Hej,

Jag håller på och tilläggsisolerar mitt hus och ska slå på ny liggande panel.

Hur ska jag göra med luftspalten (blir 25mm djup längst ner?
Bör man sätta insektsnät?
Ska jag skjuta ner länkten (i grönt på bilden) så den hänger ner lite nedan för regeln( i blått) för att få ett överhäng eller ska det sättas på samma nivå?

Och hur ska jag göra längst upp? Jag har en känsla av att det är viktigt att luftspalten är öppen där uppe också?

luftspalt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack på förhand,

Tobias
 
sätt "musstopp" längst ner, På långsidorna brukar man släppa några centimeter så man får luft in på vinden, på gavlarna går man ända upp mot taket.
 
jag skulle satt spikläckten in samma nivå som stommen längst ner.
 
Måste man inte ta ner den gamla ytterpanelen för att flytta ut den gamla luftspalten? Känns som tilläggsisoleringen inte hjälper något om det finns en luftspalt innanför tilläggsisoleringen.
 
truls84 skrev:
Måste man inte ta ner den gamla ytterpanelen för att flytta ut den gamla luftspalten? Känns som tilläggsisoleringen inte hjälper något om det finns en luftspalt innanför tilläggsisoleringen.
Jo, det bör man göra om man har en luftspalt bakom den gamla ytterpanelen. Själv har jag ingen luftspalt bakom den gamla, så när jag nu tilläggsisolerar och sätter ny panel, så bryr jag mig inte om att ta bort den gamla, bara lockläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.