Funderar på att köpa ett 1 1/2-plans hus med källare byggt 1947. Källaren är dränerad 2003, trots detta är det synlig fukt (mörk fläck) i ett av hörnen i källaren. Vad kan detta bero på? Vad finns det för lösning och vad kan det kosta. Källaren är 80 kvadrat.
 
I bästa fall så är det något ni får leva med utan att det ger problem (hoppas att källaren inte är inredd).

Sedan kan man ju ev. klara sig med att gräva upp och göra om dräneringen på den sida som misslyckats. Eller så måste alltihop göras om, i värsta fall så har den misslyckats på grund av att det inte går att få ner dräneringen till rätt djup. Någon sten eller berg ivägen.

Vad det kostar att åtgärda är nog alltifrån 10 000- 300 000.
 
Hej.
Jag har samma problem som Helen, jag har dränerat runt huset men dom har tydligen format eller byggt med stora stena på utsidan av grunden så en platonmatta är bara att glömma.
sedan fick jag ett tips att man kan gräva ett hål på ca: 1 meter djupt inne i källaren och sätta ner ett plaströr med en dränkpump i. Detta för att sänka grundvattnet under huset. Är det någon som vet om det är en metod som fungerar.
 
Helen!

Det kan vara så att fukten beror på regnvatten från stupröret. Är det inte ordentligt kopplat till dagvattnet så kan det vara orsaken.
 
Tommy_B skrev:
Hej.
Sedan fick jag ett tips att man kan gräva ett hål på ca: 1 meter djupt inne i källaren och sätta ner ett plaströr med en dränkpump i. Detta för att sänka grundvattnet under huset. Är det någon som vet om det är en metod som fungerar.
Funkar alldeles utmärkt. Syrran har en sådan pump under sitt källargolv och jag har en liten stenkista med ett ~250cm långt 400mm rör på baksidan, precis utanför väggen med pump i. I mitt fall går dräneringspumpen nästan kontinuerligt vid kraftiga nedfall samt vid snösmältningen. I våras vid snösmältningen gick den i ca 3 veckor.

Och ja, det är betydligt torrare i källaren. "Perfekt" är det inte och kommer säkert inte heller bli. Det är väldigt mycket lera i marken och den suger ju upp fukt mot golvet. Kanske ids jag bila upp det och dränera även där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.