Ska till och isolera mitt garage på drygt 30 kvadrat.

Jag har satt vindpapp och ska dit med isoleringen nu, det jag funderar på är vad jag ska ha innanför isoleringen. Ångspärr (åldersbeständig plast) eller ångbroms? Finns ju diverse olika märken, men jag har tittat på Isover Vario duplex.
Jag har tänkt att ha ca 7-8 grader vintertid med möjligheten att höja tempen om man vill greja med något. Vad tror ni är bäst?

Vad tror ni är bäst att ha som innerväggar och tak sen? Jag är lite inne på OSB, lite synd att den är så ful bara. Konstruktionsplywwod är ju finare men mkt dyrare. Gips är väl finast men uselt om man ska upp med nå tyngre grejer på väggarna.
 
Redigerat:
Har du så lågt som 7-8 grader skulle jag inte använt plast.
 
Ok, du får jättegärna utveckla litegrann:)

Vilket tycker ni är bästa och billigaste sättet att värma upp garaget?
 
Om OSBns utseende inte lockar så är väl ett lager gips utanpå det perfekta? :)
 
Gipsa är såklart snyggast, tror jag börjar med OSB iaf!

Angående plasten så är jag nästan inne på att skippa den helt nu. Om någon tycker nåt annat så får ni gärna säga till. Ska ju som sagt inte ha varmare än max 10grader på vintern. Snöig bil kommer köras in ibland och nån gång kommer jag höja värmen för att kunna meka mm. Känns det då inte mest rätt att köra utan plast?
 
Gips måste du ha om det är ett garage.
 
huggan skrev:
Gips måste du ha om det är ett garage.
Du menar lagligt sett eller..?
 
När vi skulle bygga ett förråd, så sa arkitekten som ritade vårt hus att har vi OSB så behöver vi bara tejpa skarvarna så är den tät precis som plast.
Då kanske det blir problem med ditt garage eftersom du skall undvika plast i väggarna.
 
Jag har svårt att tro att OSB skulle vara diffusionstät.
 
Nu har jag pratat med flera "experter" och alla säger att jag ska ha plast, så jag kör på det. OSB på väggarna och gips i taket.
 
Dubbelskivigt, dvs OSB+gips skulle jag satsat på i väggarna. Är det inga krav på brandskydd alls?
 
Trä kan uppfylla E30 och jag tror det är det som krävs i ett garage under 50 kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.