Igår kom den första fakturan...

75.000:- ska vi lägga ut för avloppet.
Då ingår trekammarbrunn och anslutning till infiltrationsanläggning.

Här hade vi ingen som helst möjlighet att påverka priset då jobbet redan var utfört då vi köpte tomten.
 
Hur såg ert avtal ut? Spontant låter det lite konstigt att ni betalar något som en annan person beställt men jag känner ju inte till omständigheterna... :)
 
Vi köpte tomten av ett par som separerat.
De skulle bygga ett Rörvikshus och hade bygglov mm klart.
Brunnen var redan på plats så det blir ju vi som ska betala det.
Ett avlopp måste vi ju ha.

Det som känns lite trist i det hela är ju OM vi kunnat få detta till ett , för oss, bättre pris...
 
Ja med det beror väl på vad ni har avtalat med säljarna. Säljarna har beställt en brunn, dom har sålt en tomt till er med brunn. Jag förstår inte varför ni skall betala brunnen. Såvida ni inte har avtalat det med säljarna. Ni har redan betalat brunnen när ni betalde för tomten.

Om ni inte har avtalat något om brunnsfakturan, så tycker jag att det låter solklart att det är säljaren som skall betala.
 
Om det är dom som installerat allting så borde ju den kostnaden vara avdragen på tomtpriset eller ???
Personligen så hade jag nog låtit dom betala fakturan före jag köpte tomten.
 
hempularen skrev:
Om ni inte har avtalat något om brunnsfakturan, så tycker jag att det låter solklart att det är säljaren som skall betala.
Det som stod med i avtalet(mäklaren) var att anslutning kostar ca 75.000;.

Det står inget om att det ska dimpa ner en faktura med betalningsvillkor 20 dagar då vi tillträtt tomten.

Dessutom framgick det INTE att brunnen redan var på plats, och det gick inte att se då vi köpte tomten eftersom det var snö då.

Vi tolkade det då som att VI ska fixa brunnen och då tänkte vi ta in offerter.

Nu fick vi ju inte välja, så att säga.
 
Ok, men det var ett mycket märkligt upplägg. Det står i kontraktet att "anslutning" kostar 75 000:-, det kan man ju tolka som nyttig information. Men det måste ju också framgå av kontraktet att en sådan "anslutning" är beställd, utförd och skall betalas utöver tomtpriset av köparen.

Jag skulle troligen bestrida fakturan med motiveringen att beställaren får betala sina egna ingångna avtal.
 
Dolt fel kanske? ;)
Man kan ju få en sådan installation långt billigare än 75.000, jag hade iallafall försökt bestrida!
 
Jag har hört mig för lite om avloppspriser och 75000 låter inte som något överpris om det kan trösta lite, även om det kanske inte känns ok att få fakturan sådär överraskande.

Jag är osäker om ni kunnat pressa priset mycket, några tusen kanske, men ni ska inte känna er helt blåsta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.