Hej allihopa!

Helt ny här på forumet och tänkte direkt börja pressa er på allt vad ni vet om husköp. :)

Ska titta ikväll på ett hus i Trosa kommun från 1910 talet (ombyggt på 50-talet) och köket är renoverat på 90-talet.

huset står på en torpargrun, tegeltack och verkar ha en fasad som liknar plattor av något slag.
Se bild här: http://media.fastighetsbyran.se/7949451.jpg?Bredd=715

Det stor att huset kräver en "stor renovering" vilket vi är okej med beroende på hur man definerar det. Att vi vill göra om i princip allt interiört är en sak, det kan få ta sin tid och är inget akut. Frågan är vad vi bör tänka på så inga obehagliga överaskningar dyker upp som vi inte har tänkt/budgeterat för. Även fasaden vill jag byta ut mot en i trä för att få den klassiska rött hus med vita knutar känslan.

Så alla tips på vad vi bör tänka på och fråga om tar tacksamt emot. Självklart kommer vi även ta in en besiktningsman om vi väljer att gå vidare med ett bud på huset.

För inte om det vore nog med att köpa ett hus som kräver renovering så måste jag även sälja idén till "chefen" som vill att vi ska köpa bostadsrätt i centrala Stockholm i stället...

/ Daniel
 
Ser inte riktigt på bilden (kollar i mobilen) men plattorna på fasaden skulle kunna vara eternit = asbest. Dyrt att ta bort om du hyr in någon för det.
 
Det är det jag är rädd för, frågan är hur mycket "dyrt" brukar röra sig om...
 
kolla upp när taket lades om senast, och de borde ha gjort en radonmätning, jag tror det viktigaste om du köper ett renoveringsobjekt är att läget är riktigt bra och att ni har en klar ide om hur ni vill ha det och kan isåfall huset ge er det boendet ni vill ha? Har du varit på många husvisningar tidigare?
 
Eternit utomhus plockar du ned själv. Det är inne asbesten blir bökig, men bara om du måste förstöra skivorna eller vad de nu är du ska greja med.

Ps. P3 andningsskydd och överdragsklädsel ska användas även ute.
 
Det här blir faktiskt första visningen för hus. :) Vi har varit insnöade på bostadsrätt fram tills nu nämligen.
 
Tack Steinmeister kollade runt lite här på forumet gällande eternitplattor och det verkar som det visserligen kan ta tid och vara tungt men kan enkelt göras själv. Skulle vi slå till vill vi ändå byta ut fasaden och passa på att titta till isoleringen. Men ska kolla hur plattorna är och om man behöver göra det omedelbart eller kan skjuta på det tills nästa sommar till semestern.
 
Gå på känslan när du kommer in i huset, jag har hittills bara haft en bra känsla i ett hus av ca 30 och då förlorade vi budgivningen... Det är svårt att köpa hus =) Lycka till!
 
En annan tanke, köp inte för sakens skull. Hus finns det gott om.

Kanske självklart, men påminner iaf.
 
Det är eternitfasad. Inget problem i sig så länge de är hela, men vill man byta till snyggare fasad i framtiden bör man ta in saneringsfirma (=dyrt). Begreppet renoveringsbehov tenderar att vara rätt flytande - jag har sett det användas för hus där egentligen själva huset var helt ok, men badrum, kök och ytskikten var omoderna men fullt fungerande, men även för riktiga renoveringsobjekt, med läckande tak, etc.

För att få en bild av hur läget är i det här fallet, tror jag det är bra att inför visningen ha en checklista som omfattar t ex inspektion av tak, grund, värmesystem, och annat som kan kräva dyra åtgärder. Även om man inte expert kan man göra en första bedömning om det verkar finnas uppenbara problem och kunna ställa direkta frågor om exakt vad som åtgärdats och när. Annars risk att man på visningen stirrar för mycket på just det man ser i form av ytskikt o dyl. Ett gammalt hus kommer aldrig vara helt felfritt, men det gäller att se till att man ha så klar bild över detta som möjligt så man inte betalar för mycket.
 
Ett så gammalt hus kan komma med stora investeringskrav.. Jag tänker närmast på tak, dränering, fönster, fasad. Och då är vi fortfarande utomhus. Se till att själv ta hjälp av en besiktningsman om ni till slut står med högsta budet. Mäklarens besiktningsman vinklar det till säljarens fördel så långt han kan.
 
Fint läge och tomt. Framgår inte så mycket om vad det stora renoveringsbehovet består i, men en obesiktigad 3-kammarbrunn som avlopp är en varningssignal. Den kanske inte kommer vara godkänd av kommunen så länge till.
 
avlopp är inget jag känner till särskilt väl, vad finns det för alternativ kring 3-kammarbrunn som avlopp om man inte får fortsätta med det för kommunen?
 
Trosa Kommun ser just nu över samtliga enskilda avlopp, och det kommer säkert att man måste ha en bättre variant.
Det alternativet som finns är väl ett minireningsverk. Det fanns ju kommunalt vatten, så det kanske finns framdraget en avloppstam också. Kolla upp det.
Annars får man väl säga Lycka till.. (Vi bor näsgårds typ.. :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.