mycke_nu skrev:
Det brukar vara ett givande och ett tagande här. Hantverkarna använder ofta material som jag har liggande (skruv, spik, virke, cement, etc) och jag tar ofta hand om överblivet material som dom kört hit.

Dessutom använder dom ofta och gärna min maskinpark och handverktyg blandat med sina egna. Man går lite plus och minus även på det, just nu saknar jag en hammare men har fem fogsvansar. :|
Personligen känner ju inte jag mig speciellt seriös om jag skulle använda kundens verktyg och maskiner men jag vet ju att det finns en del s.k hantverkare som jobbar så och då håller de sig också på en lägre timpeng och pratar ganska ofta även flera språk... ;)

Personligen släpar jag hellre upp t.ex min egen dammsugare fyra våningar än använder kundens och riskerar att den går sönder då jag använder den...

Vad gäller topic så förstår jag inte varför inte folk klarar att KOMMUNICERA...
För det är ju fan bara detta det handlar om...
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Tror det mer har att göra med viljan att förstå den andra parten.......
Vill man inte att det ska gå lätt och smidigt så frågar man inte.......
 
  • Gilla
Kanallt
  • Laddar…
D
Patrik_Hed skrev:
Det är inte allt för vanligt att kunder köper matrial själv (som det ibland kan framstå här på forumet. Jag har i alla fall inte varit med om det så himla många ggr) och är därför inget man räknar med när man tar emot ett jobb och därmed inte ställer frågan om man ska ta med matriel eller inte.
Det där måste ju bero väldigt mycket på vilken bransch man arbetar med och vad det är för typ av uppdrag. Om du som VVSare eller elektriker får ett uppdrag att koppla in en tvättmaskin så inte tror du väl då att du skall ha tvättmaskinen med dig? En elektriker som får i uppdrag att koppla in en lampa däremot kan ju både tänkas koppla in en lampa som kunden köpt och en lampa som han har med sig. VVSaren som skall koppla in en blandare kan ju i vissa fall räkna med att blandaren redan är köpt och i många fall så har de med sig en blandare. Snickaren däremot som skall byta fasad kanske oftast räknar med att köpa virket själv?

Så hur vanligt det är att kunder köper material själva tror jag beror på vad man arbetar med och det i sin tur beror nog på i vilken utsträckning kunden kan tänkas ha ett intresse av att själv bestämma vad det är för utrustning/material som installeras. Vitvaror, lampor och i vissa fall blandare är delar där kunden ofta har ett intresse av att själv få välja.
 
Sunt förnuft bör man kunna komma långt på från bägge sidor.

Det är ju skillnad på frågan "jag behöver en blandare i badrummet" och "jag har en blandare som ska installeras" och jag skulle tro att de flesta köpare rent automatiskt anpassar frågan efter situation och att de flesta hantverkare läser av situationen utifrån frågan.

De lägen när det blir problem känns som avarter.

Varje gång jag haft hantverkare för nåt jobb har vi diskuterat vad som finns, vad jag vill köpa själv och vad hantverkaren ska införskaffa. Som flera påpekat, det kallas kommunikation och är inget avancerat.
 
Såg att TS jobbar som golvläggare, i den branschen borde det väl nästan vara standard att kunden tillhandahåller golvet.....
 
Allt som oftast tar ju folk det som elektrikern har med sig. Men det vore inte alltför svårt för elektrikern att säga: "Jag har med mig Elko RS som standard, men jag kan fixa något annat om du vill ha", på så sätt visar man på att man har med sig allt, men att man är så servicevänlig att man kan byta.

Själv pratade jag med elektrikern innan, mest för att jag ville veta hans priser på material och köpte eget. (Köpte Exxakt istället för killens Elko RS)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
Del ett (första stycket) i TS frågeställning är ju helt klart ett kommunikationsfråga. Jobbar man i en bransch där det är vanligt att kunden själv köper material är det väl naturligt att man klarar ut den frågan INNAN man ska göra jobbet. Det ligger väl mest i hantverkarns intresse (har mest att förlora på ett bomjobb) att ställa frågan.

Del två (andra stycket) handlar ju om hur man hanterar kunder och problem i jobbet och lösningen att bara dra med nån krystad ursäkt och sen inte höra av sig är väl möjligen kul vid fikabordet men knappast en bra lösning.

Förhoppningsvis säger dock exemplet mer om TS inställning än om hantverkare i allmänhet, även om det säkert hänt nån gång i verkliga livet.
 
Rrrrr skrev:
Problemet är ju inte kunder som köper material själva.

Problemet är kunder som köper skräpprodukter som inte går att använda!

Sedan så har vi "rörkrökare" som bara är just "rörkrökare"... Grannen byggde ut sitt hus och han passade på att köpa lite prylar som visste skulle behövas, bla lite Prisolrör.

Hur många olika billighetsmärken finns det av just Priosolrör? Rörkrökaren vägrade installera grannens nyinköpta rullar med Prisolrör och installerade istället den han hade med sig i bilen.

Så det där med att man vägrar installera (befatta sig) med "billighetsprodukter" är nog bara en av många "standardursäkter".
 
Det är väl hur naturligt som helst att ta med sig degen till bagarn' så man får sig sin morgon limpa eller?
/ hantverkare
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Det är väl hur naturligt som helst att ta med sig degen till bagarn' så man får sig sin morgon limpa eller?
/ hantverkare
Skulle nog vilja påstå att det är viss skillnad på att sälja en produkt (limpa) eller sitt kunnande som yrkesman. En hantverkare som kommer hem till mig med sina samlade erfarenheter baserade på utbildning och misstag tar (säg) 500 kr per timme. Det är det belopp jag är intresserad av att betala för att få en kompetent yrkesman i huset som utför uppgiften X.

