Byt glödlampa i taket på badrummet, glaset på lampan spricker, knappen råkar stå i "på"-läge, och du tar både i glödtråden och står på golvet. Då är du nog rätt glad med 30mA och inte bara 300mA JFB på fast installation...
 
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Ja just, det var ett bra argument. Men det är ju något som aldrig händer i praktiken,
 
Men nu börjar det här bli konstigt tycker jag. 30mA på allt är normalt och ger väldigt sällan några problem. 300mA kan man ha för att skydda anläggningen _före_ de 30mA JFB. Dvs huvudledningar, huvudbrytare och några ledare inne i centralen. Resten täcks som sagt av 30mA.

Man väljer det känsligaste skyddet som fungerar för att täcka upp så många felfall som möjligt på en gång. Det är normalt 30mA för allt.
 
Ja i ett nytt hus, ny anläggning, skulle jag satt in 30mA.
Men nu handlar det om ett gammalt hus. Riktigt gammalt dessutom. Ett arvegods byggt 1919 som används som sommarstuga ibland. Riktigt gammal el och gamla vitvaror, värmare etc.
Jag tänker nu sätta in en jfb främst för att brandskydda. Byter central.
 
Just i badrum måste ju allt, även fast, även kablar som bara passerar till andra rum, vara via JFB.

Finns flera exempel på fast installation som kan bli farlig! Dessutom om det inte är något som ger svåra konsekvenser av strömavbrott så finns absolut ingen anledning att undanta från 30mA skydd.

Skulle väl vara om man värderar att aldrig ha strömavbrott högre än sina familjemedlemmars liv då.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag menar att om någon utrustning läcker mer än 30mA så är det redan potentiellt farligt och utrustningen måste åtgärdas.

Kontrollmät och åtgärda ev fel (som är dödliga i värsta fall). Förmodligen är det inga problem med 30mA. Sätt separat PSA på värmen för säkerhets skull.

Eftersom alla ger samma svar så får du antingen tro på oss (elektriker och amatörer) eller så är det väl kanppt lönt att fråga här?
 
Och lite sen förklaring på mina funderingar om dyrt.
I min värld funderar man på gammalt hus och uppdelning är det svårt att göra något åt detta om man inte drar en massa nytt. Men ska du nu dra om all ell i huset så blir ju all el ny och behöver inte alls tänka på att det ligger gammal kabel som man är orolig för mm.
Så bygg om all el och slipp fundera på att en 30mA löser i onödan.
 
Sixtenblixten skrev:
Ja i ett nytt hus, ny anläggning, skulle jag satt in 30mA.
Men nu handlar det om ett gammalt hus. Riktigt gammalt dessutom. Ett arvegods byggt 1919 som används som sommarstuga ibland. Riktigt gammal el och gamla vitvaror, värmare etc.
Jag tänker nu sätta in en jfb främst för att brandskydda. Byter central.
Med så gammal el så är det mer eller mindre ett måste att byta ut all el.
Om du är rädd att mat/vattenrör blir förstört vid utlöst JFB så sätt dit en hjälpkontakt som är kopplad till GSM-larmsändare.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Sixtenblixten skrev:
Ja just, det var ett bra argument. Men det är ju något som aldrig händer i praktiken,
Jag har då råkat ut för lampor som pajat på så sätt att glasbubblan lossat från gängan. Visserligen bara någon enstaka gång, men det har hänt oftare än att jordfelsbrytare löst ut på grund av något riktigt fel (och inte p.g.a. klantighet att man råkar lägga ihop nolla+jord på en grupp man brutit fasen på eller liknande)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.