Sitter här hemma med min fru utan ett enda rutat papper å vi vill gärna skissa på vår planlösning. Så min undran är om det finns ngn som vet var man kan ladda ner en mall eller ngt att skriva ut. Det går säkert att gära i Excel word eller liknande men jag är ingen kung i dessa proggen utan vädjar om snabb hjälp.

MVH.
 
Prova med www.villavarm.se tror det fanns på deras hemsida förut iallafall.

Vi köpte papper som är halvtransparent så att man kan själa lite ideer från olika huskataloger och sen kombinera det bästa av allt.
Lyckatill.

Häls Niclas.
 
Vanliga kollegieblock med rutat papper har rutor som är 0,5 cm, mao två rutor blir en meter i skala 1 till 100.

Annars kan du säkert hitta milimeterpapper i pappershandeln.
 
1 st millimeterpapper. Vassego'!

(gjort i Adobe InDesign, konverterat till *.pdf och packat i *.zip för publicering :) )
 
Den som nu skall använda detta PDF dokument bör bara se till att det skrivs ut i rätt skala. ;)
 
Kan ju tipsa om att det finns linjaler med olika skalmått ( 1:20, 1:25, 1:50, 1:75, 1:100, 1:125 ) för runt en hundring. Använder själv millimeterpapper i storlek A3 ( inköpt i en bokaffär i Nacka ) och ritar i skala 1:50 med ovan nämnda linjal. Hur smidigt som helst & väl värt pengarna.
 
RobertD skrev:
Kan ju tipsa om att det finns linjaler med olika skalmått ( 1:20, 1:25, 1:50, 1:75, 1:100, 1:125 ) för runt en hundring. Använder själv millimeterpapper i storlek A3 ( inköpt i en bokaffär i Nacka ) och ritar i skala 1:50 med ovan nämnda linjal. Hur smidigt som helst & väl värt pengarna.
Kan även tillägga att Biltema har en sådan skalstock för 14:90. Använder den själv och den funkar prima.
 
Robert_Maria Robert_Maria skrev:
Vanliga kollegieblock med rutat papper har rutor som är 0,5 cm, mao två rutor blir en meter i skala 1 till 100.

Annars kan du säkert hitta milimeterpapper i pappershandeln.
Förr hade kollegieblock diskret ljusblå rutor (eller linjer) som var en bra hjälp när man ritade men inte störde senare. Många, åtminstone av den tidens, kopiatorer var dessutom okänsliga för den ljusblå tonen så att man kunde få en "ren" kopia utan rutor. Numer är kollegieblocken rutade i en mellangrå ton som stör när man tittar på ritningsskissen och blir än värre om man kopierar.

Då och förmodligen även nu kan man råka ur för papper med irriterande dålig noggrannhet t.ex. så att 20-rutor blir 96-97 mm i st f 100 mm vilket inte alls är bra om man vill rita något skalriktigt.

Jag ser att tråden varit inaktiv men det är ofta bättre att återaktivera än att skapa en ny tråd. Kanske borde skrivit i tråden om saker som folk är på väg att glömma att de funnits men då skulle det bli som ett goddag-yxskaft-svar på ett inlägg om något helt annat.
 
Skrev i fel tråd 😅
 
  • Ritning av en våning med handritade markeringar och anteckningar i rött och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.