För dom 500 kronorna per timme har jag rätt att förvänta mig en trevlig person som gör ett bra arbete och samtidigt är intresserad av att åtgärda eventuella misstag.

Om arbetsuppgiften X sedan består av att sätta upp den lampa som jag har köpt tillsammans med den fullt funktionsdugliga kabeln i originalförpackning så förväntar jag mig att hen gör det för 500 kr/timme så länge som materialet inte är direkt olämpligt.

Om jag vill betala en timma extra för att hantverkaren får arbeta med mindre känt material så borde det väl vara mitt problem?

Men troligtvis är hantverkaren inte speciellt rädd om min plånbok utan det är nog snarare precis tvärt om.. Hantverkaren vill trolla lite och omvandla 500 kr/timme till motsvarande 800 kr/timme.

Att detta sedan görs med undanflykter som "billighetsmaterial" och annat funkar säkert hos många men inte hos alla...

Ett exempel:
Att arbeta som tekniker på en Volvo-verkstad innebär säkerligen att det är "roligare" att serva nya tjänstebilar, men det innebär inte att man kan kasta ur sig någon halvdålig ursäkt och säga att jag inte vill serva den där 240:n eftersom jag bara brukar serva XC60. (Jag arbetar bara med Hager som ett exempel)
 
Redigerat:
zenobia skrev:
Skulle nog vilja påstå att det är viss skillnad på att sälja en produkt (limpa) eller sitt kunnande som yrkesman. En "rörkrökare" som kommer hem till mig med sina samlade erfarenheter baserade på utbildning och misstag tar (säg) 500 kr per timme. Det är det belopp jag är intresserad av att betala för att få en kompetent yrkesman i huset som utför uppgiften X.

För dom 500 kronorna per timme har jag rätt att förvänta mig en trevlig person som gör ett bra arbete och samtidigt är intresserad av att åtgärda eventuella misstag.
Förstår dig och hur du tänker men vad du vill och inte vill är ganska ointressant.
För en hantverkare kan det vara viktigt att använda sig av en viss tillverkare då olika fabrikat har olika kvalité och metoder att arbeta materialet med. Hantverkaren vill handla sitt material också pga av att ha större kvot hos brädgården så han/hon kan förhandla bättre rabatt osv.
Tror som sagts tidigare att om materialet ska komma från kunden måste det i de flesta fall förhandlats om innan hantverkaren dyker upp.
 
Goteborg skrev:
Förstår dig och hur du tänker men vad du vill och inte vill är ganska ointressant.
För en hantverkare kan det vara viktigt att använda sig av en viss tillverkare då olika fabrikat har olika kvalité och metoder att arbeta materialet med. Hantverkaren vill handla sitt material också pga av att ha större kvot hos brädgården så han/hon kan förhandla bättre rabatt osv.
Tror som sagts tidigare att om materialet ska komma från kunden måste det i de flesta fall förhandlats om innan hantverkaren dyker upp.
Jag är inte intresserad av vilka rabatter du kan få för jag är tämligen övertygad om att dom inte kommer mig till nytta. Dom används endast som en del i hantverkarens trolleri att omvandla en avtalad timlön om 500 kr till 800 kr.
 
Goteborg skrev:
Förstår dig och hur du tänker men vad du vill och inte vill är ganska ointressant.
Öhh... det är jag som kund som ser till att du kan betala dina räkningar så vad jag tycker borde nog vara intressant för er hantverkare... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
..och pratar ganska ofta även flera språk... ;)
Jo, man får ju ta fram ordboken när dom säger att rullebören står pau hinsian buskahiet.. :D:p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det brukar vara ett givande och ett tagande här. Hantverkarna använder ofta material som jag har liggande (skruv, spik, virke, cement, etc) och jag tar ofta hand om överblivet material som dom kört hit.

Dessutom använder dom ofta och gärna min maskinpark och handverktyg blandat med sina egna. Man går lite plus och minus även på det, just nu saknar jag en hammare men har fem fogsvansar. :|
Ingen hammare? Hur argumenterar du då mot frun?
Själv har jag 4 hammare men bara en fogsvans.

Nu när det är hantverkare och byter tak så gick vi igenom vad jag behövde och sa helt enkelt att om det är mer som behövs så köp det och skriv det på mig.
De fakturerar mig enbart jobbet och det var inga sura miner.
Vissa saker saknades och vissa fanns det för mycket av. Dock har de inte använt några av mina verktyg utan jag har använt deras. Passar på när de ändå är där, samt att när de åker hem och låser in sakerna i garaget så ger de mig nyckeln och låter mig använda vad jag behöver.
Hur bra som helst!

När elektrikern skulle komma frågade han vad jag hade och jag svarade att jag hade kabel att lägga i rör.
svar i stil med " så bra, då använder vi den så blir det billigare för dig, resten har jag i bilen när jag kommer".

Man kan ju inte skylla på en av två parter i en kommunikationsmiss.

Jag kan tänka mig att många som köper saker själv inte berättar det för då vill hantverkaren inte komma och göra det om han inte får sälja materialet. Att de är rädda för det dvs, inte att det är så...
Men de tänker att om de berättar det när hantverkaren är på plats så "är han redan där och gör jobbet ändå"....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.