Hej,

Jag har precis flytat till Sverige från Holland.
Vi hålla på köpa ett hus.
Idag fick vi hjälp av en sotare för att provtrycka kakelungen.
Det visade sig att båda själva kakelungen och rökkanalen är kass. Röken gick ut genom många fogar i ungen.

Är där någon som kan säger hur mycket det kostar att renovera kakelungen och att tätta rökkanalen(sotare sa att detta kan kosta 1000 kr/m)

tack för hjälpen
 
Welkom terug naar Zweden!

När vi gjorde förfrågan om en omsättning av kakelugn fick vi en massa olika priser, allt från 5 000 för enklare tätning till 25 000 för en hel omsättning så du måste nästan prata med någon i området där ni bor. Priset ni fick för skorstenen stämmer nog, 1000 per meter för glidgjutning alt. sätta in nya insatsrör i skorstenen.

Men det kan det ju vara värt.

Goed geluk met jouw nieuwe huis! :)
 
Tack för svaret! och på holländska också :) jätte bra.

Hur mycket skulle man kunna få om man säljer kakelugnen istället? Den ser rätt så antik och gammal ut. Jag kan posta en bild någongång.

Tack
 
Hej igen!

Oj! Hmm.. kolla på blocket och se vad de tar för andra som säljs i ditt område.
Det kan skilja ganska mycket från region till region har jag märkt.

Valter verka veta en del och kan hjälpa till med annonsering www.dataphone.se/~ncteknik/.

Kolla gärna runt på andra sidor som handlar om byggnadsvård så hittar du säkert fler köpare.

 
att provtrycka en kakelugn tilsammans med kanalen samtidigt är helt fel för en kakelugn är inte gjort att klara så högt tryck man "spränger" den om man gör det. man ska trycka dem för sig. säg att en frisk kakelugn klara 10 pascal och du har en rök´kanal som är 10m så har man 3 pascal/m så blir de 30 pascal i en ugn som bara klarar typ 10 pascals tryck då är de inte konstigt om den läcker. för övrigt kan man plocka ner toppen på kakelugnen då kommer man åt kanalerna i den och kan täta dem för hand vilket även gör att man lättare kommer åt när man ska täta kanalen
 
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.