som bokar in jobbet, hantverkaren kommer med bilen full.
Kunden står som ett fån i dörröppningen och säger - men jag vill att ni ska använda produkterna jag handlat. (biltema eller liknande då)

Hantverkan åker iväg för att "kolla" en sak utan att återvända

:D
 
Thomas59
Kanske läge att som uppdragstagare (aka hantverkare) KLARA UT FÖRUTSÄTTNINGARNA för uppdraget INNAN man dyker upp eller hur? Kan inte vara så svårt tycker man!
 
Kanske läge att som uppdragsgivare (aka kund) KLARA UT FÖRUTSÄTTNINGARNA för uppdraget INNAN hantverkaren dyker upp eller hur? Kan inte vara så svårt tycker man!
 
Assumptions is the mother of all fuckups.
 
Det finns bra böcker att läsa inom ämnet, "kommunikation" kallas det :)
 
  • Gilla
thewolf och 1 till
  • Laddar…
Problemet är ju inte kunder som köper material själva.

Problemet är kunder som köper skräpprodukter som inte går att använda!
 
Thomas59
Patrik_Hed skrev:
Kanske läge att som uppdragsgivare (aka kund) KLARA UT FÖRUTSÄTTNINGARNA för uppdraget INNAN hantverkaren dyker upp eller hur? Kan inte vara så svårt tycker man!
Kund=anlitar hantverkare vid få tillfällen, vet troligen inte exakt hur hantverkaren jobbar (och vilka heliga principer han/hon har) och vet troligen inte hur angelägen hantverkaren är att bara jobba med vissa märken och att tjäna en hacka på hutlösa påslag. Vet förmodligen inte heller exakt hur han/hon ska specificera jobbet för att hantverkaren ska ha all info. Har troligtvis en massa annat att tänka på vilket kanske också är skälet till att hantverkaren anlitas.

Hantverkare=proffs (nåja!) och har med kunder/privatpersoner att göra varje dag, vet att vissa kunder vill köpa material själv och vet också att det är viktigt för avansen att själv få köpa materialet. Vet PRECIS vad som behöver specificeras för att jobbet ska bli bra och borde förhoppningsvis ha 100% fokus på uppdraget. Vet också att han/hon har den charmerande principen att skylla på att han/hon ska "kolla en sak" för att sédan dra utan att höra av sig mer.

Vem tror du Patrik_Hed dels har mest att vinna på att dra förutsättningarna för jobbet INNAN han/hon dyker upp och dels har mest erfarenhet av situationen och därigenom kan förutse och förebygga situationen.

Man bör kunna ställa högre krav på hantverkaren än på privatpersonen i en uppdragssituation. Har man principen att bara "dra" utan förklaring har man en rutten oproffsig attityd och borde syssla med något som inte innefattar kontakt med kunder.
 
  • Gilla
Cujo och 5 till
  • Laddar…
Fliken skrev:
:D
Vad är det som är roligt?

Jag ser två loosers här. En som inte får köpa något och en som inte får sälja något. Dubbelklantigt.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Problemet är ju inte kunder som köper material själva.

Problemet är kunder som köper skräpprodukter som inte går att använda!
Visst är det så men i detta fall också en hantverkare som inte berättade för kunden att en helt avgörande faktor för arbetets utförande var att hantverkaren skulle få köpa in matrialet själv.

Att hantverkarens hantering av situationen inte var särskilt proffsig skulle man väl kanske inte behöva tillägga men jag gör det i alla fall eftersom alla inte tycks förstå det.


Ps. Jag har inget emot hantverkare som också står för materialinköpen. Det blir oftast bäst då, givet att påslaget är rimligt, men det kan vi ta i en annan tråd:wow:.
 
Thomas59 skrev:
Kund=anlitar hantverkare vid få tillfällen, vet troligen inte exakt hur hantverkaren jobbar (och vilka heliga principer han/hon har) och vet troligen inte hur angelägen hantverkaren är att bara jobba med vissa märken och att tjäna en hacka på hutlösa påslag. Vet förmodligen inte heller exakt hur han/hon ska specificera jobbet för att hantverkaren ska ha all info. Har troligtvis en massa annat att tänka på vilket kanske också är skälet till att hantverkaren anlitas.

Hantverkare=proffs (nåja!) och har med kunder/privatpersoner att göra varje dag, vet att vissa kunder vill köpa material själv och vet också att det är viktigt för avansen att själv få köpa materialet. Vet PRECIS vad som behöver specificeras för att jobbet ska bli bra och borde förhoppningsvis ha 100% fokus på uppdraget. Vet också att han/hon har den charmerande principen att skylla på att han/hon ska "kolla en sak" för att sédan dra utan att höra av sig mer.

