Håller på att friska upp vårt fristående garage med ny panel, nytt tak och sådan modernitet som elektricitet :)

Tänker mig att sätta belysning i takfoten längs långsidan (~10m) som lyser upp gången och uteplatsen.
Kommer (med elektriker) att sätta en ny central i garaget, matad från huvudcentralen i källaren.

Frågan är nu hur vi lättast styr denna belysning?
Är trådlöst (t.ex. Nexa CMR-100) det bästa och billigaste valet?
Vi skulle ju kunna använda t.ex. ljusrelä men då kan vi inte manuellt styra av på om vi vill annat än reläet?
Tycker det är klart onödigt att de lyser säg 23-05 normalt.
Vill inte heller lägga "en förmögenhet" på astrour, som jag väl ändå inte kan styra manuellt utan något ytterligare i brytarväg?

Det blir LE eller mer troligt LED, förresten.
 
Det finns lite ljusrelän med inbyggd "nattsparfunktion" tex E1312284 dom släcker ljuset några timmar över natten. Det finns även andra fabrikat med inbyggda ur jag har själv ett av fabrikat Perry ? som fungerat utmärkt i många år. Där kan man ställa tiden som ljuset ska vara släkt.
[h=2][/h]
 
Tack för tipsen. Får kolla upp detta.
Men som regel är det trådlöst eller någon form av ljusrelä som gäller?
 
LED drar väl nästan så lite att du behöver kolla tomgångsförbrukningen på ljussensor/timer för att vara säker på att det lönar sig att släcka LED'arna ;)


Om du ändå lägger ny kabel från huset till garaget så kan du alltid passa på att lägga med extra kablage för styra-fixa-dona-grejer. Med tanke på hur lite ström LED drar så kan du väl i princip köra lågspänningen till LED i en separat enklare kabel om du skulle vilja styra on/off från huset.


Jag är lite skeptisk till nattsparfunktioner - antingen har man väl bara ljuset tänt när man själv behöver det, eller så har man det tänt hela natten för att göra det jobbigare för tjuvar?
 
yxis skrev:
Om du ändå lägger ny kabel från huset till garaget så kan du alltid passa på att lägga med extra kablage för styra-fixa-dona-grejer. Med tanke på hur lite ström LED drar så kan du väl i princip köra lågspänningen till LED i en separat enklare kabel om du skulle vilja styra on/off från huset.


Jag är lite skeptisk till nattsparfunktioner - antingen har man väl bara ljuset tänt när man själv behöver det, eller så har man det tänt hela natten för att göra det jobbigare för tjuvar?
Har tryckt ner ett gult 50-rör för matningen och sen vet man ju aldrig vad man kan få i där.
Är det t.ex problem med störning eller rent av ej tillåtet med nätverkskabel i samma rör? Har lite 1-wire som jag gärna vill få ut.. :)
 
Sen kan ju inte jag det här med klen och lågspänning. Tänkte du 12v från huset?
Jag tänkte mig 230v spottar med t.ex GU10-sockel för enkelt byte.
Är inte helt överens med trafo o så i miljön på vinden.
 
Himmapularen skrev:
I denna tråden:[länk] hittar du information om el/nätverk i samma markrör.
Tackar
 
Patrik_N skrev:
Sen kan ju inte jag det här med klen och lågspänning. Tänkte du 12v från huset?
Jag tänkte mig 230v spottar med t.ex GU10-sockel för enkelt byte.
Är inte helt överens med trafo o så i miljön på vinden.
När du skrev LED så tänkte jag "rena" LED-armaturer utan någon "intelligens", fast samtidigt glömde jag bort att många transformatorer har ett rätt kort avståndskrav på ledningen mellan transformator och LED. (Detta beror påatt det är billigare att tillverka en transformator som strålar ut radiostörningar än att låta bli att stråla ut, och då fungerar kabeln som antenn som strålar ut störningarna och därför får den inte vara för lång... :thumbdown:).

Glöm alltså iaf preliminärt det där med att köra lågspänning direkt i extra kabel.

Däremot kan du väl ha transformatorer inne i själva garaget?
 
LED brukar det väl knappt var anågra begränsningar på? Det är väl mest för halogen som det är begränsningar till ett par meter på sekundärsidan?

I någon annan tråd nämdes ca 30m som typisk gräns för sekundärsidan för LED. Det borde framgå av databladet för den transformator du vill använda.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.