Har noterat att många inte bemödar sig att skriva i sin profil var dom bor, eg vilket län dom bor i.
Ofta är svaret på en fråga kopplat till var i landet man bor, typexempel är saker som är kopplade till det lokala vinterklimatet men även när folk letar butiker och hantverkare.

Många meningslösa svar skulle kunna undvikas plus att jag iaf tycker det är trevligt att veta var folk bor ungefär.

Även om redaktionen tokvägrar att göra fältet obligatoriskt så skulle jag vilja uppmana folk att fylla i detta frivilligt. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Håller med om att det är god ton att lämna uppgifter om plats i samband med en fråga som kräver det. Frågan har varit uppe tidigare, men jag tror att redaktionen backade på kravet av någon rimlig anledning.
I övrigt förutsätter jag att alla utan uppgiven plats bor på Hisingen i Göteborg. Det blir alltid intressanta svar på så sätt. ;)
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också gott att folk kan fylla i län och ser spontant inga skäl att inte göra detta obligatoriskt. Anonymiteten är inte precis hotad av att ens län är angivet
 
Funderade på detta och kom fram till att det borde ju som sagt inte vara några problem att ange vilket län man bor i. Gick in på mina inställningar och skulle fixa till detta. Möttes då av uppmaningen att fylla i namn, gatuadress osv... Nu känns det inte lika "riskfritt" längre, forum hackas mer eller mindre dagligen och jag är inte speciellt sugen på att ange alla de där "obligatoriska" uppgifterna bara för att mitt län skall synas i inläggen.
 
zenobia skrev:
Funderade på detta och kom fram till att det borde ju som sagt inte vara några problem att ange vilket län man bor i. Gick in på mina inställningar och skulle fixa till detta. Möttes då av uppmaningen att fylla i namn, gatuadress osv... Nu känns det inte lika "riskfritt" längre, forum hackas mer eller mindre dagligen och jag är inte speciellt sugen på att ange alla de där "obligatoriska" uppgifterna bara för att mitt län skall synas i inläggen.
Med tanke på vad du kan få fram i tex ratsit.se så är det nog ganska ofarligt med BH info, men du har ändå en poäng som kanske "redaktionen" skulle se över.
 
Nimajneb skrev:
Med tanke på vad du kan få fram i tex ratsit.se så är det nog ganska ofarligt med BH info, men du har ändå en poäng som kanske "redaktionen" skulle se över.
Istället för att som snäll svensk bara snällt ange all information som efterfrågas bör man istället fråga sig varför?. Varför behöver jag ange dessa "obligatoriska" uppgifter för BH? Jag misstror ingen på BH men jag anser att man exponerar sig allt för mycket i den digitala världen ändå. Man kan å andra sidan fråga sig vad för skada som BH kan orsaka som ex.vis Google inte redan har gjort? Men jag gillar inte att av ren princip att behöva ange mina uppgifter högt och lågt bara för att någon känner för att fråga mig.

Och faktum kvarstår, varför behöver BH veta min bostadsadress och till vilken nytta?
 
Jag tror bara BH kräver en fullständig profil av dig när det misstänks att du kör med smygreklam eller att du vunnit något pris:) , i annat fall så behöver inte BH dom uppgifterna.
Men det handlar ju om i detta fallet att enbart ha länet och inte övrigt som ett måste.
 
Nimajneb skrev:
Jag tror bara BH kräver en fullständig profil av dig när det misstänks att du kör med smygreklam eller att du vunnit något pris:) , i annat fall så behöver inte BH dom uppgifterna.
Men det handlar ju om i detta fallet att enbart ha länet och inte övrigt som ett måste.
Då kan du ju få mina inloggningsuppgifter och lägga in "Västra Götalandslän" utan att ange dom andra uppgifterna.

Vad jag försöker att säga är att medlemmarna säkerligen hade uppdaterat med län om inte det andra var tvingande. Men anger jag felaktiga uppgifter som "Kalle Anka" riskerar jag väl att bli avstängd istället.
 
Redigerat:
Problemet med hemadress är ju att det kan knytas till tex. en tråd om min Festool Kapex i guld, eller Sänksågen med en sågklinga i ren diamant. (tror du förstår vart jag försöker komma :)
 
zenobia skrev:
...

Och faktum kvarstår, varför behöver BH veta min bostadsadress och till vilken nytta?
Som du har märkt är detta ett gratisforum och det måste ju på något sätt finansieras, t.ex. med lokalt anknuten reklam. Om nu annonsörerna kan göra ett bättre urval med hjälp av bostadsort höjer det chansen för nya kunder. Precis som Google jobbar.
Redaktionen kan säkert ge ett klart svar.
 
Johan Gunverth skrev:
Som du har märkt är detta ett gratisforum och det måste ju på något sätt finansieras, t.ex. med lokalt anknuten reklam. Om nu annonsörerna kan göra ett bättre urval med hjälp av bostadsort höjer det chansen för nya kunder. Precis som Google jobbar.
Redaktionen kan säkert ge ett klart svar.
Visst, låt alla fält utan postort vara fria att ange så har du uppfyllt det syftet.
 
zenobia skrev:
Då kan du ju få mina inloggningsuppgifter och lägga in "Västra Götalandslän" utan att ange dom andra uppgifterna.

Vad jag försöker att säga är att medlemmarna säkerligen hade uppdaterat med län om inte det andra var tvingande. Men anger jag felaktiga uppgifter som "Kalle Anka" riskerar jag väl att bli avstängd istället.
Jag har hört rykten om att det går att kombinera udda adresser ihop med länet Skåne men det är som sagt bara rykten :cool:
 
Län blev en obligatorisk uppgift i samband med att vi bytte forumprogramvara i februari 2007. Användare som registrerat sig före den tidpunkten har inte påtvingats fylla i uppgiften. Jag har lagt in Västra Götaland i zenobias profil.
 
Per Eskilsson skrev:
Län blev en obligatorisk uppgift i samband med att vi bytte forumprogramvara i februari 2007. Användare som registrerat sig före den tidpunkten har inte påtvingats fylla i uppgiften. Jag har lagt in Västra Götaland i zenobias profil.
Men så bra då. Då fattas det ju bara ett litet glatt sommarmail till alla gamlingar som inte har länet uppdaterat att det vore trevligt om dom gjorde det. Hälsa från oss i tråden ;)
En länk till medlemmens profilsida samt någon form av urvalslogik för att kanske inte skicka till folk som inte varit inne på 5år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.