Vem tror du Patrik_Hed dels har mest att vinna på att dra förutsättningarna för jobbet INNAN han/hon dyker upp och dels har mest erfarenhet av situationen och därigenom kan förutse och förebygga situationen.

Man bör kunna ställa högre krav på hantverkaren än på privatpersonen i en uppdragssituation. Har man principen att bara "dra" utan förklaring har man en rutten oproffsig attityd och borde syssla med något som inte innefattar kontakt med kunder.
Det är inte allt för vanligt att kunder köper matrial själv (som det ibland kan framstå här på forumet. Jag har i alla fall inte varit med om det så himla många ggr) och är därför inget man räknar med när man tar emot ett jobb och därmed inte ställer frågan om man ska ta med matriel eller inte. Det anser jag allt att kunden ska kunna berätta om. Om de inte har köpt matrial så antar de väl att hantverkaren tar med grejer och därför inte kan förutsätta att hantverkaren är en tankeläsare och förstår om man köpt själv.

Sedan så kan jag berätta för dig Thomas att det inte är allt för sällan som man är rätt så stressad som hantverkare och då inte alltid kan komma ihåg att ställa alla "rätta" frågor!

//Patrik
 
Thomas59
Jag har ingen anledning att misstro dig angånde vanligheten att kunden själv köpt material så frågan (...du är medveten om att jag bara utför jobb med material som jag själv köpt in?) kanske inte kvalar in på listan över "måste frågor". Vad vet jag.

Om nu så är fallet så är hantverkarens agerande, att bara dra med ursäkten att han/hon "ska kolla något", än mer märkligt. Den hantverkaren kanske skulle dra till AF och "kolla efter något annat jobb".

Tror säkert att ni från tid till annan är rätt så stressade men nu var ju kanske inte just frågan om materialinköp "rätt" fråga och då bör man nog som hantverkare ha ett bättre sätt att hantera situationen som TS beskrev än att bara försvinna utan förklaring.
 
Redigerat:
Ja, att bara dra med en ursäkt är givetvis helt oacceptabelt!
Har kunden köpt ut matrial själv så brukar jag använda de grejerna, om de är av rätt typ, (slang undantaget), men man får ju efteråt åka och returnera de grejer man själv köpt med sig. Dock så får ju kunden stå för den tiden som det både tog att köpa grejerna och returnera.

Men visst kommer man ihåg det så kan man ju ställa frågan, men man kan inte begära det av hantverkaren.

:)

//Patrik
 
Det är inte ofta jag anlitar någon hantverkare, men rätt nyligen hade jag i alla fall en elektriker här. Vi redde, tillsammans, på telefon, ut exakt vad jag hade för grejer hos mig och vad han skulle ha med sig. Det var inga som helst problem.

Så jag fattar inte vad det är som är så krångligt. För inte kan det vara så att elektrikern i fråga och/eller jag är den enda kunden i Sverige som klarar av att föra ett samtal? På vissa verkar det mera som om hantverkaren och kunden skulle duellera.
 
Thomas59
andersmc skrev:
Det är inte ofta jag anlitar någon hantverkare, men rätt nyligen hade jag i alla fall en elektriker här. Vi redde, tillsammans, på telefon, ut exakt vad jag hade för grejer hos mig och vad han skulle ha med sig. Det var inga som helst problem.

Så jag fattar inte vad det är som är så krångligt. För inte kan det vara så att elektrikern i fråga och/eller jag är den enda kunden i Sverige som klarar av att föra ett samtal? På vissa verkar det mera som om hantverkaren och kunden skulle duellera.
Nä, det borde ju inte vara så svårt. "Hantverkaren: Jag kommer kl 07.00. Jag har det mesta med mig i bilen och skulle det vara nån specialgrej så åker jag och handlar. OK?"

Duell? Tja i TS exempel lämnade väl hantverkaren WO eller kanske ska man säga att han sprang iväg med svansen mellan benen.

Tror ärligt talat att det är väldigt sällsynt att hantverkare hanterar den uppkommna situationen på det sätt som TS beskriver.
 
Det brukar vara ett givande och ett tagande här. Hantverkarna använder ofta material som jag har liggande (skruv, spik, virke, cement, etc) och jag tar ofta hand om överblivet material som dom kört hit.

Dessutom använder dom ofta och gärna min maskinpark och handverktyg blandat med sina egna. Man går lite plus och minus även på det, just nu saknar jag en hammare men har fem fogsvansar. :|
 
  • Gilla
zenobia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.