Hej!

Jag sitter på en modul skorsten från Nälden som är ett par år gammal som behövs lyftas
pga ny läggning av parkett under kamin.

Är det någon annan här inne som har gjort dylikt?

Jag vill helst inte montera ner skorstenen utan jag har tänkt på att montera ned schaktplåtarna på taket för att komma åt styrningen på skorsten och släppa på den för att sedan lyfta upp skorstenen med hjälp utav domkraft och ett lyftblock att hålla i efter lyftet.

Någon annan som har några tips?

några funderingar:
1. behövs det släppas på styrningen för att skjuta upp skorstenen ca 1 dm?
2. Hur hårt sitter brandkittet, släpper det vid ett lyft från kamin?


Tack på förhand

mvh Henka:x
 
Varför skall du lyfta en 1dm?
 
Lyfe en Schidel skorsten vid pannbyte ca 20 cm.
Det var bara att lossna alla beslag och bända uppåt med en kofot.
Pallaunder allt eftersom.
 
Hej! För att flytta undan kaminen under så jag kan lägga parkettgolv under för att sedan åter ställa tillbaka allt direkt.
 
Eftersom man inte får ha parkettgolv direkt under en eldstad utan ändå måste täcka golvet med en plåt för att det ska bli godkänt så skulle jag iallafall låta bli att lägga trägolv under kamin och skorsten. Ett trägolv behöver ju kunna röra sig och att då klämma fast det på ett ställe i rummet under en tung eldstad kan skapa problem på andra ställen.
 
Jag har ju givetvis tänkt på det och det är godkänt med en isoleringsglasskiva mellan golv o kanon.
 
Jag har lyckats släppt på övergångsstosen inne i kamin, så jag antar att skorsten sitter lös nu.
Nu är det ju hur man ska lyckas lyfta på skiten utan att bryta på skorsten för mycket.

Någon som har en idé?


mvh Henka
 
Låna en palltruck hos nån närliggande firma.Lossa de 4 skruven som håller huvtaket och innertaksplåten. Kör in handtrucken under kaminen och höj upp den o skorstenen. Björna fast röret i en ställning av 2"x4" (som ett upp o nervänt U) och sänk kaminen så du kan köra undan den.När du vill lägga sista brädan orkar du med hjälp av en granne stödja ställningen "lite på skrå" under tiden.
 
Exakt så jag tänkte ut ikväll.. blir en domkraft som alt o sedan tänkte jag spänna fast skorstenen innan jag släpper ned kamin på vinden i en takstol med någon REM eller med ett lyftblock och sedan göra allt omvändt efter att jag lagt
Golvet och glaskivan.


Tar gärna emot fler idéer och tankar, detta kommer utföras under morgondagen.


Mvh henka
 
Nu har jag lyckats gjort lyftet.

Jag utförde det så att först strippade jag ner allt på taket för att leta efter en fastskruvad styrning,
det gjorde jag förgäves då det inte finns någon spännringsstyrning utan att det satt endast ett galvat bläck som är runt så enbart skorsten går igenom. (då har man lärt sig det).

Sedan så förberedde jag med att dra ner ett lyftblock genom skorstens schaktet och fäste stroppar längst ned på röret. Sedan så skruvade jag lös infästningen i kamin för skorstenen så den kan bli fri från kaminen. Sedan tog jag en valfri regel och en domkraft under kamin för att sedan lyfta den till önskad höjd, efter lyftet så spände jag stropparna via lyftblocket så det satt stabilt.

Då spänningen blir olidlig så sänker jag domkraften och håller tummarna!
- skorstenen hänger kvar i stropparna och kaminen blir fri! yippie!

Ett exakt önskar resultat!

Min första tanke var att lyfta lös skorstenen via lyftblocket, men risken är att man bryter skorstenen snett och börjar bryta på schaktet med kedjorna. Tanken att låta det hänga i blocket istället för ett lyft med blocket var smart.

Sedan lades golvet in och glasskivan på, för att sedan återmontera kamin och släppa ner skorstenen efter jag kittat mellan kamin och skorsten.


Tack för alla tips!

IMAG0291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.