Tack själv... från att länge ha funderat på hur jag skall "få till" golvvärme i mitt kök så har jag tack vare denna tråd fått en betydligt större systemförståelse och nu vet jag hur jag skall få till det där hemma i köket. :)
 
Du borde ha en termostat i badrummet. Isåfall reglerar den värmen från din ordinarie värmeslinga och på boxen längst upp till höger i bild styr du hur varm elvärmen skall vara. Kan det stämma?
 
Hur fungerar denna minishunt egentligen?
Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvslingan (plast slangarna) och har en elpatron vid behov.
Men hur får den in det varma vattnet från värmepumpen när det bara finns ett rör mellan dom 2 systemen?
 
Vet en här på forumet som säkert har både modell å rsk nr på dina Lk grejer i huvudet.. Men eftersom krilleman tydligen inte sett denna än så får jag väl hjälpa till med vad jag kan sålänge... Det är en m60 minishunt från Lk. Och en heater350..? Tror jag den heter... Och om du stänger en av dina kulventiler, och startar värmaren så är det klart... Om VP startar spelar ingen roll, flödet har du ju ändå över resterande radiatorsystem... Förutsatt att du inte har ettrörssystem å bara en slinga...
 
BobbaFett skrev:
Hur fungerar denna minishunt egentligen?
Cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvslingan (plast slangarna) och har en elpatron vid behov.
Men hur får den in det varma vattnet från värmepumpen när det bara finns ett rör mellan dom 2 systemen?
Det finns två kammare i "röret"
 
Krilleman
Mycket riktigt, LK Minishunt M60 och som tillbehör LK Heater 350

Instruktioner för båda artiklarna finns här
Klicka på rätt utrustning för montering och driftanvisningar!

Ytterligare en bra anledning att köpa kvalité, det finns alltid dokumentation om hur allt ska fungera... (y)
 
Redigerat:
zenobia skrev:
Det finns två kammare i "röret"
Jaha, det var så "enkelt" :)
 
Adolf skrev:
Vet en här på forumet som säkert har både modell å rsk nr på dina Lk grejer i huvudet.. Men eftersom krilleman tydligen inte sett denna än så får jag väl hjälpa till med vad jag kan sålänge... Det är en m60 minishunt från Lk. Och en heater350..? Tror jag den heter... Och om du stänger en av dina kulventiler, och startar värmaren så är det klart... Om VP startar spelar ingen roll, flödet har du ju ändå över resterande radiatorsystem... Förutsatt att du inte har ettrörssystem å bara en slinga...
Jo vårt hus är ju begåvat med 1-rör (dock flera slingor iofs) så jag vågar inte riktigt stänga dem OM pumpen skulle gå t.ex en stund på natten.

Vrider jag rumstermostaten till noll så borde det stängas för inflöde i denna kretsen, men stänger det även flödet ut?
Då kan ju vattnet i radiatorslingan bara passera vidare.
 
Krilleman
Patrik_N skrev:
Vrider jag rumstermostaten till noll så borde det stängas för inflöde i denna kretsen, men stänger det även flödet ut?
Då kan ju vattnet i radiatorslingan bara passera vidare.
Japp (y)

Finns att läsa hur det fungerar om du följer länken i mitt förra inlägg...
 
Läst men inte förstått :(
Får väl läsa igen o se om jag blir klokare
 
Patrik_N skrev:
Läst men inte förstått :(
Får väl läsa igen o se om jag blir klokare
Det är anledningen till varför du inte skulle stänga av ventilerna. Flödet i slingan stannar. Men om du vrider ner termostaten (via rumsgivaren) så kommer slingan (från värmepumpen) att vara "orörd" eftersom det enda termostaten gör om du vrider ner den det är att inte tillåta något flöde in till din golvvärme.

Se det som en "T-korsning" där vattnet åker från vänster till höger men inte åker ner.
 
Krilleman
Patrik_N skrev:
Läst men inte förstått :(
Får väl läsa igen o se om jag blir klokare
Klicka på LK heater 350, finns att läsa under Idrifttagning:

Systemet ska vara fyllt och avluftat, se tillhörande instruktion för LK Minishunt. Pumpen ska vara driftsatt.

224676_4_812.jpg
OBS! Pumpen skall alltid vara tillslagen för att säkerställa kylning av elpatronen vilken annars kan bli överhettad.

Anslut styrenhetens strömkabel i ett jordat vägguttag (vid ett ev. strömavbrott finns inställd temperatur lagrad i styrenhetens minne). Ställ in önskad vattentemperatur. Vrid ner minishuntens termostat i botten så att ventilen stänger ”ordentligt” mot övriga värmesystemet.

 
krilleman_215 skrev:
Klicka på LK heater 350, finns att läsa under Idrifttagning:

Systemet ska vara fyllt och avluftat, se tillhörande instruktion för LK Minishunt. Pumpen ska vara driftsatt.

[bild]
OBS! Pumpen skall alltid vara tillslagen för att säkerställa kylning av elpatronen vilken annars kan bli överhettad.

Anslut styrenhetens strömkabel i ett jordat vägguttag (vid ett ev. strömavbrott finns inställd temperatur lagrad i styrenhetens minne). Ställ in önskad vattentemperatur. Vrid ner minishuntens termostat i botten så att ventilen stänger ”ordentligt” mot övriga värmesystemet.

Pinsamt! :surprised:
Du har helt rätt, tack alla som hjälpt till!
 
Krilleman
Patrik_N skrev:
Pinsamt! :surprised:
Du har helt rätt, tack alla som hjälpt till!
Det blir lätt så ofta, man läser med tror sig inte hitta... Av någon konstig anledning känner jag igen det hos mig själv också!!! :wow:
 
  • Gilla
Patrik_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.