Robot Märke

  • Husqvarna

    29 Röster 41,4%
  • Zucchetti

    9 Röster 12,9%
  • Sabo

    0 Röster 0,0%
  • Worx

    17 Röster 24,3%
  • Al-Ko

    0 Röster 0,0%
  • Bosch

    12 Röster 17,1%
  • Annat(Skriv gärna vad i komments)

    3 Röster 4,3%
  • Antal röster
    70
Otjena skrev:
Enligt mina Järnia källor så skall det komma en för 500m2 och en för 2000m2 nästa år, men så försenade som de är nu så verkar det mindre troligt. De måste ha ganska ordentliga problem om de skjuter på allt dessa veckor, Bosch brukar aldrig misslyckas att leverera=/
Något går ju inte enligt plan, det är säkert men o andra sidan är detta nog en regel snarare än ett undantag när man tar fram en helt ny produkt av detta slaget.
Dom kan ju inte gärna släppa något som inte funkar perfekt, typ att maskinen glömmer en remsa gräs varje gång den klipper. :)

Hmm, Indego 20... Det blir på håret det... Får genast springa ut och stega upp dom tänkta gräsytorna. :)
 
peternicklas skrev:
Jo visst har HQ hållit på ett bra tag. Notera dock att ett flertal av de andra märkena kommer från Italien. Landroid är utvecklad i Italien och de har haft robotteknik länge. Det är bara i Sverige som de är nya. Mycket beroende på HQs höga pris. Tror inte de övriga märkena har mer problem än HQ. De kan vara lite mer känsliga att "köra" in då de följer slinga "hem". Min Landroid är inne på sin 9:nde vecka och funkar helt utan störningar som är orsakade av den själv.
Verkar vara känsligt för dig när någon inte förespråkar landroid?
När jag undersökte marknaden inför mitt köp tyckte jag att Landroid verkade vara det näst bästa alternativet efter HQ. (De har ju i stort sett kopierat hela klipparen) Men det kändes lite osäkert att köpa ett märke som är helt nytt på marknaden,närman tänker på reservdelstillgång mm i framtiden. Detta har ju också om man läser bland annat dina inlägg på forumet, visat sig bli ett potentiellt problem nu när Jula tagit bort klipparen i sitt sortiment.

Om du sen läser mitt inlägg så var just ett av skälen "2. Vår trädgård är smått komplicerad så jag ville ha 2 guideslingor."
Som du själv skriver "kan de vara känsliga att "köra in då de följer slinga "hem""

Jag har två vänner som kör landroid, och är mycket nöjda, och jag hoppas att de kommer att fortsätta vara det.
Jag tycker att det är toppen att det kommer in fler märken på marknaden. Det pressar priserna och tvingar tillverkarna att bli ännu bättre.
För mig var de skälen jag angett viktigare än priset. Men för olika människor väger olika parametrar olika tungt.

Jag har följt detta forumet ett tag, och tycker det finns massor med nyttig information att få. Och jag tackar alla som bidrar. Det hjälpte mig när jag valde klippare.

Men på sistone tycker jag mest att diskussionerna handlat om "min klippare är bättre än din, och våga inte säga att min är dålig"

Så snälla, kan vi inte bara vara objektiva och skriva sakligt om vad vi är nöjda/missnöjda med. Vilka problem vi haft, och hur vi eventuellt löst dem.

Jag vill åtminstone kunna nyttja forumet till att söka information och få hjälp.

Vill avsluta med att be om ursäkt för att jag tagit upp en del av forumet för att vädra mitt missnöje. Hädanefter ska jag försöka följa mitt eget råd, och bara vara saklig.=)

Trevlig sommar
 
  • Gilla
miniGranis och 1 till
  • Laddar…
Mckie skrev:
Verkar vara känsligt för dig när någon inte förespråkar landroid?
När jag undersökte marknaden inför mitt köp tyckte jag att Landroid verkade vara det näst bästa alternativet efter HQ. (De har ju i stort sett kopierat hela klipparen) Men det kändes lite osäkert att köpa ett märke som är helt nytt på marknaden,närman tänker på reservdelstillgång mm i framtiden. Detta har ju också om man läser bland annat dina inlägg på forumet, visat sig bli ett potentiellt problem nu när Jula tagit bort klipparen i sitt sortiment.

Om du sen läser mitt inlägg så var just ett av skälen "2. Vår trädgård är smått komplicerad så jag ville ha 2 guideslingor."
Som du själv skriver "kan de vara känsliga att "köra in då de följer slinga "hem""

Jag har två vänner som kör landroid, och är mycket nöjda, och jag hoppas att de kommer att fortsätta vara det.
Jag tycker att det är toppen att det kommer in fler märken på marknaden. Det pressar priserna och tvingar tillverkarna att bli ännu bättre.
För mig var de skälen jag angett viktigare än priset. Men för olika människor väger olika parametrar olika tungt.

