Hej jag har en sommarstuga, där jag ligger på ungefär 50-60% RL och ca 22 grader, men det blir ändå känslan av rå luft inomhus, speciellt i säng, kläder och soffa. Jag har oljeradiatorer som värmekälla. Jag är inte där under vinterhalvåret så jag är ej i behov av värmen då. Nu har jag börjat funderaa på att antingen sätta in en solvärmefångare eller en luftvärmepump för att få lite rotation på luften och på så sätt få bort luftfuktighet/råhet. Är det någon som skulle kunna ge tips vad man skall satsa på i det fallet?
 
Är det bara på sommaren du vill få bort luftfuktigheten/råheten, eller även på vintern?

Vad för typ av solvärme är det du tänkt dig i så fall?
 
Ja det gäller sommmartid. på vintern vistas jag ej där, sen blir det väl heller inte "rått" då luften är torrare.

Jag tänkte mig bara en enkel solfångare som Bauhaus säljer, som värmer upp luften i fångaren och ventilerar in varm/torr luft in i stugan
 
Nygge72 skrev:
Ja det gäller sommmartid. på vintern vistas jag ej där, sen blir det väl heller inte "rått" då luften är torrare.

Jag tänkte mig bara en enkel solfångare som Bauhaus säljer, som värmer upp luften i fångaren och ventilerar in varm/torr luft in i stugan
Ok.

Min svåger skaffade en sådan till deras sommarstuga, han sa att den funkar utmärkt när det är så varmt och fint att den inte behövs, i övrigt håller den inte måttet. Hans uppfattning är att det var bortkastade pengar.

Så jag tror mer på luftvärmepump i så fall.
 
Okej, hur ligger då stugan, har de mycket sol eller står en massa träd i vägen osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.