Alla har väl hört att man ska samla nässlor, lägga dem i en hink vatten, låta" jäsa" till en illaluktande soppa och att denna soppa sedan är utmärkt gödsel, lämpligt att blanda 1:10 med bevattningsvattnet för tex tomater i växthus. Jag provade att göra samma sak med gräsklipp från gräsklipparens uppsamlingspåse..det luktade lika illa, och fungerar antagligen lika bra, och så slipper man bränna sig på nässlor...;)
 
Samma effekt men mindre besvär får du om du lägger ut gräsklippet runt växterna,
 
samlade nässlor för 3 somrar sen.
packade 3 st 10 l hinkar å lät det jäsa...
stank som helv..e.
blandade 1:10 å vattnade sen...
stank hyffsat i 2 dar i hela trädgårn...bara en varning!!!

mvh
estwing
 
Sommartorparn skrev:
Samma effekt men mindre besvär får du om du lägger ut gräsklippet runt växterna,
Inte riktigt samma sak, men visst lägger jag gräsklipp på vissa ställen, med det får olika effekt, själva "jäsningen" under vatten verkar plocka fram gödningsämnenen "snabbt" att lägga klippet på marken innebär att man behöver vänta på att maskarna drar ned det i jorden, plus att det iofs "ruttnar"/komposterar i lagret närmast backen.

Vid gödning av planor i krukor/växthus är dessutom gödselvattenmetoden den rimligaste (Har mkt trångt i mina krukor i växthuset...) att lägga gräsklipp direkt på jorden torde ge en långsammare gödningseffekt, men också fördelar som marktäckare mot ogräs.. Dock nackdelar om man har snigelproblem, miljön under klippet gillas mkt av sniglar...

Men nu var egentligen min fråga om själva nässlornas fördel gentemot gräsklippets som bas för "gödselvatten"..Hur mkt "bättre" är de... ?

En annan sak som jag sett med gräsklipp är att grönmassan finfördelas i vattnet och till viss del kan följa med när man vattnar med kanna..till skillnad mot de trådiga nässlorna som måste avskiljas,,,
 
Misstänker att det är stor skillnad i kväveinnehållet i de två olika brygderna. Nässlor innehåller ordentligt med kväve och jag tror inte man kommer i närheten av det med gräsklipp.

Något som innehåller väldigt mycket kväve och även fosfor är urin. Har man en urinsorterande toalett så får man mängder med förstklassig gödning. Har en Separett med ejektortank i stugan och allt som vattnas med urinvattnet växer så det knakar. Man får inte glömma att komplettera med kalium för att stimulera blomning och fruktbildningen.
 
estwing skrev:
samlade nässlor för 3 somrar sen.
packade 3 st 10 l hinkar å lät det jäsa...
stank som helv..e.
blandade 1:10 å vattnade sen...
stank hyffsat i 2 dar i hela trädgårn...bara en varning!!!

mvh
estwing
God ide att vattna ut detta innan regn. Samma gäller urin om den inte är färsk. Du kan också ta för vana att pinka i en hink , och sedan genast vattna ut. Spädning 1:10. Ingen lukt.
 
Eller gör som jag, pinka på gräsmattan, (& låt vitklövern frodas i den, klövern binder kväve direkt från luften mha sina bakteriekolonier på rötterna). Under eldningssäsongen strör jag ut björkvedsaska på gräset.. Askan bidrar troligen en hel del med kalium och troligen även fosfor? samt en hel del andra spårämnen. Gräsklippet blir väldigt frodigt..och i princip kan man nog säga att all mjuk grönmassa innehåller en hel del kväve..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.