 
Det teoretiska resonemanget har vi sett och det tror ja på, det intressanta blir hur den uppträder i verkligheten utanför Bosch labmiljöer. Men det är väl det som vi skandinaver ska få testa i höst:)
 
Jag tycker det är märkligt att de valt så små drivhjul med tanke på att de är beroende av att den inte slirar. Hade jag ritat den så skulle jag nog gått på något i stil med Wiper Joys (i jämförelse) enorma taggade hjul, de SER åtminstone förtroendeingivande ut.
 
Gimbal skrev:
Jag tycker det är märkligt att de valt så små drivhjul med tanke på att de är beroende av att den inte slirar. Hade jag ritat den så skulle jag nog gått på något i stil med Wiper Joys (i jämförelse) enorma taggade hjul, de SER åtminstone förtroendeingivande ut.
Dubbdäck kanske kommer som tillbehör ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.