Hej!

Tänkte fråga om detta vore (åtminstone teoretiskt, för vem orkar egentligen genomföra detta?).

Jag har nyligen borrat brunn på ca 90 meter.
Jag har samtidigt tillgång till vatten via ett servitut året om.

Tänkte fråga om man skulle sommartid kunna använda hålet som vatten-brunn, men sedan då vintern kommer ta upp vattenpumpen och sänka ned en bergvärme-installation och på så vis ta värme-energi ur hålet istället. Sedan då våren kommer så byter man igen.

Är detta genomförbart eller funkar inte ett hål på 90-meter för bergvärme?
Intressant med andra aspekter och svårigheter.

(Obs mina kunskaper om bergvärme är begränsade så frågan kan mycket väl vara dum)
Mvh
Fredrik
 
Visst är det genomförbart men efter några gånger så tröttnar du nog att dra upp 2 ggr per år och var ska du förvara 90 meter slang ?

Protte
 
Japp vart förvarar man 90 meter slang!

Bra kommentar!

Mvh
Fredrik
 
Som jag förstått det är systemet slutet, så det är inte bara 90 meter slang som skall tas upp och förvaras, utan 90 meter vätskefylld slang... Men för att vätskan skall kunna cirkulera så är det väl 2x90 meter, dvs 180 meter slang...

Men skulle inte brunnen rent teoretiskt kunna fungera för både vattenupptag och bergvärme samtidigt? Risken är väl att vattnet blir förgiftat om det går hål på bergvärmesystemet och att det vattnet som tas upp blir några grader kallare.
 
Med sprit i systemet så blir det inte giftigt annat än de vanliga biverkningarna av sprit.
Med både pump och bergvärme finns risken att pumpen frysersönder om hålet ger för lite energi.

Det är 80 ggr mer energi att frysa vatten än att sänka temperaturen 1grad.
"bara" 90 meter kanske inte räcker till ditt hus och då blir det is i hålet.

Protte
 
Vilket vatten smakar bäst? Det hade avgjort för min del om du absolut inte är i behov av sänkta uppvärmningskostnader.
 
Det är kanske lite meckigt att få ner både bergvärmeslangen (ner och upp) och vattenslangen i samma hål. Dessutom sitter inte pumpen ända nere i botten vilket minskar det tillgängliga utrymmet för bergvärmeslangen. Att byta utrustning i hålet två gånger om året kan du glömma om du inte har böjelser för självplågeri. Och som sagt är det inte bra att ta ut så mycket energi att du fryser hålet.

Så om du därmed har t ex 70 meters djup så räcker det knappast till huset året runt, men det kunde bli ett komplement. Hur värmer du huset i övrigt?

Jag tror inte att bergvärmeslangen påverkar smaken på vattnet när den väl är installerad. Men vad är merkostnaden för en särskild energibrunn om du nu ändå ska ha bergvärmepump och installation?
 
Hur stort hus har du?

Jag har 2st grannar som gjort bergvärmehål av fd dricksvattenhål.....verkar funka utmärkt.....borrhålen är ca 90m husen ca 120.m2
 
Det finns även skyddsavstånd mellan energi- och vattenbrunnar att ta hänsyn till, 25 meter vill jag minnas.

Om det ens är tillåtet med "timeshare" mellan energi och vatten vet jag inte, men det skulle förvåna mej om det var det.

Tänk även på att när man håller på med slangarna blir brunnen förorenad med bakterier varje gång. Jag skulle absolut avråda.
 
Hej!

Frågan var mest tänkt teoretiskt om detta vore möjligt.

Att genomföra detta praktiskt vet jag väl inte om jag skulle, särskilt inte nu då jag fått så många bra och tänkvärda synpunkter på problem och arbete som det medför.

Men man skulle ju kunna tänka sig att om man får kommunalt VA någon gång så kan man kanske använda vattenhålet för bergvärme.

Mitt hus är på 80 kvm.

Min tanke var nog att i så fall byta mellan system 2ggr per år. Hörde nämligen att vattenpumpen annars kan skava sunder bergvärme-slangen (enligt min brunnsborrare).

PS vattnet i min brunn och från servitutet smakar mycket bra, bättre än det kommunal vattnet som finns i Stockholm, enligt mig. Kanske är mittbrunnsvatten ännu lite godare än servitutets, men det är nog marginelt.

Tack för alla svar och synpunkter.

Mvh
Fredrik
 
Om man får ner både kollektor och vattenpump får man bättre effekt av borrhålet då vattenpumpen går. Det kommer då n varmare vatten i borran.
 
Göran.W
Antingen sätter man på en borrhåls adapter och ansluter en sugande pump utanför eller så petar man ner en frekvensstyrd djupvattenpump som både får plats och inte skadar slangarna.
Eller så stoppar man bara ner en sugslang i röret varför krånga till det
 
JanT skrev:
Vad sägs om att pumpa upp vattnet ur brunnen och låta det gå genom en värmepump för grundvattenvärme ?
[länk]
Ger både dricksvatten och värme.
Mvh Jan T
Problemet med en sådan lösning är att den kräver mer underhåll (värmeväxlare), är dyrare i drift (en extra pump) och dessutom behöver ett borrhål till för att avleda vattnet. Kommunen kan också ha (fler) synpunkter på en sådan anläggning än en normal.

Görans förslag är väl det mest realistiska om man behöver både värme och vatten ur borrhålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.