Ni som byggt hus, om ni hade satt ihop en topp-10-lista på vad ni tror man tjänar mest på att göra själv (jämfört med ett nyckelfärdigt hus) hur hade den sett ut då?
 
Jag har aldrig byggt helt nytt hus, men väl byggt till och om gamla. Min amatörmässiga bedömning är: Allt som är "lite mer krävande" än bara vanligt snickeri tjänar man på att göra själv om man verkligen kan.

T.ex. VVS-arbeten. Du kan lätt betala en röris 800 kr/h för jobb som egentligen är väldigt lätta och i många fall inte alls kräver specialverktyg (hyr eller köp ett pressverktyg). Branschen har dessutom hiskliga materialpåslag som man gärna vill komma ifrån. Självklart kan det dock finnas vissa lägen det kanske vore klokt att nyttja hantverkaren.

Grundläggning och maskin/schaktarbeten. Har du kontakter eller egna maskiner för att göra detta själv, kan du spara en hel del pengar.

EL får du ju inte göra själv om du inte råkar var behörig installatör. Men på samma sätt som för VVS finns det pengar att spara både i timpengen men kanske framförallt i materialet, om man kan göra en del arbete själv eller med kompishjälp. Jag har sett siffror som skiljer sig en faktor 4 på i stort samma jobb.

Själv är jag en sådan där som besvärar mig med att göra nästan allt själv. Men när jag någon gång ska betala för hantverkare, ska det vara antingen för att jag inte kan/klarar hantverket eller för att jag helt enkelt inte har tid. Det senare har jag ännu inte nedlåtit mig att erkänna, även om så egentligen är fallet (med småbarn i huset).
 
Materialinköp. Hantverkarnas påslag är ofta rejäla.. T:ex. så fakturerade elektrikern mig 51 + moms för EKLK-kabel. Meterpriset på jula är en tredjedel. Det gäller bara att hitta en hantverkare som är nöjd med att bara utföra jobbet och inte leverera materialet.

Ska man bygga nytt hus så tror jag att det finns rejält med pengar att spara på att importera material från Polen.
 
Enkla lösningar och standard matrl är nog det jag tror man bygger billigast med......
 
Tror man tjänar mycket på att planera väl och tänka till vad det är egentligen man vill.
Jag ska börja bygga i om 1,5 månad ungefär och man pratar ju med många som ska berätta om sina renoveringar osv och det som slagit mig mest är att många bara åker till närmsta butik och handlar det man ska och betalar överpriset för saker.
Tex så pratade vi vitvaror några på jobbet, alla var överräns om att den lilla butiken i stan med grymma överpriser var den som var bäst att handla på, alla hade handlat vitvaror till enligt dem själva "superrabatter" vissa hade ju lagt mer pengar på vitvaror än vad hela mitt planerade kök + vitvaror kostar, vissa var ju närmre 100 000kr på vitvaror enbart till köket.
Lika så verktygs inköp osv, där hade flera åkt till lokala järnhandeln, medans jag köpt mina prylar på Ebay för halva priset om vad de betalat.

OCh självfallet hävdar alla att billigare går inte köpa.

Som sagt, ett välplanerat inköp är nog nått man tjänar mycket pengar på, det är ju helt klart mindre ansträngande att tjna pengar på att ha koll på vad man köper än att spara pengar på att stå och spackla.
 
Färg! Det ända som är mera hutlöst prissatt än el och VVS :)

Ger 300kr / 10l för slamfärg med rabatt där jag köper mitt byggmaterial eller om jag ville nästan exakt samma produkt fast de har reklam på TV för 629kr / 10l
Valet är lätt :)

Spackel får jag varna lite för dock. Provade ett "halva priset" spackel och jag tycker det sjönk lite för mycket jämfört med det dubbelt så dyra reklam på TV spacklet.
Men det kan även bero på att jag hatar och spackla och inte är duktig på det också.
 
Redigerat:
Jag har inte heller byggt hus men håller på att renovera ett.
Det man tjänar avgjort mest pengar på är att aldrig göra det färdigt.
Stannar man vid spacklade gipsskivor och råa betonggolv så sparar man in ofantliga summor pengar.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Här i Sverige är ju den största kostnaden oftast arbetstiden, inte materialet. Så om du själv kan göra de arbetena som tar mest tid, så sparar du säkerligen en slant.
 
Håller på och bygger hus nu och har gjort en del själv men har lejt bort mer än jag trodde från början. Det är lätt att vara överoptimistisk och tro att man fixar allt även om man aldrig gjort det förr... Spara pengar vill ju alla göra och kalkyler ser bra ut när man gör saker själv eller hur...:)

Med det sagt så tror jag på att man tjänar mest på att:
1. Inte ha för bråttom. Ge dej tid att göra saker bra å det tar det, tid alltså.
2. Planera noga. Tänk igenom hela byggprocessen, de stora delarna först och sedan varje del. Bestäm vilka delar som du tror du kan klara med den kompetens och den tid du har. Var realistisk. Ingen tjänar på ett dåligt resultat, allra minst du...;)
3. Bestäm hur du vill ha det. Rita gärna upp huset i nåt gratisverktyg typ Google Sketchup.
4. Sätt dig in i uppvärmningsteknik och bestäm vilket system du ska ha med de förutsättningar som finns. Handla upp själv?
5. Var nog med upphandlingen av material eller om du köper ett stomrest hus. Se till att få jämförbara alternativ. ex. via egna ritningar. Här kan du verkligen göra pengar om du gör rätt. Bestäm vilka delar du vill handla upp själv och vad som ska ingå i huspaketet(om du nu köper nåt).
6. När du har hjälp av någon, försök vara med så mycket som möjligt. Det är många beslut som måste tas under arbetet och då blir det rätt istället för fel, och det kostar.
7. Håll rent för de är det ingen annan som gör....:rolleyes:
8. Om du har nån kompis som är i branschen, försök att använda deras rabatter, ibland är de stora....

De byggnadsmoment som jag tror är enklast för en amatör är:
- Grundarbetet med rör, isolering, golvvärme, handräckning
- Skruva skivor, spånskivor, gips
- Spackla, måla (OBS, inte så lätt som man tror).
- Utemiljö, marksten, plattor, altan, gräsmatta mm.
 
Jag kör stenhårt på att göra allt som går och jag får göra själv.

Har snart helrenoverat huset med stambyte, ny el, nytt vatten, plockat bort väggar, golvvärme, badrum osv osv...

Det enda jag lejt bort är eldragningen (fick dra rören själv), och rörmockeriet (dock dragit Rör-i-rör själv).

Då kan jag unna mig dyrare saker eftersom arbetet är gratis! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.