N
Hej. Det är dags att börja fundera på vilken port man ska ha till garaget.

Hobbybilsgarage 6 brett o 8,30 långt. Välisolerat vill bara ha 1 port , kanske 2,60 bred och max 2,40 hög.
Gillar inte riktigt takskjut då det blir massa skenor och skit i taket innanför, men kan tänka om.
vikport, slagport eller takskjut ?
Fördelar/nackdelar med de olika varianterna ? kommer inte att öppna och stänga den så många gånger/år så en inbyggd gångdörr är ett stort + och jag antar då att takskjut går bort ?

Vad säjer ni experter här ?
 
Ingen expert men jag föredrar slagportar. Speciellt om man skall använda garaget som verkstad.
 
Det går att få gångdörr i en takskjutport, men många avråder från det. Porten blir inte lika stabil och efter ett par år börjar det bli skevt och vint och dörren håller inte tätt. Men med en gavel på sex meter borde väl nästan en gångdörr få plats bredvid?
Om du har hög takhöjd så kan man sätta en höglyftande eller till och med vertikallyftande takskjutport. Med en höglyftande så lyfter port först en bit vertikalt för att sedan vika av och följa taket, då slipper du skenor "mitt i rummet". En vertikallyftande kräver en takhöjd som är dubbelt så hög som porten och lite till.
En fördel på en tsp mot vikport och slagport är när det ligger snö på backen så är snön inte i vägen om du vill öppna porten utan att skotta först.

Slagport är som Rosten skriver trevligt, man får bl a gångdörren på köpet. Jag tycker det ser lite trevligare ut och jag kan välja att öppna halva porten (blir ju lite annorlunda om du öppnar en tsp halvvägs).
Jag är dock inte helt nöjd med mina slagportar, har nämligen bara sex meter framför garaget och porthalvorna är i vägen när jag ska svänga in. Eftersom varje porthalva dessutom stjäl ca tio centimeter från dagöppningen så måste man komma in ganska rakt. Sedan har jag en flakmoped, jag kommer in genom ena porthalvan, men måste köra HELT rakt.
Jag har denna: http://www.bygghemma.se/utomhus/ytt.../garagedorr-anna-vit-cotswold/p-128063-128064 men planerar att byta ut den mot en takskjutport.

Vikportar är nog ganska ovanliga i de måtten, kanske för att porthalvorna är så korta i öppet läge så att man lika gärna kan köra på slagport och slippa krångla till det med skenor och löphjul.

Är ingen expert på villaportar, däremot jobbar jag med industriportar...
 
N
Tackar.
Lutar mer och mer åt slag eller vikport (industrimodell) I garaget jag hyr idag är det nån supergammal vikport, som går innåt, bra när det är snö utanför men lite jobbigt att det läcker in vatten porten och den är ganska otät. Misstänker att morderna vikportar funkar bättre.
Jag kommer inte att öppna porten speciellt ofta, troligen väldigt sällan på vintern. det kommer att luta ner från porten ganska mycket, skulle gissa ca 50cm på 2m. Ligger ca 8meter in på tomten så en öppen slagport kommer inte vara ivägen.

Om man ser till isoleringsgrad och täthet ? Slag eller vik ? mera skarvar på en vikport kanske...
 
Redigerat:
P
Har du tittat på rullport då?
Finns nog inte med gångport men du slipper skenor i taket.
 
En så smal vikport med gångdörr blir det inte mer än max 3 sektioner (2+1), eller så väljer man 2+0 sektioner, dvs vikport med 2 sektioner som viks åt ena hållet. Eller 1+1 som blir en slagport. Då blir det inte fler skarvar även om det är en vikport...
Isoleringsvärdet är i varje fall samma (U=1,0 för heltäckt port) för båda typerna om man kikar på det fabrikatet jag har som jag valde delvis för att de anger isoleringsvärdet, som är bra och för att det var svårt att få fram isoleringsvärdet för andra billigare fabrikat.
 
Takskjutportar är normalt tätast. Sedan kommer slagport på god andraplats, vikportar brukar vara svårast att få täta.
Vill du ha vikport så är ju 2+1 inte fel som Byggagarage skriver, då blir ju den enkla som en gångdörr. Men ska du inte ha bredare än ca 2,6m så hade jag valt slag framför vik.
 
J
jag har satt 2 takskjut i mitt garage och saknar en gångdörr när man har lite bråttom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.