Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nimajneb skrev:
Men det mest pinsamma är väl att du nyss påstod att blybatterier inte på någon punkt var sämre än LiIon förutom volym o vikt och nu plötsligt så påstår du att du inte skrivit detta
...

Det är helt OK att medge att man hade fel vilket du hade, men jag tycker det är ett riktigt lågvattenmärke att totalt förneka vad du själv skrivit några inlägg tidigare.

Fast i ärlighetens namn var det ju inte peternicklas som skrev det...
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
Nimajneb skrev:
Sorry men varför skriver du så mycket konstigheter.
Att livslängd är mycket sämre än startbatterier är ju inte sant.
Att dom fungerar mycket sämre över 25 grader är ju även det felaktigt. Du rör ju ihop saker betr självurladdning som är irrelevant i detta fall samt lagring av batterier när dom inte används.

Men det mest pinsamma är väl att du nyss påstod att blybatterier inte på någon punkt var sämre än LiIon förutom volym o vikt och nu plötsligt så påstår du att du inte skrivit detta samt att du äntligen medger att blybatterier är sämre på en massa punkter.

Det är helt OK att medge att man hade fel vilket du hade, men jag tycker det är ett riktigt lågvattenmärke att totalt förneka vad du själv skrivit några inlägg tidigare.

Mitt råd till dig är att lägga ner din argumentation i detta ämne så att du inte snärjer in dig än värre vad du redan har gjort.;)
Vad det inte MBygga som skrev: http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-97.html#post1555766
Jag citerar MBygga: "Vi pratar nedförslut i detta fallet och saken är den att för att spara energi så känner LR efter mer sällan var den är på slingan när den går hem för att ladda. Därför vobblar den mer och rutchar gärna iväg i utförsluten. Har inget med vilken typ av batteri man använder alltså, blybatterier är inte sämre på någon punkt än Litium-ion förutom vikt vilket kan vara bra att ha för framkomligheten i detta fall."

Så ursäkta men vem gör vad??
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Fast i ärlighetens namn var det ju inte peternicklas som skrev det...
Tack Prins Daniel, en som kan läsa!
 
Kanske dags att avsluta den här diskussionen. Naturligtvis har Worx använt bly-ackar i Landroiden dels för att dom är billigare och betydligt bättre än alla andra befintliga och framtida energikällor, men framförallt för att vi enkelt ska kunna köpa ett motsvarande batteri på Biltema istället för orginalbatteriet när det gamla är utslitet. Frågor på det?
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Vad det inte MBygga som skrev: [länk]
Jag citerar MBygga: "Vi pratar nedförslut i detta fallet och saken är den att för att spara energi så känner LR efter mer sällan var den är på slingan när den går hem för att ladda. Därför vobblar den mer och rutchar gärna iväg i utförsluten. Har inget med vilken typ av batteri man använder alltså, blybatterier är inte sämre på någon punkt än Litium-ion förutom vikt vilket kan vara bra att ha för framkomligheten i detta fall."

Så ursäkta men vem gör vad??
Sorry, blandade ihop era inlägg :(
 
Prins Daniel skrev:
Kanske dags att avsluta den här diskussionen. Naturligtvis har Worx använt bly-ackar i Landroiden dels för att dom är billigare och betydligt bättre än alla andra befintliga och framtida energikällor, men framförallt för att vi enkelt ska kunna köpa ett motsvarande batteri på Biltema istället för orginalbatteriet när det gamla är utslitet. Frågor på det?
Öh, hur kan du veta att blyackar kommer vara all framtids bästa energikälla?
 
peternicklas skrev:
Nimajneb för att avsluta denna diskusionen var vänlig och läs detta från batteryuniversity.com.
[länk]

Räcker att du läser första stycket.
Hoppas att källan är bra nog.
Handlade det inte om skillnaden mellan dom olika batterityperna och eftersom samma källa skriver:
"But lead acid has disadvantages; it is heavy and is less durable than nickel- and lithium-based systems when deep-cycled. "

Men vi kan nog vara säkra på att i nästa generation Worx klippare så sitter det med största sannolikhet ett modern och effektivt LiIon batteri.
Det händer ju så otroligt mycket i batteriutveclingen, se bara tex dom nya 4Ah ackarna som nu kommer ut till verktyg och som har samma vikt o volym som dom tidigare 3Ah varianterna. Någonstans har jag läst det kommer nya LiIon teknikskiften var 6e månad
 
