Tjena.
En liten fråga jag måste ställa är. När du bygger ett hus, hur ska det då se ut vid golv bjälkarna?
Alltså om du bygger på plintar, ska du då lägga typ 170 virke som bjälkar över plintarna och sedan spika på brädor på undersidan av dom så att isoleringen inte åker ut? plasten, vart hamnar den?
Och hur ser golvet ut om man skulle lägga bjälkarna direkt på betongen? alltså med isoleringen?
Vore jätte sjysst om någon som bygger mycket hus kunde hjälpa mig med detta :) och som jag kanske kan få bolla lite frågor med

Tack!
 
Vi börjar med det enkla. Ingen kontakt mellan betong och trä utan stolpjärn eller stolskor däremellan så att man får en luftspalt.

Sen kan man göra på olika sätt men en variant är just att fästa 21X120 på undersidan av åsarna. Sen lägger man trossbottenskiva i facken och fyller med isolering.
Plast eller inte i golv, tja där verkar det finnas delade uppfattningar.

Bygger mycket gör jag dock inte :)
 
mats_o skrev:
Vi börjar med det enkla. Ingen kontakt mellan betong och trä utan stolpjärn eller stolskor däremellan så att man får en luftspalt.

Sen kan man göra på olika sätt men en variant är just att fästa 21X120 på undersidan av åsarna. Sen lägger man trossbottenskiva i facken och fyller med isolering.
Plast eller inte i golv, tja där verkar det finnas delade uppfattningar.

Bygger mycket gör jag dock inte :)
De vanligaste är väl ändå att lägga syllpapp mellan syll/bärlina och plinten. Ja pratade med en snickare när ja skulle göra plintar till en 50m2 stuga och enligt han så trodde han att stolpskor skulle ge med sig med åren och han menade att man mest användet det för altaner och friggebodor men sen är de ju upp till var o en om man vill chansa, kanske finns nån varian som är extremt starka? :)
 
Ola78
  • Gilla
swebichon och 1 till
  • Laddar…
Varierar nog men jag har sett mest stolpskor på nyare byggen. Den justerbara varianten. Antagligen går det fortare att bygga med dem
 
Har byggt ett mindre hus på plintar, mina var exakt lika höga och var i liv med varandra,ovanpå plintarna lade jag grundsulepapp sedan 45x170 tryckat virke som lades på flasken och halverades ihop i hörnen,och förankrades i plintarna med spikplugg.Vid ytterkanten på dessa gjordes en ram av 45x195 konstruktionsvirke,fäste sedan som tidigare nämnts 22x120 tryckt trall under varje bjälke som stöd för trossbottenskivor, i bjälkändarna sågade jag ur 45x145 sedan sattes de ned i ramen och spikades fast, i ursparningen lades en 45x145 regel den blir då stöd för golvet , i liv med ytterramen lades ytterligare en 45x145 som väggstolparna ställdes på , förstår inte vad balkskor har i ett bjälklag att göra.
 
Det var stolpskor som jag inte fick nån klämm på,balkskor är väl helt ok.
 
Flikar in med en (lätt OT) fråga här, men varför skruvar man inte en stor trossbottenskiva direkt under åsarna istället för att glesa 22x120 och sen såga ur skivor o lägga i varje fack ?
 
Mindre risk för att den hänger/slackar ned med det mindre avståndet mellan upphägningen, och den betydligt kraftigare upphägningen det blir med en längsgående brädans stöd istället för spik eller skruv.
 
Plus Att du ju kan göra klar åsar plus 120 på bekväm arbetetshöjd och sen lägga i skivorna från ovan kontra att ligga undertill och skruva
 
Ok jag är övertygad :) I mitt fall har jag iofs gått om arbetshöjd undertill men jag kommer ändå göra enligt normen. Dessutom säljs väl dessa skivor vanligtvis i cc60-vänliga bredder har jag förstått nu?
jag förstod dock inte riktigt "göra klar åsar plus 120" ?

Tack/David
 
Jag tror mats o menar att du kan lägga golvbjälkarna (åsar)på arbetsbockar såga till rätt längd, göra ev,urtag samt skruva fast 22x120 brädan på undersidan , sedan är det bara att montera dom på cc 600.Även kortsidan på bjälklaget brukar jag göra likadant , men då blir längden från ytterramen till närmaste bjälke.
 
Just precis
 
Så om man bygger ett 50m2 hus på plintar säger vi. Då görs golvet klart först? Och sedan bygger man väggarna på det sedan eller kopplar man ihop allt på något sätt, menar att takstolarna blir ju relativt tunga så det gäller att golvet pallar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.