Skall införskaffa nya brandsläckare och en brandfilt till huset. En släckare skall användas till gasspisen och en i verkstaden. Har idag en stor Tempus lättvattenssläckare som jag inte är helsäker på att den fungerar.

Var i Göteborg kan man köpa detta av kompetent återförsäljare? "Billigast möjligt" är helt ointressant. Kvalitet och kunskap är kung.
 
Vet inte var du kan köpa den men jag skulle rekommendera en rejäl pulversläckare till verkstaden i alla fall.

Nackdelen med pulversläckare är att det är ett h-e att sanera efter. Fördelen är att en pulversläckare med rätt pulver släcker alla typer av bränder utan att man behöver tänka på att ta rätt pryl om det värsta skulle hända.

Ps. Det går tom att släcka naplamspetsad diesel med pulver Ds
 
Jag hade valt en TEMPUS eller GLORIA brandsläckare.

Kolla på Eniro efter återförsäljare i Götet. tex

Göteborgs Brandservice AB
Knipplekullen 3B
417 49 Göteborg
Tel: 031 - 22 94 92
 
Om man vet vilket typ av släckare man ska ha - är det något fel på släckarna man kan köpa på tex ClaesOhlsson?

Jag skulle antagligen köpa där, men det kanske är att vara dumsnål?
 
Jag har köpt min på Hornbach. fast kunnig personal har de inte
 
Hör med ditt försäkringsbolag ibland så har dom kampanj på säkerhet i hemmet
 
Om man är med i villaägarna, kan man köpa brandskyddskit till rabatterat pris.
/CC
 
Jag har köpt mina släckare från Kidde (tidigare Tempus).
Har frågat vad som var skillnaden mellan deras släckare och t ex Biltemas.
Storleken kan vara densamma men aktivt släckmedel i dem skiljer.
Tydligen finns det olika klasser.
Så man får vad man betalar för :D

 
Nejnej, inte pulver - det är ett h-e att städa efter! Dessutom blir rummet snabbt pulverfyllt, vilket ger andningsproblem om man står där inne med släckaren...

Jag tycker skum är mycket bättre i hemmamiljö, den funkar även på elektriska prylar, upp till 1000V
 
Det var därför jag ville ha pulvret i verkstaden och inte inne.

Vet inte om det är jag som har bristande teknik men jag tycker att pulver tar bättre än skum. Iofs har väl skummet utvecklats det med på de 12 år det var sen jag lekte med brandsläckare på allvar. (Mil brandskyddsutbildning bla)
 
C
Är det inte också så att det anses att det är svårare för en "lekman" att hantera skum på rätt sätt?
Sen biter inte skum heller på gasbrand om jag minns rätt, vilket ju var aktuellt för frågeställaren, så där finns det väl inget alternativ till pulver?

Sen det här med saneringen av pulver. Är det verkligen så illa så att man lika gärna kan låta det brinna ner?
 
Pulvret tränger in rätt bra men i en verkstad/garage bör ju inte det vara nått problem.
Inne kan kanske skummet vara ett alternativ idag.

Det jag ser som viktigast är att man bara kan hugga släckaren och dra på mot elden utan att tänka allt för mycket för det kommer inte att funka i den stressen, särskillt inte om det är mitt i natta och mörkt dessutom
 
Annars är väl kolsyra ett alternativ om man inte vill ha saneringsproblemet. Har för mig att bör köra kolsyra ett tag efter att branden är släckt för att kyla ner ordentligt.
Kostar dock över 3.000:- för en normalstor kolsyresläckare



Annars har jag ju en supereffektiv, rejält miljövidrig och numera olaglig halonsläckare i båten. Den lämnar inte ett spår efter sig och branden är släckt på två röda. :surprised:
 
Har släckt 3-4 bilbränder/Mc-bränder med pulversläckare, jobbar på bensinstation. (Då vill det till att det går snabbt att släcka). Efter vad vi fått lära oss hos brandförsvaret så är det enda som alltid funkar på bilbränder pulversläckare. Dvs om man inte har en hel brandbil med skum.
 
C
mats_o skrev:
Pulvret tränger in rätt bra men i en verkstad/garage bör ju inte det vara nått problem.
Inne kan kanske skummet vara ett alternativ idag.
Nu antar jag att det iofs var i köket som gasspisen fanns och där man därmed behövde pulver...
Men som amatörbyggare är man ju van att sanera slipdamm så lite pulver kanske inte är så farligt ändå om olyckan skulle vara framme... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.