Av en händelse såg jag att Biltema har rampamuffar med fläns/insex. Priset (ca 1-2 kr/st) är ju schysst, men sen är det som vanligt när det gäller Biltema lite av en chansning när det gäller kvaliteten... ibland är det sunk, och ibland är det ok. Men med tanke på priset (och tillgängligheten) så kan det ju vara värt att testa.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-862006/
 
Ha, grymt billigt, ska köpa ett gäng och testa nästa gång jag är på Biltema.

Pär, om jag använder dom med fläns brukar jag borra 1-2mm djupt med flatbottnad borr (Forstner är väl ett populärt namn) för att få ner flänsen i nivå eller precis under ytan samtidigt som den får en platt yta att vila mot. Borrar sen det riktiga hålet, ganska enkelt att träffa rätt eftersom man har flatborrens centrummärke att gå på.

Lessen vi "lånade" tråden Fiskbuggaren, ser fram emot bilder på ditt färdiga bord:)
 
Ellagård skrev:
Hur man installerar gängade inserts (typen med ett spår)

[länk]
Det funkar finemang att göra det i pelarborren. Men det förutsätter att biten som rampmuffen skall sitta i får plats och förstås att man har en pelarborr i närheten. Sen är det ingen vidare praktisk att slänga upp tex en bordsskiva på pelarborren. Jag har gjort en enkel jig som påminner om den på nedanstående bild - den funkar i "alla" lägen, är lättanvänd och enkel att ta med sig. Jag har dock en skruv med vanlig bultskalle istf en vingskruv så att man kan köra med spärrnyckel eller skruvdragaren. Hålet till skruven borras med fördel i en pelarborr så att det blir vinkelrätt på alla håll och kanter.

140068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källa
 
Det har varit lite ont om uppdateringar här, både för att jag inte riktigt kunnat bygga så mycket och för att jag när jag väl byggt inte haft tid att dokumentera ordentligt. Jag har i alla fall lite material för tråden som jag ska försöka pytsa ut vid tillfälle.

Efter att limmet torkat var det dags att både bekämpa limrester och att jämna till eventuella ojämnheter i skivan.

DSC_4612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kluddade på blyertsstreck över hela ytan och gick över den med P80 tills allt var borta.

DSC_4613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den grova ytan är faktiskt rätt snygg, men det blir finare slipning längre fram i samband med ytbehandling.

Lite parentetiskt kan nämnas att införskaffande av verktyg bara föder lust att skaffa fler verktyg. Efter att ha grovslipat hela ytan med en excenterslip för finslipning börjar jag längta efter en rotex.

Sticksågningen går åtminstone bättre den här gången.

DSC_4614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den observante börjar dessutom ana att det är hög tid att byta påse i dammsugaren. Den första påsen räckte mer än ett år. Den andra har jag nu fyllt under det här projektet.
 
För finslipning inför montering placerade jag alla delar till ramen (minus benen) bredvid varandra och fyllde upp med spillbitar runt för att förhindra avrundning. Sedan gick jag över med P80, P120 och P180 genom att mönstra hela högen med blyerts mellan varja omgång och sedan slipa rent. Jag upprepade på alla långsidorna.

DSC_4619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


150 mm excenterslip är inte rätt verktyg för att slipa lister på 35x20, men det gick överraskande bra. Till och med benen gick bra att slipa på frihand trots att de inte är mer än 20 mm eller så på smalaste sidan. Först hade jag tänkt använda samma princip som för resten av ramen, men jag lyckades inte få ihop benen plant. Det finns ju inga räta vinklar här.

DSC_4622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På benen började jag med P40 eftersom ytan var bitvis sågmärkt. Benen hade sågats rent med dragsåg innan och även om det gick bättre än jag väntat mig var ytan inte helt i plan med den övriga. Dragsågen har ändå tagit sig in på måste-listan över verktyg.
 
Redigerat:
För att borra i ramen tänkte jag mig att ett rakt och fint anhåll skulle vara bra att ha. Jag slängde ihop ett snabbt av mdf med hjälp av dominon.

DSC_4615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan diskutera huruvida domino är fusk i möbler (min sambo brukar tycka det ibland), men för snabba jiggar är det helt fantastiskt. Här har jag inte mätt utan satt två dominos med paddlar och två efter linjer. Det fina med att köra efter linjer är att det minimerar möjligheten till fel. Det är svårt att sätta sätta hålet på fel sida när man har ett streck att gå efter och det är sedan svårt att limma åt fel håll när det alltid ska vara streck över skarven.
DSC_4616.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men på något sätt lyckas jag med att få vinkeln orät. Det är inte mycket, men det är tillräckligt för att göra mitt liv surt i ett senare moment. Jag kommer att tvingas bygga en ny sån här. Tvingade jag den sned? Lyckades jag sätta dominorna snett? Jag kan bara gissa, men det skulle vara kul att veta.
 
