Visst är det fantastiskt med en trädgård så här års...

...om det inte vore för en sak....

....pollen


Näsan rinner, ögona svider och jag blir allmänt hängig. Vad gör ni som lider av pollen för att lindra syntomen?
 
Jag har lidit av det i 20 år och har testat det mesta vad mediciner heter.... För 4 år sedan fick jag en cortison inhalator utskriven av min husläkare... Nu kan jag gå o klippa gräs o allt sånt som jag inte kunnat göra innan....
 
Ett hett tips är björksav. Min sambo provade i år för första året att dricka björksav för att prova mot sin björkpollen-allergi. Det har faktiskt funkat förvånansvärt bra. Hennes problem har minskat till ett absolut minimum

När värmen drar igång på våren så tappar man björkarna på sav och dricker ett glas om dagen.

Jag har ingen aning om varför det funkar men det gör det tydligen.
 
Man borrar ett hål ca 3 cm in i björken i lätt uppåtlutande vinkel och sticker in ett rör i hålet. Lämpligtvis riggar man en flaska utmed stammen och sätter en tratt på för att samla upp saven.

När man tappat en björk bör man sedan plugga igen hålet, lämpligast med en bit färsk björk. Man tager lämpligvis något sly som finns i närheten.

Tappning av björk gör man helst från att det börjar bli varmt på våren fram till lövsprickning så mitt tips kommer lite sent, jag vet. Testa istället inför nästa års pollenchocker.
 
Det finns även sprutor man kan få mot allergier.. De sprutar in de ämnet man är allergisk emot i små doser så att kroppen vänjer sig vid de... Svärmor har gjort de... Hon fick gå o ta sprutor i 3 års tid, i början intensivt med bara nån veckas mellanrum sedan glesare o glesare... Nu har hon vart helt befriad ifrån allergireaktionerna i 5 år...
 
Hyposensibilisering...Dyrt och krångligt men fungerar i de flesta fall utmärkt.
 
Visst är det dyrt... Men slå ut vad man betalar för div medeciner under ett år... Jag köper mediciner för ca 1000 - 1500 kr/år... Sprutorna kostar som ett läkarbesök.. 150 kr.. Visst det blir mycket initialt.. Men på säg fem - tio år är pengarna insparade..
 
tigern skrev:
Ja man betalar inte så mycket Själv, men för sjukvården är det kostsamt, och därför krävs det att man har verkligen stora problem för att få genomföra en sån behandling.
Det är också mkt påfrestande och tar mycket kraft från patienten, eftersom man till en början får allergiska reaktioner av behandlingen. Så man kommer under en längre period att ha allergi-symptom och vara konstant trött, så som man blir av riktiga pollen. För vissa går det därför inte ihop med tex jobbet.
Ligger nog nått i det att det är kostsamt för sjukvården.. Men jag personligen resonerar som så att jag betalat såpass mycket i inkomstskatt o bilskatt o bensinskatt o allt vad de e så jag betalar för mig ändå.. Ända fram tills man ska göra nån större op förstås.. :cool:

Jag har hört att de finns folk smom blir riktigt kassa i några veckor nån eller ett par månader i början när de tar sprutorna.. Men samtidigt kan man slippa snuvan o rinnande ögon o allt vad det är under en lång framtid så kan man ta den relativt korta perioden som man mår dåligt... Vad är de man brukar säga.. Vill man blir fin får man lida pin... Stämmer kanske in här med.. ;-)
 
Hyposensibilisering som sagt. Jag har genomgått den behandlingen mot björk, timotej, gråbo och katt, d.v.s. fyra sprutor i armarna var 6:e vecka i några år. Just nu är det nåt så inihelvete mycket björkpollen i Göteborg, men i går glömde jag att ta nån allergimedicin överhuvud taget och kände inte nåt. Det hade varit omöjligt innan behandlingen. Men förutom skattesubventioneringen så är det inte gratis för patienten heller... Men det är det värt. Nu kan jag äta äpplen och andra frukter igen, det har jag inte kunnat på 15 år. Det är vanligt att man korsreagerar mot olika frukter när man har pollenallergi.
 
galento
Det var extremt skönt med regnet som kom de sista dagarna,hjälper en hel del för mej iallafall.Men som tur är har jag blivit bättre från allergi ju äldre jag blivit,hmmm. ::)
 
Ja regnet kom som en gudagåva.. ;-) Tyvärr blir de ju inte så mycket gjort ute i detta vädret.. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.