Fast en fråga till er hantverkare här i forumet, när ni är på ett jobb 7-16, faktuerar ni då för nio timmar, eller för åtta timmar?

För jag har svårt att tänka mig att det är någon som faktiskt debiterar för tex lunchrast.
Men sedan att det tas säg 10-15 minuter på morgonen och på kvällen, det tycker iaf jag att kunden inte skal ha något emot.

Men sedan kommer vi till rötägg som har 30-40 minuter på morgonen, 1 timme på dagen och 30-40 minuter på eftermiddagen
 
  • Gilla
cjnilsson
  • Laddar…
Jobbar man 7-16 debiterar man för 9 timmar...

Tar man raster i en timme debiterar man för 8 timmar...

Enkel matematik tycker jag iaf ;)
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
oobum skrev:
Men sedan att det tas säg 10-15 minuter på morgonen och på kvällen, det tycker iaf jag att kunden inte skal ha något emot.
Om du har ett par hantverkare en vecka blir ju det också nån tusing.. Det tycker iaf inte jag att en kund ska behöva betala, det får firman stå för. De kan ju alltid höja timpriset om de vill ha in de pengarna utan att mygla.
 
Jag är ganska säker på att man har rätt till rast, 5 minuter per timme?
Har för mig att det är reglerat i kollektivavtalen.

/ATW
 
Vill minnas att det är 5 min paus varje timme. Paus ingår, till skillnad från rast, i arbetstiden.
Ett arbetspass får vara max 6 timmar, sedan minst 30min rast eller måltidsuppehåll. Måltidsuppehåll ingår i arbetstiden. Rast är fritid, ingen lön, fri att lämna arbetsplatsen osv. Paus, måltidsuppehåll är arbetstid och arbetsplatsen får ej lämnas. Arbetsgivare är skyldig att organisera arbetet så att tid för rast/måltiduppehåll finnes.
Fritt ur minnet, vad som är lag resp avtal mins jag inte på raken.

De klassiska tiderna i byggsvängen är 7-16 med frukost 9-9.30, lunch 13-13.30 och en kaffekvart vid 11.
Frukost och lunch är rast, kaffekvarten är 5-min paus hopslagna dvs det får kunden/firman betala.
 
ArneTW skrev:
Jag är ganska säker på att man har rätt till rast, 5 minuter per timme?
Har för mig att det är reglerat i kollektivavtalen.

/ATW
Det är möjligt. Men kollektivavtalet är ett avtal mellan arbetsgivare och anställd. Det är inte ett avtal mellan kund och hantverkare.
 
  • Gilla
piglet
  • Laddar…
Fotografen skrev:
kaffekvarten är 5-min paus hopslagna dvs det får kunden/firman betala.
Jag har för mig att man inte kan slå ihop 5 min pauserna. De är knutna till varje timme så att arbetsgivaren inte kan hindra en att gå på dass.. Om jag minns rätt.
 
De 5 minuters "rasterna" ni talar om är inte rast utan paus. Skillnaden är att rasten är obetald och pausen är betald. Oftast får man enligt avtal slå ihop 5 minuters pauserna till en längre paus. Skiteriet går man på oavsett ändå om det behövs.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
mattider? tid för toalettbesök?
Jag äter när jag blir hungrig och/eller när det finns tid över, pissar när det trycker på...

Ofta blir det kall mat i bilen :)
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Sen kan man ju som kund ställa sig frågan. Hur effektivt jobbar någon mellan 15-16 om personen inte tagit någon paus eller rast under dagen. Energinivån efter överhoppad lunch lär vara på botten och risken för misstag och olyckor ökar kraftigt.
Ibland behöver man även fundera lite på vilket sätt man ska göra nästa steg. Speciellt om det gäller renovering av ett äldre hus som är lite snett och vint. Så hjärnan kanske jobbar på personen även om det ser ut som han/hon står och hänger på byggställningen och vilar sig.
 
Sant.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.