Redigerat:
Efter att jag fräst ut bordsskivorna kan jag konstatera att jag borde bli bättre på att respektera träets inneboende egenskaper. Där jag fräst med fibrerna är ytan jämn och fin, men där jag fräst mot dvs där fräsens rotation verkat för att slita ut fibrerna ur skivan har det gått sämre. Betrakta samma punkt på ellipsen på de respektive skivorna.

DSC_4647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med att min fräs inte kan byta rotationsriktning (och jag har inte heller sett någon annan som klarar det även om det varit praktiskt i sådana här fall) kommer två av punkterna på varje ellips att bli "fel". Lösningen är förstås fantastiskt enkel (och jag ska inte påstå att jag kom på det själv). Om man fräser halva sidan från ena hållet och andra sidan från andra hållet skär man alltid fibrerna åt rätt håll och borde inte ha det här problemet.

Men det betyder också att jag måste skaffa mer verktyg. För att slippa flytta mallen mellan fräsningarna krävs en notfräs med styrlager även på ovansidan. Det behöver förstås inte vara samma fräs men det är praktiskt om man inte har flera maskiner att växla mellan. (Det har jag i och för sig också men min fulfräs är så fantastiskt mycket sämre än min finfräs att jag helst inte använder den.)

Således:

* styrlager både upp- och nedtill
* gärna 12 mm skaft (8 går också bra)
* gärna vändskär på standardformat

Och för att laga det här bordet och för grovfräsning i framtiden:

* ett sortiment av större och mindre kullager att byta till

Någon som vet var jag hittar en sådan fräs?
 
Jag kanske inte borde säga detta. Men min erfarenhet säger att det går att fräsa med rotations riktningen. Det vill säga om man vet hur man skall göra. Och jag skall försöka förklara. När man fräser med rotations riktningen så kan man bara ta några centimeter i taget. Och det beror på att man måste ha båda händerna på maskinen men OBS minst en arm måste villa på arbetsstycket som en broms för fräsen (man håller alltså emot) höger armen om man är höger hänt. Men går det att använda båda armarna på bordsskivan är det att föredra. Man skall alltså inte flytta armen utan bara vrida handleden. Det är därför som man bara kan fräsa några centimeter i taget. För så fort man börjar att även vrida på armen så sticker fräsen direkt. och så får man bara ta lätta pass. Behöver man fräsa som i ditt fall hela bordsskivans tjocklek på en gång efter som du kör med kullagerstål och bordsskivan är säg 4mm större än fräsmallen så kan man bara fräsa av 1mm åt gången på varje handleds vridning som kanske är3-4 cm långt så det blir 4 pass ner till mallen. Sen så flyttar man armen som vilar på bordsskivan (eller mallen vet ej hur du har det om den är på ovan eller undersidan). några centimeter och gör samma procedur.

Men som sagt var det är väll inget som man får lära sig i skolan och som alla borde lära sig men nu står det skrivet så är det med det. Så alla som läser detta får bestämma själva hur vida dom känner att det är något som han/hon klarar av. Och det är väll inget man gör första gången på ett så fint bord utan man får öva på något skräp.
Och det är faktiskt lättare att göra medfräsning med handhållen maskin än en bordsmonterat för det är hopplöst / livsfarligt. Om man inte.... men det tänker jag inte berätta.

Mvh pär
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Ja, jag kan intyga att det Pär skriver stämmer, det går att fräsa med rotationsriktingen, och ibland, i fall som detta, kan det vara nödvändigt för bästa resultat, men det gäller som sagt att ha 100% kontroll på fräsen och "hålla emot".
 
Jag lär ha anledning att prova det här ändå för att fasa underkanten på bordsskivan. Jag har inte hittat några inverterade fasfräsar.
 
...cobolt har faktiskt en inverterad fasfräs för 45 grader, men jag var mer inne på 60 grader.
 
Ett mycket snyggt och väldokumenterat bygge fiskbuggaren! Bra hantverk o snygga former.

Pär har helt rätt i det han skriver, medfräsning kan vara farligt och medfräsning kan också vara lösningen. Dock vill jag rekommendera dig att först prova motfräsning fast med mycket liten avverkning. Om det sista passet bara är 0,5mm eller så, och du har tagit dig ditt i små etapper, hög hastighet, låg (men inte så att det bränner) och jämn matning så finns det ofta goda chanser att slippa urslag.
 
Du kan väl göra fasen för hand med hyvel eller något annat. Så behöver du inte oroa dig för urslag.

Pär
 
Ett gammalt hederligt sandpapper funkar ju också. Kan inte låta bli att tänka på snickarna på Hallberg-Rassy-varvet och borden de sandpapprar fram kanterna på där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.