Jag har följt detta forumet ett tag, och tycker det finns massor med nyttig information att få. Och jag tackar alla som bidrar. Det hjälpte mig när jag valde klippare.

Men på sistone tycker jag mest att diskussionerna handlat om "min klippare är bättre än din, och våga inte säga att min är dålig"

Så snälla, kan vi inte bara vara objektiva och skriva sakligt om vad vi är nöjda/missnöjda med. Vilka problem vi haft, och hur vi eventuellt löst dem.

Jag vill åtminstone kunna nyttja forumet till att söka information och få hjälp.

Vill avsluta med att be om ursäkt för att jag tagit upp en del av forumet för att vädra mitt missnöje. Hädanefter ska jag försöka följa mitt eget råd, och bara vara saklig.=)

Trevlig sommar


Allas åsikter är alltid intressant, dock finns det självklart "fanboys" som vänder ett blint öga till alla defekter.
Det börjar bli som alla andra teknik produkter och dylikt vilket jag ser som ganska häftigt utveckling, var inte länge sedan man knappt visste att fungerande robot gräsklippare existerade. Det vi skulle behöva vore att en bra tidning/hemsida gör en ordentlig jämförelse och recenserar produkterna.
 
  • Gilla
Mckie
  • Laddar…
OTjena, du verkar göra en snabb karriär inom gräsklipparbranschen, du startade tråden som köparspekulant, sedan fick du Järniakontakter som hade helt ny information och plötsligt har du varit på säljutbildning med Bosch... Undrar vad nästa steg i din karriär kommer att bli ;)
 
Nimajneb skrev:
OTjena, du verkar göra en snabb karriär inom gräsklipparbranschen, du startade tråden som köparspekulant, sedan fick du Järniakontakter som hade helt ny information och plötsligt har du varit på säljutbildning med Bosch... Undrar vad nästa steg i din karriär kommer att bli ;)
Hehe, min familj äger en Järnia butik, detta ger mig insikt i Bosch, dock finns det andra märken och är inte helt säker på Bosch. Samtidigt är detta första året vi säljer robotar så är inte helt insatt än, därav tråden=)
 
Redigerat:
Otjena skrev:
Hehe, min familj äger en Järnia butik, detta ger mig insikt i Bosch, dock finns det andra märken och är inte helt säker på Bosch. Samtidigt är detta första året vi säljer robotar så är inte helt insatt än, därav tråden=)
Hoppala, nästa karriärsteg vart att du köpte dig en Järnia butik. ;)
Nu kan det inte ta lång tid innan du är koncernchef hos Husqvarna. :)
 
Nimajneb skrev:
Hoppala, nästa karriärsteg vart att du köpte dig en Järnia butik. ;)
Nu kan det inte ta lång tid innan du är koncernchef hos Husqvarna. :)
Om endå, dock är inte Järnia en Husqvarna leverantör, men vi kan få tag på Gardena. Vi kan även ta in Zucchetti och vi säljer redan nu föreställningar på Bosch Indego. Men till Husqvarna blir det ett stort steg=)
 
peternicklas
Mckie skrev:
Verkar vara känsligt för dig när någon inte förespråkar landroid?

Vill avsluta med att be om ursäkt för att jag tagit upp en del av forumet för att vädra mitt missnöje. Hädanefter ska jag försöka följa mitt eget råd, och bara vara saklig.=)

Trevlig sommar
Nej, jag är inte känslig för vilket val man gör. Dock ska man inte direkt bara säga att HQ är den enda med erfarenhet alltså måste jag köpa denna. Bl.a. Italien har stor erfarenhet av robotteknik som jag skrev. Många märken kommer härifrån då bl.a. Landroid som jag råkar ha själv. Det finns svagheter men alla klippare och som både du och jag skrev så att följa slingan "hem" är inte alltid det bästa. Jag själv har en platt tomt och då funkar det. Har tidigare varit inne på att köpa en HQ men dels det höga priset samt att den är lite komplicerad har medfört att jag har väntat. Skulle inte köpt någon i år men då Landroid kom med en prisvärd klippare så blev det affär. Tar vi Bosch så går den endast 20 min./laddning vilket är lite och p.g.a. mossa vill jag att klipparen ska gå helst 24/7, men är klart ett allternativ. Jag hoppas att HQ har fel i deras stämning, d.v.s. att inget patentintrång har gjorts, så att fler klippare kan komma ut på marknaden. Ju fler som finns påverkar inte bara priset utan även utvecklingen. Blir lite irreterad när man t.ex. att HQ är utvecklad i och för Sverige, då måste vi köpa den.

