Hej!
Köpte precis 3st skåp på ikea med måtten b=60 d=40 för att bygga en 180cm lång TV-bänk. Ikea ville att man skulle sätta 4st ben på varje skåp, vilket blir orimligt fult när de står så tätt ihop. Köpte 8st ben istället och hade tänkt sätta dem på brädor/skiva under för att ställa skåpen ovanpå. Eftersom bara långsidan på brädan/skivan kommer synas får den eg vara hur ful som helst, tänkte bara måla kanten vit.

Frågan nu är... vilken grovlek ska materialet ha? Med 4 parvisa ben blir cc ~40cm, med 3 parvisa ~55cm. När jag byggt altan har jag kört 28mm på cc60, men då belastas ju inte brädan konstant som det gör på en bänk. Dock är ju belastningen lägre på bänken.

Hela möbeln väger ~36kg, TVn kanske 15, grejerna i kanske 10-20, så totalt 60-70kg fördelat på 3 eller 4 benpar.

Så, möbelsnickare, hur tänker man med statisk belastning? :)
 
Thomas59
Med max 60-70 kg behöver du väl inga ben alls och definitivt ingen skiva under. Däremot ska du väl ha en skiva ovanpå (?) och den väger väl några kilo. Hur som helst, gipstogglers klarar lätt den lasten.

Ska du ändå ha ben så skippa skivan i alla fall. Den behövs inte för hållfastheten i alla fall. Tre benpar räcker gott.

Vill du vara på den säkra sidan kan du väl istället sätta en regel på väggen som du ställer skåpen på. Gör regeln lite kortare än bredden på skåpen så syns den inte.
 
Thomas59 skrev:
Med max 60-70 kg...
Tack för svaret! Det blir ju två "skarvar" eftersom tre 60-hyllor monteras ihop. Har skruvat ihop sektionerna med 2 skruv var, så det känns som att fötterna borde stå under varsin skarv. Å andra sidan skulle jag kunna skruva ihop med 4 skruv och då håller väl skarvarna i sig så man kan montera ett tredje benpar mitt under möbeln...

Anledningen varför jag ville ha ben var för utseendets skull, men när jag monterade möbeln igår var det rätt snyggt utan :) Kanske kör utan ben istället :)

Ett tips till alla andra som tänker Bestå, köp separata gångjärn. De som följde med luckan är rätt kassa... de man köper lösa upplever jag betydligt mer stabila och kan även monteras i luckan utan skruv (kläms fast). Monterade kök härom dagen med sådana vilket var mycket smidigt
 
Thomas59
Hur många benpar du använder är väl mest en utseendefråga. Inget hidrar väl heller att du sätter benparen en bit in från ytterkanterna och då räcker två benpar. 4 skruv mellan skåpsektionerna är nog att rekommendera. Sätt en tunn list/regel på väggen som skåpen kan vila på så blir det extra stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.