bor i hyrerätt nu , dock har vi hittat en tomt nu utav en privatperson ...... har så jag kan köpa den kontant tomten ligger ca 200 meter från en sjö med ett skogstparti mellan , det är redan 5 nybyggda hus där och 1 tomt kvar . den ligger 1 mil från stan med ca 100tusen invånare ....


nere vid sjön liggerlite strand tomter med små stugor men hört att man inte få bygga hus på dessa pga av strandskyddslagen ? det är ändast små stugor nu som ej stör.

vi funderar på att köpa en bostadsrätt under tiden(vi måste flytta bor allt för litet) vi äger tomten och sedan bygga om 2-4 år beroende på hur familje situationen ser ut barn osv . samt kanske tjäna en liten hackapå den vid försäljning eftersom vi kan renovera endel själva...


det jag oroa mig för att det kommer smällas upp en massa hus nere vid sjön som det har gjorts precisi närheten osv...... kan man garantera sig mot detta, hur vet man attt det inte kommer ske .


det andra som stör mig är att det inte är komunalt vatten utan dom 5husen som ligger där nu delar på ett vattenverk , känns inte alls lika optimalt som kunallt???

sen om vi inte kä'nner för att bygga där om några år. kan vi nog sälja den och även tjäna lite på den ... tomten just nu består av endast "skog" dvs små träd.... och är på ca 2.300kvm


kan man låta den stå i 4 år (tomten) och ändå ha rätt att bygga där sedan ?


har massor av frågor men kommer inte på alla nu .... vad tänker nu när ni hör min text . . ?
 
Redigerat:
Hej

Tänk på att begränsningsregeln för fastighetsskatt endast gäller färdiga hus och inte tomter eller hus under uppförande.

Sent from my LT26i using Byggahus
 
om jag inte missminner mig, så kostar det dig 1% av taxeringsvärdet (eller 0.75% av köpekostnaden) i skatt / år....
...
 
Rent allmänt så är svaret ja, det är helt OK att köpa tomt och inte bebygga den på några år.
Med undantag av vissa kommunala tomter, som man blir tilldelad genom kommunens tomtkö,
där det ofta stipuleras att den måste bebyggas inom en viss angiven tid.

Men för "privatköpta" tomter finns inga sådana villkor.

Några saker att tänka på dock
a)
Fastighetsskatten för obebyggd tomt är 1% av taxeringsvärdet. Köpesumman spelar ingen roll.
b)
Om man har fått förhandsbesked för byggande gäller detta bara i två år.
Innan dess måste bygglov sökas för att förhandsbeskedet skall gälla.
c)
Detaljplaner och annan samhällsplanering kan ändras med tiden.
Så det som var ett sommarstugeområde med idylliska omgivningar kan med åren bli granne till ett köpcentrum eller något annat byggande, som man inte förutsåg (Vindkraftpark t. ex.).
Det går nog inte att få några garantier mot mer sjönära bebyggelse som du nämner.
Med tiden förändras ju också samhällets syn på vad som är lämplig markanvändning.
Ingenting är statiskt!
 
kanon svar tack så mycket... det är en av anledningarna som oroar mig, när man just nu inte får bygga närmare sjön och vad som kommer hända om 10 år . . eftersom vi planerar att köpa tomt nu och kanske bygga om några år ..

MVH
 
O
ända sättet att garantera att något inte bebyggs är att köpa den fastigheten åxå!
För detaljplaner förändras
 
Odjuret skrev:
ända sättet att garantera att något inte bebyggs är att köpa den fastigheten åxå!
För detaljplaner förändras
Jo, det är sant, funderade på att skriva det, men vem har råd att köpa tre fyra tomter till utifall att?
Det är jobbigt nog att lägga ut massa pengar "i förskott" för en tomt.
 
O
KnockOnWood skrev:
Jo, det är sant, funderade på att skriva det, men vem har råd att köpa tre fyra tomter till utifall att?
Det är jobbigt nog att lägga ut massa pengar "i förskott" för en tomt.
Det är väldigt sant, det var en viss ironi om än dåligt uttryckt, men om man vill garantera sig för sånt så är det ända om än inte så möjligt, för en normal inkomst.
 
Odjuret skrev:
Det är väldigt sant, det var en viss ironi om än dåligt uttryckt, men om man vill garantera sig för sånt så är det ända om än inte så möjligt, för en normal inkomst.
Ja, jag tror vi är överens i synen på detta.

Mitt intryck av hur försäljning av tomter i sjönära lägen är
1) man gör en radda med tomter 300 meter från sjön.
Fin utsikt, strandängar och sjöutsikt.

2)När dessa tomter är sålda gör man en ny radda 250 meter från sjön.
Fin utsikt, strandängar och sjöutsikt.

3) osv...

Till slut återstår några tomter längst ned vid sjön
Där bygger man själv och brorsan, svågern och mäklaren :rolleyes:

Kanske jag är lite konspiratoriskt lagd...
 
Jag säger bara läs på om strandskyddet så mycket du kan.

I vissa kommuner gäller strandskyddet upp till 300m från strandlinjen vilket innebär att det är en väldigt begränsning på vad som får uppföras. En kompis till mig fick till exempel ej uppföra en altan i läge så det syntes från sjön.

Det kan vara en hemskans jobb med att få bygglov och väldiga begränsningar på vad man får bygga. Jag antar det inte finns någon som helst bygglov nu på tomten du tänker köpa?
 
Hemmakatten
Jag tycker du ska gå till kommunens byggavdelning och be att få titta på detaljplanen för området. Titta också på genomförandetiden för detaljplanen. Under den tiden (vanligt ca 15 å) är kommer inga förändringar att ske

Titta även på kommunens översiktsplan. Det är en plan för hela kommunen som visar kommunen politiska inriktning för framtiden. Översiktsplanen innehåller också konsekvensbeskrivningar för miljön mm. Översiktsplanen är inte juridiskt tvingande men de visar hur man idag ser på framtida byggnationer.

Det kan även finnas en strukturplan som visar en övergripande strategi för ett visst, avgränsat område. Den har man som ett underlag för framtida detaljplanering.

Att det helt plötsligt skulle smällas upp något vindkraftverk eller en villamatta framför din tomt är osannolikt. Dessa planer bör då finnas med i översiktsplanen.

Om det vore jag skulle jag mycket väl tänka mig att köpa tomten, efter det att jag undersökt ovanstående. Fastighetsskatten är förvisso 1% av taxeringsvärdet men det är absolut inte 1% av 0.75% av marknadsvärdet. Marknadsvärdet kan vara både mycket högre än taxeringsvärdet eller t.o.m. lägre. (I vårt grannområde har under senaste året sålts fastigheter både med och utan byggnad på för under tax.värdet.)
 
Instämmer helt med Hemmakatten med ett par justeringar: 1. Översiktsplaner innehåller ingen miljökonsekvensbeskrivning. En sådan tar man ibland fram först när man bestämmer detaljplan. 2. Översiktsplanen innehåller ofta inte ett ord om vindkraft. Istället har många kommuner börjat upprätta så kallad "vindkraftsplan", som visar vilka områden som fullmäktige tycker är lämpliga för framtida kraftverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.