Vi har en grusväg som går till vårt och grannens hus.
Nu har vi stopp i ett rör som går från en brunn i ett dike vid vägen som sen går vidare till en bäck.
Detta betyder att vägen står under vatten nu när det regnat så mycket.
Röret grävdes ner av en byggare som har byggt en del hus i närheten, men sedan har grannens rötter från ett träd växt in i röret och stoppat det.
Detta trädet har sedan fällts, och byggaren grävde upp rören och åtgärdade stoppet.
Men nu är det stopp igen.
Det är en lantbrukare som äger marken som vägen och rören ligger på, och vi har servitut med nyttjande rätt på vägen.
Vem är det egentligen som ska fixa så att dräneringen fungerar?
 
Som jag har förstått det är det ni som har servitut på vägen.
 
Är det en väg som bara ni (och er granne med servitut?) har nytta av eller fyller den någon funktion även för markägaren?

Såvitt jag förstår så är det i så fall ett gemensamt underhållsansvar. Ert servitut ger (normalt) er rätt att utnyttja grannens mark för att ta er till ert hus, det innefattar att ni har rätt att bygga och underhålla en väg för detta. Men markägaren har ingen skyldighet att hålla er med väg (eller underhålla vägen), bara upplåta den mark som behövs. Skulle kunna tänka mig att bonden kanske inte är lika störd av vattnet om han kanske mest kör traktor ibland på vägen.

Om ni nu är flera som har intresse för vägen, så kan ni ändå inte tvinga de övriga att medverka till skötseln av vägen, vill de inte vara med att betala så går det inte att göra något åt det. Bara om ni skapar en samfällighet som har rätt att ta ut avgifter av medlemmarna, men det verkar vara lite overkill om ni inte är fler intressenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.