Sommarens eviga regnande har visat på lite bekymmer med min tomt. Under uthuset som står på stenar är det ständingt en sjö av vatten och den lägsta delen av gräsmattan står nu under vatten.
Problemet är den betesmark som gränsar till tomten, den har ett hörn där vattnet inte kan ledas bort ifrån om det inte rinner in på min tomt.

Jag funderade på att gräva ner dränering och leda bort vattnet till husets gamla gråvattenbrunn som går vidare ut i ett dike. Men då leder jag ju också bort vatten från dels hörnet på hagen och från grannens trädgård. Får man göra så utan att fråga om lov?
 
Att dränera på din egen fastighet er väl helt ok.
 
Snarare ska grannen ta hand om sitt vatten...eftersom det är ett gemensamt problem föreslår jag ett gemensamt projekt.
 
Vem säger att det är ett problem för grannen? är det dessutom en helt naturlig bit mark så vad har grannen med det att göra?
 
Grannen ska ta hand om sitt vatten på sin mark, det ska inte rinna över och orsaka problem för grannen, speciellt inte om det rinner från en beteshage (där det inte spelar så stor roll med en vattensamling) till en bebyggd tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.