Ny vecka, nya erbjudanden. Den här veckan (från torsdag, fast de verkar plocka fram grejerna tidigare i vissa butiker) så har Lidl en liten elsvets. Bara(?) 80A, men jag har absolut ingen erfarenhet alls av att svetsa och tänkte att den kanske duger som "leksak" för att pröva på och för att få ihop vissa lättare konstruktioner. Eller är det pengarna (549 kr) i sjön?
 
Skulle säga att det är skräp, framför allt om du inte kan svetsa utan tänkte lära dig med maskinen :(
 
Såg att de säljer en grovis också, en sån våt & torrdammsugare. En tanke som dök upp är påsarna. Det är ju kampanjgrej så var köper man påsar när det är slut? Passar påsar från något annat märke?
 
Nimajneb skrev:
Tigersågen är väldigt klen och saknar pendling.
Saknar pendling ?

För mig betyder pendling den in och utgående rörelse bladet gör, just för att såga. Om bladet inte pendlar över huvud taget låter det som om den är avslagen, ligger i kartongen, med batteriet/nätkabeln bortkopplad. Hur kan en tiger/sticksåg inte pendla? Dvs, bladet rör sig alltså inte alls in/ut , framåt/bakåt från anhållet sett?

Tänker jag fel? Vad har jag missat? :confused: :)
 
Pendling innebär att bladet, förutom in/utåtgående rörelse även rör sig en liiiten aning upp/ner och på så sätt ökar avverkningen.
 
Okej vojma. Jag är inte överens med benämningen på denna "rörelse". Men tack för förtydligandet, nu förstår jag vad som menas!
 
Om du ser rörelsen som bladet gör framför dig så kan du inse att den gör en pendlande rörelse.

Om du är stockholmare så kanske du tror att pendling betyder fram tillbaka som pendeltågen... Men en pendlande rörelse har ett något annorlunda rörelsemönster, tänk dig en tyngd i ett snöre som får gunga fram tillbaka, detta kallas pendelrörelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
vojma skrev:
Pendling innebär att bladet, förutom in/utåtgående rörelse även rör sig en liiiten aning upp/ner och på så sätt ökar avverkningen.
Vill bara passa på att nämna att pendling är ett vedertaget uttryck för den rörelsen både på tigersågar och sticksågar, kan vara bra att känna till även om man inte är "överens" om ordets lämplighet ;)
 
End skrev:
Såg att de säljer en grovis också, en sån våt & torrdammsugare. En tanke som dök upp är påsarna. Det är ju kampanjgrej så var köper man påsar när det är slut? Passar påsar från något annat märke?
Biltemas påsar passar. Säkert flera andra också.
 
Svårsvetsad och väldigt låg strömstyrka.
Ev går det med vissa typer av allströmelektroder i tunna dimmensioner.
Tomgångspärningen i dessa svetsar brukar vara för låg för de vanligaste elektroderna som säljs.

Jag har en likande, kraftigare modell hemma, fungerar hyggligt med ESAB 43.32.
men det är på gränsen att fungera för en amatör som jag, är man stadig på handen och har känslan för att tända går det lättare.
 
Redigerat:
köpte en regelsökare igår, vet ej om den va annonserad, 69,90:- överkomligt :)
 
Sen är ju frågan hur många reglar den kommer hitta? Jag tror det var 69.90:- i sjön.
 
Stefan N skrev:
Sen är ju frågan hur många reglar den kommer hitta? Jag tror det var 69.90:- i sjön.
Jag har en Lidl-regelsökare, och den hittar mina reglar i alla fall.

Men det är ju bara att testa. De brukar inte vara knussliga med att ta tillbaka saker som man inte är nöjd med.
 
Stefan N skrev:
Sen är ju frågan hur många reglar den kommer hitta? Jag tror det var 69.90:- i sjön.
Reagerade på det första jag testa iaf, är väl ingen raketforskning då den bara ger utslag på metall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.