Har en Stiga multiclip 50 s från 2009
den har stiga SA 45 OHV 140 cc motor.

Den har fungerat fint 3 säsonger men nu beter den sig inte alls som vanligt.
Den startar hyffsat lätt som den alltid göra med choke men sen när man drar på snabba varvtal antingen dör den direkt eller så går den en stund.
när den går så går varvtalen ojämnt och det låter som den spottar och hostar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra jag gör som jag alltid gjort, bytt olja och rengjort luftfilter osv.

en sak som var skillnad när jag vinterförvarade den över vintern var att jag aldrig tömde den på bensin och den förvarades ute, inpackad och under ett skydd utomhus.
Kan det ha gjort att den fungerar dåligt nu?
Ang att det var bensin i tanken sa en granne inte skulle vara några problem eftersom det är akylatbensin sk. miljöbensin.

Kunde sen efter att ha dragit i gång den några ggr klippa ungefär halva tomten men då klart ansträngt och varvtalen var ojämna men sen dog den och orkade inge mer, det gick att starta men stanna direkt när man skulle klippa med spottande och smattrande från avgasröret.
Jag är inte direkt bra på motorer men jag är inte rädd för att skruva så om nån har nå tipps :)

annars blir det väll service.
 
Börja med att prova lite färsk soppa. Andra alternativet jag kan tänka mig är kasst membran i förgasaren (om det är sådan modell) eller smuts i den.
 
Färsk akylatbensin är påfyllt, tömde dock aldrig ut den gamla skvätten som fanns i tanken innan.
Det är flottörförgasare har jag läst, rund "bytta" undertill. Har fått rådet att öppna upp den och kolla om det behöver rengöras.
 
Var det nyköpt eller bara nypåfylld? Låter annars som du är inne på rätt spår.
 
Låter som problemen vi hade med våran billigare klippare och där var boven i dramat förmodligen smuts för efter att jag hade blåst ur alla munstycken i förgasaren så fungerar den fint igen...
 
Det sitter en vinge som brukar gå sönder på vissa av Stigas egna motorer (regulator?). Ganska vanligt fel, och det gör att maskinen pendlar i varv.
 
Nonkan skrev:
Det sitter en vinge som brukar gå sönder på vissa av Stigas egna motorer (regulator?). Ganska vanligt fel, och det gör att maskinen pendlar i varv.

Håller med
 
Tänkte ta och berätta att problemet löste sig efter att ha skruvat upp förgasaren och rengjort. Var inte speciellt smutsigt men nu fungerar maskinen och stannar inte.

Sjunker i varv kan den gör nångång om gräset är högt annars går det jämnt.
 
Kul att det löste sig! :)
 
Tänk vad lite osynlig smuts kan ställa till med ;)
 
Har någon relevanta synpunkter på kvaliteten Stiga respektive Klippo, motorklippare.
Hur är motorerna Briggs Stratton och de mordernare av Hondatyp?
 
Stora skillnaden mellan Stiga och Klippo är väl själva kåpan som är bättre på Klippo då det är en aluminiumvariant. Angående motorerna så har jag inte testat B&S men det jag kom fram till av lite googlande samt av vad säljaren sa så är Hondamotorn ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.