Ska renovera köket i mitt hus som är byggt 1791. Har börjat med att riva upp golvet. Brädorna borta, sågspånet borta.
Så nu är frågan hur jag ska isolera det hela på lagom sätt.

Som det såg ut innan så var det vindpapp i "facken" ovanpå det fyllt med ca 200mm kutterspån, och sen spontade brädor.

Min tanke är den här: rätt eller fel?
Facken är helt rena från gammalt sågspån, (som var torrt å fint)
Vindpapp i botten och upp på sidorna på bjälkarna. Som klamras fast med klammer. Ska den vikas upp mot ytterkanterna. Som vindskydd.

Efter det isolera med 50 mm gullfiberisolering, som läggs på lister så att den hamnar närmast golvspånskivan. Altså ska den inte ligga på vindpappen och inte fylla ut hela utrymmet.

Sen kommer golvspånskiva ovanpå allt detta.

Det jag vill eftersträva är att få ner lite överskottsvärme ner i grunden, som på den delen av huset inte är uppvärmd. Altså ska inte grundkonstruktionen förändras, altförmycket.

Hur mycket motsvarar 200mm kutterspån, om man ska jämföra det med gullfiberisolering?
En annan idé är att använda frigolit istället. Bättre/sämre.

Någon som vet, har en idé, eller kanske har gjort liknande bygge.
 
Varför hade du inte tänkt att isolera med 200 mm när det finns plats för det?
 
För att han vill ha ett värmenersläpp till krypgrunden...

"Det jag vill eftersträva är att få ner lite överskottsvärme ner i grunden, som på den delen av huset inte är uppvärmd. Altså ska inte grundkonstruktionen förändras, altförmycket."
 
Varför inte fylla på med kutterspån igen? Allra helst en blandning av kutterspån och sågspån som ger rätt luftighet men ändå tyngd och effekt. Lägg vindpapp som du tänkt och fyll sen upp med spån precis som det varit innan och så som det har fungerat i så många år. Du kommer få ett visst läckage ner i grunden och det är troligen fullt tillräckligt men du får ändå behagliga golv inomhus. Använd om möjligt murstocken så ger det ytterligare värme åt grunden, det var så det fungerade förr.

Om du är orolig att spånet ska sjunka ihop vilket det kan göra (fast det brukar bli bra om man packar det rätt bra när man lägger det) så kan du lägga ett lager med linisolering överst i en ca 30 cm bred remsa mot väggarna för att förhindra att det drar därifrån. Det är ju det som gör att golven känns kalla.
 
Huset är över 200 år gammalt. Hoppas du lägger ned planerna på gullfiber och frigolit.
 
Välj ett organiskt isolermaterial så kommer du sova gott.
 
Precis som tidigare talare skulle jag starkt rekommendera att du använder ett organiskt isoleringsmaterial som kan ta upp och avge fukt, speciellt eftersom du verkar vara orolig över fuktnivåerna i grunden. Går du på gullfiber förändrar du miljön i grunden rätt ordentligt eftersom all den spånen du tog bort hade en stor kapacitet att buffra fukt. Sätter du i gullfiber kommer denna fukt istället tas upp av golvbjälkar och annat trävirke. Dessa har ju väldigt mycket mindre volym och risken är stor att virket blir för fuktigt... Våga lita på att en konstruktion som funkat i sekler kommer att fortsätta fungera istället för att experimentera med nya material. Att sätta in golvspån i ett 1700-talshus låter också alldeles galet.

Jag har för mig att sågspån isolerar ungefär hälften så bra som gullfiber så 200 mm spån motsvarar 100 mm gullfiber. Det viktigaste för att slippa kall golv är dock att stoppa allt drag, precis som du gjort med vindpappen. Går du på Sofies tips och toppar med lite flexibel linisolering lär du effektivt ha stoppat allt drag.
 
Funderar på detta med möss. Tycker dom små liven om kutterspån?

I lösull och vanlig isolering inbillar jag mig att dom kan härja fritt med gångar och bon. Det borde vara svårare för dom om man fyller med sågspån och kutter?

En fråga, var köper man kutter- och sågspån lämpligast?
 
zenobia skrev:
Funderar på detta med möss. Tycker dom små liven om kutterspån?

I lösull och vanlig isolering inbillar jag mig att dom kan härja fritt med gångar och bon. Det borde vara svårare för dom om man fyller med sågspån och kutter?

En fråga, var köper man kutter- och sågspån lämpligast?
Varken spån eller vanlig mineralull är ju på något sätt musfritt men spån är bättre. Efter att ha rivit lite i vårt hus har jag ju sett vad de haft för sig här. Fördelen med spån är ju att den inte går att bygga gångar i, de rasar bara ihop. Vet inte om det till och med är svårt för dem att gräva ner sig i spånen för att komma ut/in genom någon glipa någonstans. Kanske svårare men nog inte omöjligt, de fixar ju det mesta. Däremot har de ju helt klart härjat ovanpå spånen i t.ex. mellanbjälklaget i utrymmet som blir mellan golv och spån när det sjunkt ihop lite. Har bland annat hittat några gömmor med gamla leksaker de draigt ihop :-/

På de ställen i huset där vi rivit gammal mineralull har mössen verkligen stortrivts. De hade byggt en massa gångar mellan olika musbon och skitit och pissat överallt. Lösullen på vindarna var alldeles perforerad - såg ut som en schweizerost. När det är så mycket kan nog isoleringsvärdet bli sämre också.

När vi lagt om golven har vi öst ner en del släckt kalk i isoleringen som det sägs att mössen inte gillar. Hur väl det funkar vet jag inte riktigt än men var ganska enkelt gjort när det ändå var öppet (även om släckt kalk inte var så kul att hålla på med även för två-benta varelser, andningsskydd kan vara bra).

Jag skulle höra med närmaste snickeri om de har spån som de vill bli av med.
 
Det som är dumt med kalk är att det är perfekt gödning åt svamp, t ex hussvamp..
 
arvid0 skrev:
Det som är dumt med kalk är att det är perfekt gödning åt svamp, t ex hussvamp..
Nja, det stämmer ju att äkta hussvamp (kanske andra typer också?) behöver tillgång till kalk för att bryta ner trä men en förutsättning för att det ska bli svamp överhuvudtaget är fukt. Fukt är ju den riktiga "svampgödningen". Ingen fukt - ingen svamp - kalk eller inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.