Jag har pulpettakstolar och vill sätta panel (inte gips) vinkelrätt mot takstolarna i taket. Då tycker jag att det behövs två lager gles. Det första vinkelrätt mot takstolarna och det andra parallellt med takstolarna.

Typ 1. Första varvet 45x45. Andra varvet 28x70. Min spikpuffra fixar bara 90 mm spik så det känns uteslutet.

Typ 2. Båda varven med 28x70. Takstolar cc 120. Första varvet (cc 56 som isoleringen) spikas med 75 mm spik i takstolarna. Det andra varvet (cc 60) spikas med 75 mm spik där den matchar en takstol (dvs varannan gles). De gleser som inte hamnar över en takstol skruvas med 50 mm träskruv för att inte punktera ångplasten. Då kan jag använda min spikpistol och skruvautomat.

Funkar typ 2? Tyngden utgörs av 30 cm mineralull och 22-millimeterspanel.

Är typ 1 uteslutet?
 
förstår inte riktigt. men funkar inte 90mm spik till att fästa 45x45?
 
Ja typ 2 funkar, Myresjöhus bl.a. Kör med den metoden.
 
Funkar det inte med 22 mm panel direkt på takstolarna?
 
Jo, det funkar väl med tjockare panel.
Men det är smidigt att dra el och sätta takdosor när man har glesat.

Jag körde med alt 2 i mitt ryggåstak.
 
Men jag vet inte riktigt varför du ska ha cc 56 på första lagret, du har ju plasten där med, så glesen behöver ju inte matcha isoleringen. Å andra sidan så spelar det ju ingen större roll, men jag hade kört cc 60. Om det inte går jämnt upp på hela längden med något annat mått.
 
Tack.

Två varv 28x70 får det bli. Jag ser inget att förlora i att köra cc56 på första varvet.

Cc60 på andra varvet.
 
Redigerat:
Nej, det klart att det inte är sämre med cc56, man är bara inrutad i cc 60...
 
Men ge EN anledning till cc 560
 
Om takets längd är jämnt delbart med 56 så blir det ju bättre än att ha 60 och så sedan nåt litet mått på slutet.
Nästa varv blir ju varannan på takstolarna så då blir det ju 60 med automatik.
 
Skarven på isoleringen hamnar på/bakom glespanel...
Sen om det är bättre eller sämre vet jag inte, men det var TS anledning till att köra på cc56.
 
Kan det vara sämre att lägga isoleringsskarven bakom regel. Det är bara för bärighet inte något annat. Isoleringen jag kör är 3 st 95 mm-skivor så det blir överlapp. Nu tycker ni säkert att 3 st 95-skivor är märkligt också. Men jag kör byggmaxisolering (och det har ni säkert åsikter om också ha ha). Byggmax 95a är oproportionellt billig jämfört med andra dimensioner. Felprissatt?

Men så gör jag...
 
Det spelar ingen roll för bärighetens skull, det vanligaste är ju att man glesar på cc 60 eller cc 30, panel kontra gips.
 
Flera lager iso är ju bara bra det. För då kan man få överlapp i skarvarna.
Och det är lättare att hantera en skiva som är 95 istället för t.ex 195....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.