Håller som bäst på att försöka få ut mesta möjliga av min VP, Nibe 360, och det finns ju många inställningar. Någon som har bra tips? En inställning som förbryllar mig är kurvlutningen, värdet fås via kartan i manualen. I mitt fall skulle jag ställa in 9. Skulle jag däremot bo längre norrut blir det lägre värden. Jag får betydligt varmare framledningsvatten med ett högt värde. Menar Nibe att vi i söder skall ha varmare framledningsvatten än i norr? Har för mig att man vill ha så låg framledningstemp som möjligt för bästa ekonomi.

Någon Nibe guru här på forumet?

\jonas
 
Håller med om att kurvlutningen känns lite bakvänd ! Min personliga uppfattning är att det beror på att hus i norr är mer och bättre isolerade och då klarar sig på en lägre framledningstemperatur... rätt eller fel ? Alla hus skiljer sig ju dessutom väsentligt i avseende på isolering i bjälklag, väggar, tak och u-värden på fönster, så den rekommenderade "kartan" får ju ses just som en rekommendation och ett utgångsvärde.
Du skriver att du har kurvlutningen 9, då har du alltså 1. Hus med lågtempererat radiatorsystem, ej golvvärme i betong ? Vi har provat oss fram under en längre tid och ligger kvar på den kurvlutningen som är rekommenderad enl. "kartan" (5 i vårat fall, golvvärme i betong) och sedan har vi provat genom att ändra ratten för "Förskjutning värmekurva" (enklare än att klicka genom menyerna). Nu har vi ratten på +3 och våra önskade rumstempreraturer stämmer. Säkerligen kan detta finjusteras, men värmesystemet är ju minst sagt trögt, innan man ser förändringen.
 
Min personliga erfarenhet är att deen där kartan inte stämmer alls. Enligt den skulle jag köra med kurva 5-1. Nu kör jag 7-0! Alla hus är olika, man får helt enkelt prova sig fram till rätt kurva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.