Hej!
Vi har köpt ett fritidshus med strandrätt och vägservitut (rätt till nödig väg) inskrivet i fastighetsregistret.

Vi har nu kontaktat ägaren av stamfastigheten och meddelat att vi vill bygga väg in till vårt fritidshus. Vi har skilda åsikter om var vägen som måste dras över bäck lämpligast skall byggas. Vi vill bygga vägen så långt som möjligt från strandkant ca 80 meter medan ägarna till stamfastigheten vill bygga den ca 10-15m från strand och badplats.
Vilka rättigheter har vi?
Bibbi o Sören
 
Servitutet brukar vara bestämt till sitt läge, dvs var vägen ska gå är bestämt redan när servitutet bildades.
 
Hej!
När servitutet skrevs in 1936 var närmaste väg ca 500 m bort och i servitutet finns inget förslag, nu finns väg (vägsamfällighet) ca 80 m från tomtgräns och en "badväg" till strand som angränsar till vår tomt. Vi vill inte anlägga väg på stranden utan dra den högre upp. Har vi rättigheter att kräva var vägen ska gå, eller är vi i händerna på den omkringliggande stamfastighetsägaren
tacksam för svar
Bibbi
 
Varför vill ni ha en annan sträckning?
 
Bra och befogad fråga :) Vi vill inte ha en väg mellan vårt hus och stranden eftersom huset ligger 35 från vattnet. Det går också en vacker bäckravin som kommer att bli het förstörd om vi måste fylla upp den. Vem vill ha en väg på sin egna och angränsande sandstrand?
 
Finns det strandskydd och går det få dispens för väg?
 
På vår egen tomt är strandskyddet förverkat pga att tomten är i anspråkstagen pga tidigare bebyggelse, men på stamfastigheten runt omkring antar vi att strandskyddet gäller. vi måste få dispens även där vi vill bygga och tror också att vi får det.
 
Även om tomten är i anspråkstagen så betyder inte det att man får bygga mer på tomten, eller var som helst. Ofta tillåter man inte att något byggs närmare stranden än den bef. bebyggelsen. Inte heller att man gör något som kan uppfattas som att man utökar hemfridzonen mot vattnet.

Jag är lite osäker, men jag tror att om inget finns skrivet om hur vägen skall dras så har ni rätt att dra den i princip var som helst.
 
  • Gilla
Bibbi Eriksson
  • Laddar…
Kolla med Länsstyrelsen, förutom att dom kan ha synpunkter på tillämpningen av strandskyddet, kan det finnas biotopskydd och liknande. Det blir ett Herrans rabalder om man gör fel.
 
Tack för svaren! hoppas verkligen att det är så som " hempularen" skriver. Vi hoppas just nu på Länsstyrelsen och kommunens miljöenhet men det är semestertider och eftersom det inte är något inlämnat ärende av detta än är det svårt att få snabba svar. Vi har just fått ett mail från stamfastighetsägarna och de vill ha ett möte om detta i dag! ! Nu vore det verkligen bra att veta vad som egentligen gäller. jag får försöka ringa till grannkommunen och se om de har någon på miljöenheten på plats.
 
Vad har markägaren för argument för att inte göra som ni vill? Om vägen hamnar där ni vill kanske detta medför merarbete för markägaren, Speciellt om det är en beteshage som kommer att klyvas, vilket blir besvärligt vid stängsling. Nu har jag inte fått en klar bild över hur det ser ut hos er så jag jag tänker bara högt...

Fundera också på vad som händer med grannsämjan om ni tvingar igenom en vägsträckning som markägaren absolut inte vill vara med om...

Det bästa är naturligtvis att ni kan diskutera er fram till den bästa lösningen för båda parter. Sätt er in i markägarens situation med och fundera på hur ni hade gjort i dennes skor.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Om ni inte kommer överens, så får ni kalla in Lantmäteriet. Värt kostnaden?
 
hempularen skrev:
Även om tomten är i anspråkstagen så betyder inte det att man får bygga mer på tomten, eller var som helst. Ofta tillåter man inte att något byggs närmare stranden än den bef. bebyggelsen. Inte heller att man gör något som kan uppfattas som att man utökar hemfridzonen mot vattnet.

Jag är lite osäker, men jag tror att om inget finns skrivet om hur vägen skall dras så har ni rätt att dra den i princip var som helst.
Skall kanske förtydliga, med "var som helst" menar jag er rätt i förhållande till markägaren, men diverse myndigheter kommer ändå att ha synpunkter på lämplig dragning.
 
Nu har vi haft möte och det gick riktigt bra:) först gick vi upp vårt förslag och sedan deras. Kompromissen blev till slut att vi slapp göra väg på själva stranden eller där ravinen är som bredast mot att vi får en brantare uppförsbacke och de får en rakare avgränsning på marken, de vill inte ha en väg på skrå genom sin skog. Nu återstår det "bara" att få Länsstyrelsen att ge och dispens för vägen kommer att gå någonstans ca 80 m från sjön i alla fall. Nu håller vi på att se vilket alternativ för trumma i bäcken som blir bäst, hel eller halv ??? Tack för era inlägg ! Bra med andras aspekter och synpunkter när man stöter på bryderier
Mvh Bibbi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.