Nimajneb skrev:
Handlade det inte om skillnaden mellan dom olika batterityperna och eftersom samma källa skriver:
"But lead acid has disadvantages; it is heavy and is less durable than nickel- and lithium-based systems when deep-cycled. "

Men vi kan nog vara säkra på att i nästa generation Worx klippare så sitter det med största sannolikhet ett modern och effektivt LiIon batteri.
Det händer ju så otroligt mycket i batteriutveclingen, se bara tex dom nya 4Ah ackarna som nu kommer ut till verktyg och som har samma vikt o volym som dom tidigare 3Ah varianterna. Någonstans har jag läst det kommer nya LiIon teknikskiften var 6e månad

I slutändan är det nog tre styrande parametrar tror jag;

Klipparea man vill garantera att maskinen klarar
Tillgänglig volym för accumulator i klipparen
Pris på produkten

Bly/Syra är sannolikt det val som fyller Landroids specifikation bäst just nu.
Knör man in annan batteriteknologi så lär man ändra specifikationen annars är det ju ingen vits för kunden
 
hk1971j skrev:
Jag lackade ut och gjorde ett inlägg på Jula´s Facebook...

Nu väntar jag med spänning på svar... om sådant kommer....
Lackade ur jag med, och surade på Julas FB-sida...
 
  • Gilla
hk1971j
  • Laddar…
JonasForssell skrev:
I slutändan är det nog tre styrande parametrar tror jag;

Klipparea man vill garantera att maskinen klarar
Tillgänglig volym för accumulator i klipparen
Pris på produkten

Bly/Syra är sannolikt det val som fyller Landroids specifikation bäst just nu.
Knör man in annan batteriteknologi så lär man ändra specifikationen annars är det ju ingen vits för kunden
Vettig analys, tillkommer effektjämnhet under körcykeln, livslängd och miljöfrågan.
Den första är nog bara märkbar vid kuperad tomt, den andra är starkt kopplat till lågt inköpspris och den 3e är ju en samvetsfråga.
 
peternicklas
Hur ska man robotsäkra en svärmor? Nästan nya knivar och så lägger hon en marksten på gräsmattan:mad:. Bara hör hur den fräser till och sedan är en kniv i bitar, dock bara en. Plockar upp bitarna och sätter i en ny kniv, och sedan går den vidare. Får väl ta och ändra tiden så den bara går på natten när hon är här.
 
peternicklas
lucky_s skrev:
Lackade ur jag med, och surade på Julas FB-sida...
Tror inte det kommer något svar. Verkar som om att HQ har satt munkavel på Jula. Nu säljer de dessutom Gardena för 9995:- till klubbpris.En rabatt på 3500:- inte illa. Verkar som att HQ har tappat lite om de måste göra en sådan sak. Bättre hade ju varit om de hade sänkt priset på "sina" egna så de hade blivit lite mer prisvärda. Då kanske till och med Landroid med flera inte hade sålt så bra.
 
Nimajneb skrev:
Öh, hur kan du veta att blyackar kommer vara all framtids bästa energikälla?
Ironi Nimajneb, ironi. Alternativt, "Jag hörde det av en kompis brorsa som pryade i en cykelaffär". Fast det kanske heter praoa nuförtiden.


lucky_s skrev:
Lackade ur jag med, och surade på Julas FB-sida...
Fast jag fattar inte riktigt vad det är för svar ni saknar, och väntar er få på Facebook? Dom har väl redan sagt att åtaganden för garanti (12 mån batteri, 24 mån maskin) och reservdelar fortsätter?
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Ironi Nimajneb, ironi. Alternativt, "Jag hörde det av en kompis brorsa som pryade i en cykelaffär". Fast det kanske heter praoa nuförtiden.

Fast jag fattar inte riktigt vad det är för svar ni saknar, och väntar er få på Facebook? Dom har väl redan sagt att åtaganden för garanti (12 mån batteri, 24 mån maskin) och reservdelar fortsätter?
Stämmer inte riktigt. Om 5 har ringt till Jula så har de alla fått olika svar. Vi vill bara ha ett utlåtande som de kan stå för och som kommer från någon ansvarig. 3 års garanti har man om man reggade den inom 30 från inköp.
Som det är nu så säger någon t.ex. att knivar finns inte i butik, man får själv beställa från centrallagret. Andra säger att knivar ska finnas i butik. Det finns fler sådana olika svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.