Normalt brukar jag läsa på rätt ordentligt och utvärdera saker innan jag köper ett nytt verktyg. Idag blev det lite annorlunda. Jag var inne på Bauhaus och skulle ha lite småsaker. Snubblade där över en BDF454 som var nedsatt 50% till 2597:- inkl 2 BL1830 batteri och en DC18RA snabbladdare. Tyvärr var det bara demoexet kvar, men då det knappt kändes slitet alls och batterierna och laddaren var oanvända så kändes det ändå som en bra deal. Så det slutade med att jag kom hem med ett sånt.

Jag har länge funderat på en lite kraftigare 18V dragare. Har sedan tidigare en makita bdf453she men tyckt att den var lite klen till lite större saker som dosfräsar odyl. Funderat lite på att köpa ett kitt med en starkare skruvdragare och en slagdragare, men nu blir det kanske att köpa en naken slagdragare istället.

Jag har inte riktigt bestämt om jag ska göra mig av med den gamla dragaren eller jag ska behålla den. När jag kom hem med den nya ville jag provköra den och eftersom där inte var så mycket ström i de nya batterierna tänkte jag sätta i ett av de 1.5Ah jag hade sen tidigare. Dessa verkade dock inte passa. Sitter en lite plastbit i batterihållaren på skruvdragaren som gör att de små batterierna inte verkar passa. Är det så att den nya drar för mycket ström för att 1.5Ah batterierna ska orka driva den och man därför byggt bort kompatibiliteten för att skydda batterierna? Det såg ut som det ganska lätt skulle gå att modda till så att de passade, men att den sitter där måste ju betyda något. Kan jag inte använda 1.5Ah batterierna så känns det ju klart mindre lönt att behålla den andra (jag har sedan tidigare även ett par 10,8V som kommer fram om jag vill ha något som är smidigt att jobba med). Enda anledningen jag egentligen ser just nu är om de skulle gå att använda i en slagdragare.

Efter lite googlande har jag förstått det som att de borstlösa varianterna av slagskruvdragarna verkar ta de småbatterierna men inte de med borstar. Stämmer detta? I så fall känns det som att ur det ekonomiska perspektivet så kan jag lika bra köpa ett nytt 3Ah batteri och en lös slagdragare med borstar som att köpa en borstlös slagdragare. Sen finns det säkert fördelar med en borstlös som är värd att betala för. Men bara två batterier känns klart för lite till två maskiner.

Så just nu har jag egentligen ett par olika frågor.
Var det ett bra köp? (Ur ett ekonomiskt perspektiv då, huruvida behovet finns eller inte kan ju bara jag svara på.) Funderade mest på hur nära man skulle komma på en ný från UK eller tyskland. Letade lite och tyckte det kändes rätt OK.
Varför passar inte mina små batterier jag redan hade? Klarar dom inte strömuttaget?
Hur ska jag göra om jag vill ha en slagskruvdragare? Behålla (iaf batterierna) till den jag redan hade och köpa en som dom passar i? Och är det i så fall bara de borstlösa? Eller ska jag göra mig av med den helt och köpa en (billigare) slagdragare och ett extra 3Ah batteri?

Så många svåra frågor det kan komma ur ett besök på bauhaus :)

mvh
P-A
 
Battterispärren är för strömsugarew som tex vinkelslipen, tigersågen mfl. Min BDF452 som har borstar är det ingen spärr för 1,5Ah på.
 
Jag pratade med Makita för några månader sedan om just detta batterispärr, kommer inte riktigt ihåg exakt vad vi sa då men det spelade ingen roll så länge det är rätt spänning. Så jag tog bort spärren på mina skruvdragare.
Om jag minns rätt så var dessa spärr egentligen till att hindra att man av misstag blandar ihop 18V och 14,4V batterier.
 
End skrev:
Om jag minns rätt så var dessa spärr egentligen till att hindra att man av misstag blandar ihop 18V och 14,4V batterier.
Jag har kört ett 14,4V-batteri (1,5ah) i en 18V-maskin och ett 18V-batteri (3,0ah) i en 14,4V-maskin och det fungerar utmärkt. Maskinerna i fråga var bhp443 och bdf450.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.