Har en Electrolux tvättmaskin som trumman har låst sig. Innan den låste sig hörde jag en trolig skruv som hade ramlat mellan hålen i trumman som inte gick att komma åt och ta bort. Min förhoppning var att den skulle hamna i silen men nu har den istället låst trumman så den går inte att rubba. Kan man komma åt skruven som troligen ligger i kläm någonstans i trumman?
Tacksam för alla tips.
 
ibland kan man ta bort "skovlarna" genom att dra dessa fram eller bak.
Då kanske du ser skruven.

Kuriosa, jag glömde en gipsskruv i ett par byxor som tvättades, det lät så sjukt mycket när trumman snurrade.
 
Jag har provat att ta bort dem men jag blir inte klok på hur dem sitter. Har provat dra dem fram och tillbaka.
 
har du modellbeteckningen på maskinen?
 
Tack jag kollar det, det är en EWF1429.
 
Det ser ut som man får riva maskinen i molekyler för att komma åt skruven. Jag är rädd att motorn nu är bränd, så jag vill inte lägga ner för mycket arbete på maskinen.
 
Efter mycket kraft så lyckades jag snurra på trumman så att den troliga skruven lossnade, så nu är inte trumman låst längre utan nu ska skruven bort. Frågan är hur man får bort en skovel så att jag kommer åt skruven. Jag hör skruven när jag snurrar på trumman som nu snurar lätt och motorn verkar också funka så nu vågar jag inte köra med maskinen förän skruven är borta.
 
Det är ju alltid kul att skruva lite :)
Lycka till!


Skickat från en iPhone
 
Ja, särskilt när smutstvätthögen bara blir högre och högre. :)
 
Göran.W
Ta ut värme elementet och plocka ut det det hållet.
Skicka ut familjen först för det är tålamods krävande.
Har gjort den operationen några gånger och skruven kommer "nästan" ut gång på gång.
 
Skruven hade hamnat vid luckan mellan packningen och trumman. Omöjlig att se men jag lyckades till slut fiska upp den. Det fanns även lite skräp runt rumman också som inte hördes men det hade så småningom hamnat i silen. Så nu funkar maskinen igen, tyst och fin.

Värmeelementet kan ju vara en idé nästa gång att ta bort. Jag tog bort avloppsslangen, så det blev lite svårt att se trumman men fullt tillräckligt.
 
Kalasbra tips om att plocka ut värmeaggregatet. Lätt som en plätt att plocka ut en bygel till en BH (!). Nu lyckas jag dock inte pressa tillbaka aggregatet i hålet....

Någon som har några tips. Jag har släppt på skruven som spänner ihop packningen och provat att smörja in den med såpa...
 
Göran.W
Jag utgår ifrån att du har tryckt ut spänn grejen så långt det med muttern på skruvad några varv.
Nu är det bara envishet som gäller tillsammans med milt våld.
 
Några svordomar och lite klövervaselin. Nu tvättars det för fullt. Tack för ett bra tips :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.