Nackdelarna med Landroid så här långt:
Måste följa slingan hem, kan vara problem vid kuperad mark.
Kunde var lite fler inställninga/val.
Klipper inte över slingan.
Ljudet går ej att stänga, är högt.

Fördelar:
Mycket prisvärd.
Tyst
Snabb.
Tar bort all min mossa, gör i och för sig andra med!
Enkel funktion.
Regnsensor.
Fungerar över förväntan.
 
peternicklas skrev:
Nackdelarna med Landroid så här långt:
Måste följa slingan hem, kan vara problem vid kuperad mark.
Kunde var lite fler inställninga/val.
Klipper inte över slingan.
Ljudet går ej att stänga, är högt.

Fördelar:
Mycket prisvärd.
Tyst
Snabb.
Tar bort all min mossa, gör i och för sig andra med!
Enkel funktion.
Regnsensor.
Fungerar över förväntan.
håller med om det mesta men när du skriver "Klipper inte över slingan" så menar du säkert att den inte klipper när den går gränsle hem över slingan. När den klipper normalt klipper den ju ca. 11-12cm över slingan innan den vänder, så lite klippt över slingan blir det allt.
 
peternicklas
MBygga skrev:
håller med om det mesta men när du skriver "Klipper inte över slingan" så menar du säkert att den inte klipper när den går gränsle hem över slingan. När den klipper normalt klipper den ju ca. 11-12cm över slingan innan den vänder, så lite klippt över slingan blir det allt.
Ja det stämmer, slarvigt av mig, tack.
 
Bezt skrev:
Köpte en HQ 220 i början på säsongen och den har fungerat felfritt utom mina tabbar och snålheten från HQ att inte skicka med mera märlor så den lyckades klippa slingan. Annars bara går och går den.
Valde HQ för att de har längst erfarenhet och är tystast och klipper bäst med sina knivar. Har en gräsmatta på 1600 kvm.
Lite subjektivt kanske med "tystast" och "klipper bäst med sina knivar". På pappret är ju Landroid tystast och jag vill nog påstå att det stämmer i verkligheten också, men säg att de är lika tysta då. Tycker nog inte heller att HQ klipper bättre utan även där är det nog mest rättvist med oavgjort. Mer erfarenhet, mer inställningsmöjligheter, smartare hemgång och ett högre pris har dock HQ.
 
Jag har en Stiga Autoclip 525S. Har en hel del grenar/kvistar och skräp på gräsmattan ideligen och det tuggar den i sig.

Klipper ruggigt snyggt dessutom. Tyst är den också..
 
MBygga skrev:
Lite subjektivt kanske med "tystast" och "klipper bäst med sina knivar". På pappret är ju Landroid tystast och jag vill nog påstå att det stämmer i verkligheten också, men säg att de är lika tysta då. Tycker nog inte heller att HQ klipper bättre utan även där är det nog mest rättvist med oavgjort. Mer erfarenhet, mer inställningsmöjligheter, smartare hemgång och ett högre pris har dock HQ.
Landroid såldes inte i Sverige när jag köpte min klippare, inte på Jula iaf.
Dessutom har HQ återförsäljare som kan få hem reservdelar och serva maskinen, köpte min HQ lokalt för detta endamål.
 
peternicklas
Bezt skrev:
Landroid såldes inte i Sverige när jag köpte min klippare, inte på Jula iaf.
Dessutom har HQ återförsäljare som kan få hem reservdelar och serva maskinen, köpte min HQ lokalt för detta endamål.
Tror Landroiden började säljas i början av maj. Reserdelar och service är inga problem dock så finns servicen, idag, inte lokalt. Är ju inte omöjligt att det kommer lite fler som servar Landroid då det har sålts väldigt många av den. Vi vet ju i och för sig inte behovet av service, kanske inte behövs(y). Är man händig så finns det en mycket bra rep. manual på nätet och den verkar mycket enkel att fixa.
 
Bezt skrev:
Landroid såldes inte i Sverige när jag köpte min klippare, inte på Jula iaf.
Dessutom har HQ återförsäljare som kan få hem reservdelar och serva maskinen, köpte min HQ lokalt för detta endamål.
Nej det är mycket möjligt, från i början på april fanns den på Coop Bygg och ett par veckor efter också på Jula. Tittade själv mycket på 220 AC tills dess jag fick upp ögonen för LD som jag tyckte verkade kunna göra jobbet med min tomt väl så bra och nu när jag haft den i 2½ månad kan jag bara konstatera att det kan den :cool:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.